Discussie nav filmpje van aanhouding wildplassers

Auteur Topic: Discussie nav filmpje van aanhouding wildplassers  (gelezen 9194 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #30 Gepost op: 6 oktober 2011, 19:15:42
Aangezien een burgeraanhouding alleen maar mogelijk is bij een heterdaadje misdrijf (en niet bij een overtreding), twee vragen:
Gaat dat op met de hierboven genoemde artikelen WvSR?
Is het overtreden van een artikel uit het WvSR per definitie een misdrijf of zijn er ook artikelen WvSR die, bij niet voldoen aan, een overtreding zijn?
Wel even goed je huiswerk doen. Ook jij als burger mag iemand aanhouden voor een overtreding:

Artikel 53 Strafvordering
[1.] In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden.

En wat is dan een verdachte?

Artikel 27 Strafvordering
[1.] Als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit.

Dat zijn dus misdrijven én overtredingen.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #31 Gepost op: 6 oktober 2011, 19:18:45
Daarbij, als jij burger naar aanleiding van een verzoek van een agent iets doet wat je niet mag (bijvoorbeeld geweld gebruiken), dan heeft de wet hier een strafuitsluitingsgrond voor:

Artikel 43 Strafrecht
1.
Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een ambtelijk bevel, gegeven door het daartoe bevoegde gezag.


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #32 Gepost op: 6 oktober 2011, 20:57:53
Vrouw die vermoedelijk bij de AT en/of VD hoort bemoeit zich en slaat en schopt naar Agent 2 waarbij Agent 1 niet kan
assisteren ( hij probeert het wel ) omdat hij de AT niet kan loslaten.
Agent 2 is genoodzaakt de vrouw te pepperen maar de vrouw gaat gewoon door.

Als je besluit te helpen kun je je als burger ook beroepen op noodweer.

Je mag je eerbaarheid, lijf of goed verdedigen tegen wederrechtelijke aanranding, maar ook dat van een ander (de agent).
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #33 Gepost op: 6 oktober 2011, 22:10:18
Als je besluit te helpen kun je je als burger ook beroepen op noodweer.

Je mag je eerbaarheid, lijf of goed verdedigen tegen wederrechtelijke aanranding, maar ook dat van een ander (de agent).

Dat ik aan zo iets simpels nou weer niet gedacht heb.
Voor de mensen die het niet kennen Strafuitsluitingsgrond Artikel 41 WvSr Noodweer http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/EersteBoek705739/TitelIII/Artikel41/geldigheidsdatum_06-10-2011

Wel even goed je huiswerk doen. Ook jij als burger mag iemand aanhouden voor een overtreding:

Artikel 53 Strafvordering
[1.] In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden.

En wat is dan een verdachte?
Artikel 27 Strafvordering
[1.] Als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit.

Dat zijn dus misdrijven én overtredingen.

Voor de geïnteresseerden.
Wat het Wetboek van Strafrecht betreft de Misdrijven staan in het 2e boek Artikel 92 t/m 423 en de Overtredingen staan in het 3e boek Artikel 424 t/m 479.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


alex97

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
Reactie #34 Gepost op: 6 oktober 2011, 22:20:08
Even tussendoor: de titel (en de beschrijving) van het youtube filmpje is veranderd naar middelvingert ipv wildplassert


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #35 Gepost op: 6 oktober 2011, 22:21:14
Dat ik aan zo iets simpels nou weer niet gedacht heb.
Voor de mensen die het niet kennen Strafuitsluitingsgrond Artikel 41 WvSr Noodweer

We zijn er om elkaar aan te vullen hè! ;D
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #36 Gepost op: 6 oktober 2011, 22:25:43
Wel even goed je huiswerk doen. Ook jij als burger mag iemand aanhouden voor een overtreding:
Ik ben geen AOA of BOA, noch ben ik in opleiding hiervoor, dus ik heb in deze helemaal geen huiswerk 0098  .......

Artikel 53 Strafvordering
[1.] In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden.
En wat is dan een verdachte?
Artikel 27 Strafvordering
[1.] Als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit.
Dat zijn dus misdrijven én overtredingen.

..... maar ben even op het verkeerde been gezet door de overtredingen Wet Mulder waarbij we het niet over een verdachte hebben, maar over een betrokkene.
(toch wel een beetje huiswerk gedaan, blijkbaar  :D )
Lekker dat ik weer op het goede been sta  O0


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #37 Gepost op: 6 oktober 2011, 22:27:44
Overtredingen wet Mulder??

Zijn gedragingen :D ,, terug naar je huiswerk jij ;D
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Reactie #38 Gepost op: 7 oktober 2011, 15:42:14
Ik zou je dankbaar zijn als je zou komen helpen.

Het is net als wat Wout zegt. Maak jezelf wel bekend en zeg wat je gaat doen. Dat is voor mij een stuk makkelijker. Ga je er vanuit het niets tussen springen heb je kans dat je ook een knal op je bakkes krijgt van mij.

Ik heb het in de praktijk nu een keer meegemaakt dat ik hulp kreeg van een burger. Ik moet zeggen ik was er zeer content mee. Doordat hij mij heeft geholpen, heb ik niet mijn zwaarste geweldsmiddel hoeven te gebruiken. De man heeft ook een flinke bos bloemen gehad en een riante waardebon.  O0 Was het minste wat wij voor hem konden doen. De man reageerde met de woorden: "Het is toch mijn burgerplicht".

En die woorden hoor ik in Amsterdam-Osdorp nooit als we weer een opstootje hebben.

Daar kennen ze een andere burgerplicht, de enige die je van eencelligen kan krijgen --> belemmering :)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #39 Gepost op: 7 oktober 2011, 15:55:57
Daar kennen ze een andere burgerplicht, de enige die je van eencelligen kan krijgen --> belemmering :)

Als voormalig (en nu tijdelijk weer) inwoner van Osdorp kan ik je toch echt verzekeren dat hier genoeg mensen wonen die belemmering zeker niet als burgerplicht zien. :)
(Maar ik begrijp natuurlijk wel waar dielangemotermuis op doelt)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten