Solo surveillance

Auteur Topic: Solo surveillance  (gelezen 13613 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Max1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #60 Gepost op: 8 oktober 2011, 12:35:02
Ik ben nu een aantal jaar hondengeleider in de regio MWB. Wij draaien heel vaak solo diensten. Persoonlijk vind ik het heel prettig werken. Voor dat ik een auto ga controleren, dan heb ik al gekeken hoeveel personen in het voertuig zitten en wat voor personen. Ik vraag het kenteken op bij de GMK om te kijken of dat de tenaamgestelde voor komt. Als ik het niet vertrouw geef ik over porto door waar ik sta, hoeveel personen en vraag er collega's bij.

Ik vind wel dat er natuurlijk wel gekeken moet worden naar de evaring van de collega en hoelang iemand straat ervaring heeft. In de jaren heb ik voor mezelf een eigen veilige werkwijze ontwikkeld en die probeer ik ook mee tegeven aan de nieuwe collega's. Het wel leuk om te zien dat ze al wat dingen hebben overgenomen.

In mijn opleiding 9 jaar terug heeft een leraar gezegd: "Je moet je eigen schoenen thuis brengen" Dit zal ik nooit vergeten en dat is ook mijn stelling.

Solo rijden moet je willen, kunnen en een fijn gevoel bij hebben, anders adviezier ik om het niet te doen. Je bent het niet verplicht, buiten bijzondere activiteiten. De leiding kan je nooit dwingen om het te doen. Je moet ook recpecteren als een collega nee tegen solo rijden zegt.

Gr uit MWB


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #61 Gepost op: 8 oktober 2011, 15:10:27
En helemaal alleen ben je niet,je hebt een heel betrouwbare collega bij je O0


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #62 Gepost op: 8 oktober 2011, 15:49:22
En helemaal alleen ben je niet,je hebt een heel betrouwbare collega bij je O0

Maar als hij besluit zijn hele betrouwbare collega in de auto te laten zitten, dan kan die collega er niet uit.

Ik neem aan dat hij zijn hond niet uit de wagen haalt voor een rijbewijs-controle.   (nogmaals een aanname)


Max1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #63 Gepost op: 8 oktober 2011, 19:17:59
Nee, inderdaad haal ik mijn hond er pas uit als het pas nodig is. Daarom moet je altijd nadenken wat je doet. Het begind ook bij een normale gesprek en benadereing richting de inzittende van een voertuig. Ik behandel iemand zoals is ook behandeld wil worden.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #64 Gepost op: 12 oktober 2011, 14:12:26
Ik denk dat hondengeleiders vrijwel overal solo rijden (naja helemaal Solo is het ook weer niet zoals hierboven wordt vermeld), zeker in de regio's waar ik bekend ben gebeurt dit.

Sommige hondenauto's hebben overigens een noodluik, wat moet ik me hierbij voorstellen? Is dit een luik waardoor de hond zelfstandig naar buiten kan komen in geval van nood (en aangeroepen door zijn geleider...) of is dit simpelweg een 2e 'deur' voor het geval van brand, aanrijding etc?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #65 Gepost op: 13 oktober 2011, 00:10:30
Sommige hondenauto's hebben overigens een noodluik, wat moet ik me hierbij voorstellen? Is dit een luik waardoor de hond zelfstandig naar buiten kan komen in geval van nood (en aangeroepen door zijn geleider...) of is dit simpelweg een 2e 'deur' voor het geval van brand, aanrijding etc?

Ik ken een uitvoering waarbij er via een afstandsbediening een luik in het voertuig bediend kan worden ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Wimzelluv

