Solo surveillance

Auteur Topic: Solo surveillance  (gelezen 13554 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #20 Gepost op: 5 oktober 2011, 20:05:40
En ook daar zijn weer verschillen. In ZHZ mag je vanaf agent al EMS-er zijn.

Ik zal het nog sterker stellen, ik was tijdens mijn aspiranten tijd in mijn laatste niveau 4 kwartiel al regelmatig solo op pad.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #21 Gepost op: 5 oktober 2011, 20:12:03
Ik zal het nog sterker stellen, ik was tijdens mijn aspiranten tijd in mijn laatste niveau 4 kwartiel al regelmatig solo op pad.
Ik ook, alleen als er wat gebeurt is het je eigen verantwoordelijkheid en kan dat nare gevolgen hebben ( werd me verteld ) ;)
Oftewel: officieel vanaf agent en incidenteel/onofficieel vanaf aspirant


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #22 Gepost op: 5 oktober 2011, 20:17:42
Tja, mijn eerste pitrit heb ik ook al gehad, reed samen met nog een aspirant mijn kwartiel. En die rijopleiding duurt nog wel even ;) Overigens met goedkeuring coach achteraf (ihkv nood breekt wet).


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #23 Gepost op: 5 oktober 2011, 20:29:55
In de VS rijdt men toch ook veel solo in 1 auto.  Tenminste als ik de filmpjes op tv mag geloven. Hoe zit dat dan? En is dat te vergelijken met een Nederlandse situatie waarin solo zou worden gesurveilleerd?

Klopt. Maar daar hebben ze vaak een shotgun of zelfs een Diemaco (state troopers) in de kofferbak, bovendien is hun ambtsinstructie ietwat anders.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #24 Gepost op: 5 oktober 2011, 21:02:59
Dat is echt het verschil niet. Nederlandse agenten zijn beter opgeleid, hoeven minder vuurwapens op straat tegen zich te verwachten en kunnen sneller backup verwachten dan de gemiddelde Amerikaanse agent. Nederland leent zich dus eigenlijk veel beter voor eenmanssurveillance.
Wout


Martinus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • IVK'er 5e jaars
Reactie #25 Gepost op: 5 oktober 2011, 22:09:33
Ik kan wel voordelen zien in auto-solosurveillance. In mijn optiek kan het voordelen hebben, maar ook zeker nadelen
Als je gaat kijken naar de regi'so (mag nog zo genoemd worden) waar veel ruimte is (mindere bevolkingsdichtheid, bossen, weilanden etc)  zou solosurveillance denk ik best kunnen meer 'ground to cover'.

Maar ik zie de voordelen er niet van in de grote drukte van de Randstad, Amsterdam, Utrecht. Als je gaat denken aan geweld tegen ambtenaren, hoeveel bekijks er komt kijken als je een politievoertuig ergens neerzet, laat staan wat af komt bij een daadwerkelijke inzet. Stukje veiligheid..
En voordat één van de Prof's hier hem opmerkt (op de motor ga je ook alleen naar een melding), kop ik hem ervast al in :P; volgens mij heb je dan toch altijd back-up van een auto of de motor is back-up aan één of meerdere auto's??
5e jaars student Integrale Veiligheidskunde


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #26 Gepost op: 5 oktober 2011, 22:11:11
Voordeel zou kunnen zijn om een EMS-er naar relatief eenvoudige meldingen te sturen als een aanrijding ( zonder conflict ), inbraak/vernieling buiten heterdaad enz.
Ben je geen dubbelbemande eenheid kwijt.

Backup is al genoemd, dat verschilt...


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #27 Gepost op: 5 oktober 2011, 22:16:20
Wat betreft de agenten in de VS gaat dit metname om de agenten in de county's
en de state troopers. In de steden word wel vaak met z'n tweeën gereden, al heb
je ook daar uitzonderingen.

back to nederland, enerzijds kan ik de beslissing van solo rijden begrijpen. Echter of
dit werkzaam is? Voor de verkeerssuveillance dan zie ik er geen problemen in, de
personen blijven in de auto zitten en die blijven daar rustig zitten. Zijn er problemen
ben jij op tijd weg voordat die ander wat kan doen. Daarnaast is er ook een verschil
tussen een stad en een "boeren"regio waar de afstanden groter zijn en bezeting lager.

Als je andere meldingen gaat rijden of andere controles gaat uitvoeren waarbij je
huizen of voertuigen moet doorzoeken vind ik het not done om dit alleen te doen.
Want op moment dat jij daarmee bezig ben is er niemand die de te controleren
persoon(en) in de gate houd. Dat is ook de reden dat ze bij ons niet alleen op pad
gaan. Bij ons is er 1 bezig met de controle en de andere die houd overzicht en zorgt
dat er geen vreemde dingen gebeuren.

Wat motorrijders betreft ja dat is een beetje een vreemde eend, uit veiligheids oogpunt
zou ik toch zeggen dat je deze of met z'n tweeën laat rijden of met een auto als back-up
in de buurt. Hondegeleiders is ook weer zo'n verhaal, die hebben toch een extra wapen
dan wel hulp in de buurt mocht het fout gaan.

Bottom line is gewoon dat zolang de veiligheid maar gewaarborgd is je alles kan doen,
zolang de situatie niet veilig is moet jij je afvragen of jij wel die controle moet instellen
of dat je beter nog even kan wachten tot er hulp is.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #28 Gepost op: 5 oktober 2011, 22:28:17
Bij een goed ingerichte EMS is die hulp er altijd: bij een uitgebreide controle van een voertuig of bij het krijgen van een heterdaadmelding ga je er gewoon altijd met minimaal twee voertuigen op af.
Wout


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #29 Gepost op: 5 oktober 2011, 22:29:38
Bij een goed ingerichte EMS is die hulp er altijd: bij een uitgebreide controle van een voertuig of bij het krijgen van een heterdaadmelding ga je er gewoon altijd met minimaal twee voertuigen op af.

Als die beschikbaar zijn.....