GRIP 2 Zeer grote brand (bedrijfspand) Westvlietweg - Den Haag 06-10-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (bedrijfspand) Westvlietweg - Den Haag 06-10-2011  (gelezen 27126 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Kan iemand uitleggen wat VMC is/betekent?

ik weet het niet zeker, maar bij ons is VMC de afkorting voor de VerkeersManagementCentrale. (in dit geval VMC-ZWN)
Mss dat die daar mee bedoeld wordt???  ???
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Als ik als leek naar de foto's en het filmpje kijk bij regio15 dan valt mij op dat de hoogwerker er niet alleen dichtbij staat maar ook de windrichting is niet bevorderlijk voor de mensen daar aan het werk.
idd het risico op uitslaan is toch wel erg groot, had hem op zijn minst buiten het hek gezet, zeker met de grootte van deze HW's nog reikwijdte zat.

Grappig: in overzicht is wel de dekking van centrum naar Laak opgenomen, maar niet de TS van Wateringen die naar Rijswijk moet voor dekking ;-)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Net deŽexplosieŽ nog eens langzaam bekeken. Wat opvalt, de explosie is in het linker pand, 72W naast de eigenlijke brandhaard. Als je langzaam de beeldjes bekijkt zie de gehele Unit oranje worden, de ramen er uit klappen en de roldeur ook. Voor de klap is er wat grijze rookontwikkling uit de ventlatie roosters bij de ramen. Na de klap is er behalve op de etage geen vuur te zien in het pand.
-optie 1 drukgashouder  maar is er wel brand in deze unit op dat moment?
-optie 2 rookgasexplosie(geen Backdraft) doordat in de unit de temperatuur zo hoog is opgelopen dat daar een mengsel hangt van brandbare hete pyrolyse gassen die wachten op een ontstekingsbron.(doorslag vanuit de brandhaard?)
Veilig werken, OVD die zonder ademlucht en alleen in dunne overall rond rent over het brandterrein  :'( goed dat hij tijdens de klap niet bij 72W stond.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
p2kflex
21:31:45 06-10-11GROUP-1Prio 2 GV Westvlietweg 72 Binnenbrand (zeer groot) met SOA 4170
ZGB1500010BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Monitorcode)
ZGB1500161BRW Rijswijk (Kazernealarm)
ZGB1500523BRW Rijswijk (Lichtkrant)
Harlingen, wereldstad! <3


HTI

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Ik hoop dat ze toch een hoop leermomenten uit deze inzet halen, de video's kan je goed gebruiken in de opleidingen.

Wat betreft de explosie denk ik zelf aan optie 2 van Tower-ladder, een rookgasexplosie. Men mag van geluk spreken dat er geen manschappen voor de overheaddeur stonden, die hadden dan als patat door het hek gekomen. Wat een kracht...

Bij het andere filmpje staat een bevelvoerder met een manschap te blussen, hoezo? Daar zijn toch juist je manschappen voor? Jij moet letten op de veiligheid van je mensen en het overzicht houden op jouw deel van de inzet. Helemaal de reactie van hem op het wegschieten van het straatwaterkanon. Iedereen blijft redelijk rustig maar de man met de rode schouders stuift er als een gek op af en gaat verdorie nog onderuit ook. Zet eerst je straal uit (waar je eigenlijk niet mee in je handen had moeten staan) en loop er dan rustig heen. Het kanon is toch al onhandelbaar en moet je met kalmte weer tot rust brengen. Voor hetzelfde geld had de beste man zijn pols of enkel gebroken, en dan? Dan kan je ploeg ook inpakken want er is geen bevelvoerder meer.

Zo zijn er nog een aantal punten waar we als brandweer toch weer heel veel van kunnen leren. Doe dat ook!
Alles komt goed!


Martijn Roggeveen

  • (Incident)fotograaf in regio Zoetermeer
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 526
livep2000
22:32:50 06-10-11BRANPrio 2 DEN HAAG (GV) WESTVLIETWEG 72 4270
1500519BRW Delft ( Lichtkrant )
1500371BRW Delft ( Kazernealarm )
1500010BRW Haaglanden ( Monitorcode RAC )
Fotograaf in regio Zoetermeer en omstreken | @MartynRoggeveen


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Wat betreft die voertuiglijstjes, het is prettig om alleen geverifieerde voertuigen op te sommen. Nu zie ik een integrale P2000-opsomming en ik weet met zekerheid te zeggen dat Rijswijk lang niet alle gealarmeerde voertuigen kan bemannen. Dat is een regelmatig terugkerend probleem (niet alleen in Rijswijk), daarom wordt er vaak een andere HV, of HA gealarmeerd, maar aan P2000 kun je niet zien dat een eerder gealarmeerd voertuig helemaal niet uitrukt.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Ik hoop dat ze toch een hoop leermomenten uit deze inzet halen, de video's kan je goed gebruiken in de opleidingen.

Wat betreft de explosie denk ik zelf aan optie 2 van Tower-ladder, een rookgasexplosie. Men mag van geluk spreken dat er geen manschappen voor de overheaddeur stonden, die hadden dan als patat door het hek gekomen. Wat een kracht...

Bij het andere filmpje staat een bevelvoerder met een manschap te blussen, hoezo? Daar zijn toch juist je manschappen voor? Jij moet letten op de veiligheid van je mensen en het overzicht houden op jouw deel van de inzet. Helemaal de reactie van hem op het wegschieten van het straatwaterkanon. Iedereen blijft redelijk rustig maar de man met de rode schouders stuift er als een gek op af en gaat verdorie nog onderuit ook. Zet eerst je straal uit (waar je eigenlijk niet mee in je handen had moeten staan) en loop er dan rustig heen. Het kanon is toch al onhandelbaar en moet je met kalmte weer tot rust brengen. Voor hetzelfde geld had de beste man zijn pols of enkel gebroken, en dan? Dan kan je ploeg ook inpakken want er is geen bevelvoerder meer.Zo zijn er nog een aantal punten waar we als brandweer toch weer heel veel van kunnen leren. Doe dat ook!

Is er niemand binnen zo'n ploeg die de rol van bevelvoerder kan overnemen? Zelf houd ik nogal van back-up hebben.

Daarnaast wordt er binnen onze organisatie binnen de BHV ploeg gevraagd zo min mogelijk te rennen, buiten de risico's van vallen etc, kan het ook een paniek reactie op onze bezoekers veroorzaken.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Is er niemand binnen zo'n ploeg die de rol van bevelvoerder kan overnemen?

Als er meerdere ploegen aan het werk zijn, loopt er vrijwel altijd wel ergens een plaatsvervangend bevelvoerder -als manschap- rond. Als een bevelvoerder uitvalt kan en zal de OvD zo'n plaatsvervanger inschakelen en niet zo snel de 'topless' ploeg laten inpakken (tenzij die ploeg toevallig toch al niet meer nodig is, maar dan nog zal de OvD een manschap aanwijzen dat dan tijdelijk de verantwoordelijkheid draagt).
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!