  • Distr. motorsurveillant/Hfdmedew. verkeerstaken
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • Op één been kan je wel degelijk lopen.....
Reactie #66 Gepost op: 16 oktober 2011, 21:48:54
Ik vind deze discussie wel leuk. Het is een beetje als jeugdsentiment: Herinnert u zich deze nog? ;D Wat ik bedoel, deze discussie is van alle tijden. Zolang ik bij de "pliesies" werk is deze discussie al aan de gang. Met de daarbij horende proefnemingen.
Ik denk dat er voor beide varianten wat te zeggen is. Ik denk ook dat ik weet waar ik over praat, want heb beide varianten "ondergaan".
In mijn huidige werk (motorsurveillance) doe ik altijd solosurveillance. Binnen de grote stad, Rotterdam, maar ook gedaan in een wat kleinere plaats, Ridderkerk. Ik merk aan mijzelf dat ik anders werk als ik alleen ben. Maar ook dat ik mij anders opstel. Niet in de zin van bang zijn, nee meer van, alerter zijn. Ik ben niet groot, niet supersterk, maar laat me ook niet de kaas van het brood eten >:(. En dat probeer ik ook door te laten schemeren aan de andere partij: ik laat niet met me sollen en als ik ten onder moet gaan, zal dit strijdend zijn!
Als je met twee m/v bent, stel je je automatisch toch wat anders op en ben je eerder bereid een "leffie" te pakken. Als ik in mijn eentje dat leffie moet pakken, moet ik gewoon heel goed weten waar ik aan begin. Of op tijd er collega's bij vragen! :)
Dimmen! (Denk In Mogelijkheden) Vriendelijke groet,  Wim


sylvester1986

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 13 november 2011, 16:07:52
Gaat solo surveillance dan uitgevoerd worden in zo'n wagen als op 0:33 te zien is?  0098
Politie(ME),Brandweer,Ambulance prio1 demonstratie met zwaailampen
User: Drenthe112


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #68 Gepost op: 13 november 2011, 16:12:51
Ik denk dat men die vast heeft aangeschaft voor het gelval we door moeten tot ons 70'ste. Dan wordt dat het noodhulpvtg voorde ouderen onder ons. 98uiye


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #69 Gepost op: 14 november 2011, 01:36:09
Ik ben al jaren groot voorstander van "solo surveillance met kanttekening". Maar sinds ik niet meer op een wijkteam werkzaam ben, maar bij de VD heeft er raar genoeg deels een verschuiving plaats gevonden. Op het wijkteam reed ik minder vaak solo, op de RSA juist meer. En toch vindt ik de RSA solo minder veilig!

Een citaatje van hiervoor in deze topic "Voor de verkeerssuveillance dan zie ik er geen problemen in, de personen blijven in de auto zitten en die blijven daar rustig zitten. Zijn er problemen ben jij op tijd weg voordat die ander wat kan doen." Dat is dus absoluut niet waar! Solo kan je in A-A de mobipol al niet bedienen, en vaak moet je schakelen met de porto (in de houder) naar het navraagkanaal. Je weet dus niet altijd waar je aan begint na het constateren van een overtreding. De oplossing is de telefoon uiteraard maar daar gaat het nu even niet om, want die carkits van ons.....
De staandehouding vindt (als het goed is!!!!!!) altijd plaats buiten de snelweg op een veilige plaats.... en dan komen de complicaties. Veilig is voor ons verkeersveilig maar niet veilig in de vorm zoals een bibeko diender dat ziet. En een staandehouding bibeko is niet altijd mogelijk. Dat betekend dus dat we de overtreding door de vingers moeten zien of langer moeten wachten met handhaving! En de vraag is maar of dat gewenst is.
Verder blijft maar 60 tot 70% (globaal) in de auto zitten, de rest stapt zsm uit om wat voor reden dan ook. Dus met alle respect, het kan (voor de VD) nogal wat risico inhouden in tegenstelling tot wat er beweerd werd.

Daar in tegen is er enige tijd geleden in A-A naast de noodhulp RSA nacht ook met 2 motoren nacht gereden. Wat ik begreep is het voor de collega's zeer goed bevallen, maar is de werkwijze en de communicatie apparatuur daar niet op ingesteld. Het vergt dus nog wat aanpassingen in opleiding, apparatuur en werkwijze. Dat het kan is al lang bewezen, wij melden ons al jaren aan als RSA 71xx"solo". Maar het vergt naast de instelling van de diender ook nog wat van het korps, en ik denk dat het niet bij alle korpsen wat dat betreft even goed geregeld is.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens