Tactical vesten bij de politie.

Auteur Topic: Tactical vesten bij de politie.  (gelezen 2586 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Gepost op: 17 november 2011, 13:20:06
Ik vind het ernstige geldverspilling dat de Nederlandse overheid met veel dingen zelf het wiel wil uitvinden. Laten we niet denken dat we in Nederland alles beter kunnen dan in het buitenland. Dat geeft verspilling van tijd en geld.

Ook politie-uitrusting en -uniformen kunnen beter in Europees verband worden uitgezocht of ontwikkeld en aanbesteed. Dat bespaart geld en geeft meer deskundigheid. Bied daarbij verschillende uniform-opties, voor verschillende klimaten.

Dat principe geld ook voor kogelwerende vesten. Kijk daarbij ook wat er al op de markt is. Bijvoorbeeld buitenlandse SWAT-teams hebben kogelwerende vesten met allerlei praktische zakken en draagringen erop, die al decennialang in ontwikkeling zijn. En die bestaan ook in speciale versies en maten voor dames.

Foto's van kogelwerende vesten:
http://www.google.nl/search?tbm=isch&hl=nl&source=hp&biw=667&bih=348&q=%22bullet+proof+vest%22&gbv=2&oq=%22bullet+proof+vest%22&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=3145l9393l0l9840l19l19l0l17l0l1l220l244l1.0.1l2l0#q=%22bullet+proof+vest%22&hl=nl&safe=off&gbv=2&tbm=isch&source=lnt&tbs=isz:l&sa=X&ei=GfnEToy0PIGXOv6c3PUN&ved=0CAsQpwUoAQ&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=fe301b2fc31ac3d7&biw=667&bih=348

Kogelwerende vesten voor vrouwen:
http://www.google.nl/search?q=%22bullet+proof+vest%22+ladies&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a#sclient=psy-ab&hl=nl&safe=off&client=firefox-a&hs=naM&rls=org.mozilla:nl%3Aofficial&source=hp&q=%22bullet+proof+vest%22++female&pbx=1&oq=%22bullet+proof+vest%22++female&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=153l951l2l2887l7l3l0l0l0l0l226l226l2-1l1l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=3b12dbb4d9557962&biw=667&bih=348

Informatie over SWAT-uniformen:
http://www.google.nl/search?q=%22swat+uniform%22&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a


Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #1 Gepost op: 17 november 2011, 14:07:55
Voor agenten die op straat werken, lijkt me de combinatie ideaal van een "tactical vest" met zakken en een "bullet proof vest". Ik bedoel daarmee beide functies verenigd in één kledingstuk.

Samen met een worker-broek, kniebeschermers, bodycam en hoge schoenen met profielzolen, zijn agenten dan beter beschermd tegen weer, vuil, uitglijden, kledingslijtage en geweld. Die schoenzolen moeten een zodanig profiel hebben dat ze makkelijk zijn schoon te maken.

Met dergelijke functionele politieuniformen zijn per aanhouding minder agenten nodig. Daardoor kunnen agenten beter verspreid blijven over hun district. Dat geeft kortere aanrijtijden. Daarbij moeten agenten training blijven krijgen in deëscalerend en respectvol optreden.

Onderzoek dergelijke functionele uniformen in wetenschappelijke proefprojecten op mogelijke effecten van escalatie en provocatie. Ik vermoed dat agenten met dergelijke beschermende kleding gemiddeld minder geneigd zullen zijn om geweld te gebruiken, dan agenten met de huidige Nederlandse uniformen.

Tactical bullet proof vests:
http://www.google.nl/search?q=%22bullet+proof+tactical+vest%22&um=1&hl=nl&safe=off&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl:official&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&biw=667&bih=348&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi#um=1&hl=nl&safe=off&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl%3Aofficial&tbm=isch&sa=1&q=%22bullet+proof%22+%22tactical+vest%22&oq=%22bullet+proof%22+%22tactical+vest%22&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=3143l5960l0l6912l2l2l0l0l0l0l128l192l1.1l2l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=fe301b2fc31ac3d7&biw=667&bih=348
Ik stem links.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #2 Gepost op: 17 november 2011, 14:28:43
Voor agenten die op straat werken, lijkt me de combinatie ideaal van een "tactical vest" met zakken en een "bullet proof vest". Ik bedoel daarmee beide functies verenigd in één kledingstuk.

Samen met een worker-broek, kniebeschermers, bodycam en hoge schoenen met profielzolen, zijn agenten dan beter beschermd tegen weer, vuil, uitglijden, kledingslijtage en geweld. Die schoenzolen moeten een zodanig profiel hebben dat ze makkelijk zijn schoon te maken.

Met dergelijke functionele politieuniformen zijn per aanhouding minder agenten nodig. Daardoor kunnen agenten beter verspreid blijven over hun district. Dat geeft kortere aanrijtijden. Daarbij moeten agenten training blijven krijgen in deëscalerend en respectvol optreden.

Onderzoek dergelijke functionele uniformen in wetenschappelijke proefprojecten op mogelijke effecten van escalatie en provocatie. Ik vermoed dat agenten met dergelijke beschermende kleding gemiddeld minder geneigd zullen zijn om geweld te gebruiken, dan agenten met de huidige Nederlandse uniformen.

Klinkt allemaal heel mooi, maar het zijn wel vesten etc. die in "extreme gebieden" alleen maar gebruikt worden. Zelfs als je naar de V.S. kijkt, ben ik bang dat je dit soort kleding alleen maar in de zuidelijke staten zult vinden (Arizona, New Mexico, Texas etc. ) simpelweg omdat daar agenten met een ander soort geweld te maken hebben ( lees: automatische aanvalsgeweren in handen van criminelen ).

