Solo surveillance

Auteur Topic: Solo surveillance  (gelezen 13551 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rrpd

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 6 oktober 2011, 18:19:56
Voor mij verkies is duo surveillance boven solo vanwege:
-veiligheid (meest belangrijk)
-gezamelijke kennis
-gezelligheid (voor mij belangrijk maar kan ook veiligheid betekenen in de nachtdienst ivm veroeidheid)

Wat betreft de DHV\Surveillancedienst die de meldingen krijgen:
Hierbij sluit ik aan. Daarbij komt kijken dat je met twee man op de auto veel efficienter kunt werken.
Je kan als duo surveillance gelijk tot actie overgaan bv. met een vuwa melding of een andere aanhouding.
Je hebt 2 paar ogen dus ziet dingen sneller/beter. Tevens kan de bijrijder de navigatie/communicatie etc. regelen en de bestuurder zich volledig richten op het rijden en constateren. Het verschil in veiligheid vind ik zelf zeer groot tussen 1 of 2 mans surveillance.
Tuurlijk kan je als EMS wachten op een tweede maat maar je kan er ook tegen aan lopen en soms moet er gewoon direct gehandeld worden.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #41 Gepost op: 6 oktober 2011, 19:09:38
Tja, mijn eerste pitrit heb ik ook al gehad, reed samen met nog een aspirant mijn kwartiel. En die rijopleiding duurt nog wel even ;) Overigens met goedkeuring coach achteraf (ihkv nood breekt wet).
Hele discussie over gehad in Kennemerland. Heeft een aspirant bijna z'n ontslag gekost en je kunt jezelf wel voor je kop slaan als je straks voor het hekje bij de rechter staat als het was fout gegaan.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #42 Gepost op: 6 oktober 2011, 20:50:11
Tsja, als ik kijk hoe vaak wij met een onregelmatige groep collega's op het bureau zijn is het vanzelfsprekend dat er iemand solo rijd. Óók in de nachtdiensten, echter zijn dat nooit studenten.

Even logisch nadenken en goed (portofonisch) doorgeven wat je aan het doen bent.


Hele discussie over gehad in Kennemerland. Heeft een aspirant bijna z'n ontslag gekost en je kunt jezelf wel voor je kop slaan als je straks voor het hekje bij de rechter staat als het was fout gegaan.

Sterker nog, het is bij iemand de druppel geweest  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #43 Gepost op: 6 oktober 2011, 22:23:37
Hoe erg was de nood als ik vragen mag?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #44 Gepost op: 7 oktober 2011, 00:03:09
Dat maakt geen bal uit, je bent als student simpelweg niet opgeleid om spoedritten te rijden, interne afspraken zeggen dat het niet mag. Zélfs niet bij een assistentie collega, een reanimatie of andersinds.....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #45 Gepost op: 7 oktober 2011, 00:24:20
Wat betreft de DHV\Surveillancedienst die de meldingen krijgen:
Hierbij sluit ik aan. Daarbij komt kijken dat je met twee man op de auto veel efficienter kunt werken.
Je kan als duo surveillance gelijk tot actie overgaan bv. met een vuwa melding of een andere aanhouding.
Je hebt 2 paar ogen dus ziet dingen sneller/beter. Tevens kan de bijrijder de navigatie/communicatie etc. regelen en de bestuurder zich volledig richten op het rijden en constateren. Het verschil in veiligheid vind ik zelf zeer groot tussen 1 of 2 mans surveillance.
Tuurlijk kan je als EMS wachten op een tweede maat maar je kan er ook tegen aan lopen en soms moet er gewoon direct gehandeld worden.

Ik snijd nu misschien een gevoelig onderwerp aan: ligt er helemaal met welke collega dat is. Ook daar zit namelijk enorm veel verschil in......


sylvester1986

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 7 oktober 2011, 00:32:18
Wordt er in andere Europese landen EMS gereden?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #47 Gepost op: 7 oktober 2011, 02:06:41
Ik snijd nu misschien een gevoelig onderwerp aan: ligt er helemaal met welke collega dat is. Ook daar zit namelijk enorm veel verschil in......
Daar heb je ook een goed punt. Al vind ik dat je van elke volwaardige collega (dus geen studenten
al kunnen sommige ook al vrij snel als volwaardig worden aangezien, hangt er net vanaf hoe
zij zich gedragen) toch moet kunnen uitgaan dat diegene jou rug heeft. Hoe slecht je het met
elkaar kan vinden je hebt allebei dezelfde opleiding gedaan waarin je het een en ander geleerd
heb. Dus mocht er rottigheid komen dan moet je daarop kunnen vertrouwen. Heb je dat vertrouwen
niet dan kan je net zogoed binnen blijven.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #48 Gepost op: 7 oktober 2011, 09:33:31
Dat maakt geen bal uit, je bent als student simpelweg niet opgeleid om spoedritten te rijden, interne afspraken zeggen dat het niet mag. Zélfs niet bij een assistentie collega, een reanimatie of andersinds.....

Ben ik helemaal met je eens. Wat ik alleen wil aanstippen is dat nood breekt wet ook bijna niet op gaat. Dan maar wat later bij de aanrijding etc. Je blijft er zelf bij. Ik ben ook wel eens als Q4 student met een andere Q4 student naar een aanrijding met letsel gestuurd. De meldkamer wilde dat wij met spoed gingen, ik heb geweigerd. Is nog een hele discussie geworden maar dan kom ik maar wat later. Het was bovendien vlak naast een ambulancepost dus de eerste maatregelen werden toch wel genomen.

Overigens zijn het niet alleen interne regels die het zeggen, ook de Regeling Optische en Geluidssignalen vind er wat van:
Artikel 4

1.De in artikel 29, eerste lid, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 genoemde diensten en de in artikel 1 aangewezen hulpverleningsdiensten wijzen personen of groepen van personen aan, die daartoe ingerichte motorvoertuigen met de inwerking zijnde optische en geluidsignalen mogen besturen.
2.De in het eerste lid bedoelde personen worden aangewezen, nadat zij een speciale instructie hebben gekregen, waarin gewezen wordt op onder andere de strafrechtelijke en civielrechtelijke consequenties van het direct of indirect veroorzaken van schade of letsel tijdens de rit, het gedrag en de reactie van weggebruikers op de optische en geluidssignalen en het gewenste rijgedrag van de betrokken bestuurder.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #49 Gepost op: 7 oktober 2011, 10:15:40
[bijna weekend modus/ on]
Wat ben ik blij met mijn fiets zeg... Mag ik spoed rijden zo lang en veel als ik zelf wil, zonder enige beperkingen. Vaak nog solo ook.  ;D
[bijna weekend modus/ off]