En ik snap het verband totaal niet tussen uniform en spreiding van politiepersoneel in een bepaald gebied ? Ik ben geen agent, maar ik zou liever het huidige uniform hebben en een maatje in de auto, dan solo met tactical vest een auto staande houden met 4-5 inzittenden midden in de nacht.  ;)


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #3 Gepost op: 17 november 2011, 14:50:16
Klinkt allemaal heel mooi, maar het zijn wel vesten etc. die in "extreme gebieden" alleen maar gebruikt worden. Zelfs als je naar de V.S. kijkt, ben ik bang dat je dit soort kleding alleen maar in de zuidelijke staten zult vinden (Arizona, New Mexico, Texas etc. ) simpelweg omdat daar agenten met een ander soort geweld te maken hebben ( lees: automatische aanvalsgeweren in handen van criminelen ).

En ik snap het verband totaal niet tussen uniform en spreiding van politiepersoneel in een bepaald gebied ?
Of dergelijke kleding beschikt is bij politiewerk in Nederlandse of Noord-Europese steden, zou moeten worden uitgezocht met een wetenschappelijk proefproject. En dat moet niet eenzijdig worden bepaald op basis van vermoedens, gevoelens of ideologie.

Ik denk dat die functionele kleding ook wat meer indruk maakt op geweldplegers, lekkerder zit en beter beschermt tegen het weer dan de huidige politieuniformen.

En een dergelijk functioneel uniform kun je langer blijven dragen, als het een beetje sleets wordt, dan de huidige gala-uniformen. Want het misstaat dan niet zo snel. Dat bespaart veel geld aan vervanging van politiekleding.

Tegen automatische geweren moet je veel zwaardere vesten hebben dan ik voorstel. Dat kan wel geschikt zijn voor bijvoorbeeld één op de zes agenten, die dan ook uitgerust is met een pistoolmitrailleur ipv een pistool en met een voertuig met meer bepantsering. Want een arrestatieteam is niet altijd snel beschikbaar.  

Als er minder agenten nodig zijn bij een aanhouding, door beschermende kleding, hoeven daarbij dus minder agenten ter plaatse te komen.

En die andere agenten kunnen dan dus optimaal verspreid blijven over hun werkgebied. Vooral op het platteland is die verspreiding natuurlijk erg belangrijk voor het beperken van de aanrijtijden. Want je voorkomt daarmee dat een politiekoppel bijv. een half uur nodig heeft om een prio-incident in een uithoek van het district te bereiken, doordat ze bezig zijn met assistentie van collega's in een andere uithoek van het district.
Ik stem links.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #4 Gepost op: 17 november 2011, 16:44:49
correctie: als het vest goed zou zijn (en dat is het niet al je het vergelijkt met andere vesten van bijv KMAR) zal  het door meer dienders gedragen worden. Een draagplicht is dan ook uitvoerbaar maar het is (ook bij VtSpN) bekend dat de vesten qua draagcomfort slecht scoren. Dat was al bekend na het testen van de vesten want ze kwamen er als derde uit door het draagcomfort en niet door veiligheid! En dus is er niet gekozen voor een draagplicht.

Ik vindt het trouwens erg voor ingenomen om dienders uit te maken als het probleem.... of "er soms zelfs een cult status heerst op het "kijk mij eens: ik draag m'n vest niet" Fenomeen "
Ga eens uit van het goede in plaats van het slechte!

Maar zullen we back-on topic gaan in ipv elkaar af te vallen?
Ga ik toch nog even reageren mopper, forum is tenslotte om een discussie te kunnen voeren. :)

Je ziet mij volgens mij nergens zeggen dat het vest perfect is of dat de dienders die hem dragen fout zijn. Want ik aangeef is dat het LIJKT alsof een deel van het probleem echter wel bij dienders zit. Een verkeerd maat vest ga natuurlijk nooit lekker zitten, maar zoals patricksp, hgl en r1200gs op de vorige pagina aangeven is een groot gedeelte een "kwestie" van wennen en goede afstelling.

Ik herhaal / vat samen wat ik lees omdat ik wil weten wat er speelt. NIET om agenten af te vallen, absoluut niet zelfs, je zult je best moeten doen om een reactie te vinden waarin ik echt negatief ben over de politie. :)


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #5 Gepost op: 17 november 2011, 16:46:02
Van de combinatie tactical/veiligheidsvest sta ik niet te springen. Een vest over de kleding vind ik prima, kan hij ook nog uit op het bureau bijvoorbeeld. Maar als je op dat vest dan allerhande zaken gaat hangen en je wilt je jas aandoen, moet die openblijven om bij je spullen te komen. En zelfs als de jas open is moet je 'm nog opzij doen als je iets wilt pakken. Los van dat dit niet strookt met menig kledingvoorschrift, ziet het er niet uit en is het onveilig. Hang de goodies gewoon maar aan mijn koppel.

Enne... Ik draag mijn vest altijd, geen greintje last van (ook niet op de zomerdag).


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #6 Gepost op: 17 november 2011, 18:39:23
Voor het reanactmentonderdeel bij airsoft heb ik een Guarder V11 tacticalvest en van Black Hawk. Die eerste is ultrasterk en de verstevigde platen zouden in het echt vervangen kunnen worden voor kevlar platen. Ik heb die ooit ergens in een boekje zien staan.

Nou is reanactment niet helemaal vergelijkbaar met het echte, maar met name de eerste is zeer degelijk.