Discussie nav filmpje van aanhouding wildplassers

Auteur Topic: Discussie nav filmpje van aanhouding wildplassers  (gelezen 9190 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Max1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #40 Gepost op: 8 oktober 2011, 12:52:38
Ik vind dat de collega's goed gewerkt hebben en dat ze elkaar in de gaten houden. Persoonlijk vind ik het niet handig om de wapenstok te gebruiken. Ik zelf zou eerder voor pepperspray gaan. Ik merk op straat dat mensen dat eerder vermijden dan de korte wapenstok. Buitenal mag er inderdaad hard op getreden worden en je weet ook niet wat er vooraf is gebeurd.

Je neemt wel een risico om zo hard in het gezicht van de VE te slaan. Je kan dan bij het overige publiek kwaadheid opwekken en dan is er een kans dat het publiek tegen je keert. Dat is gelukkig hier niet gebeurd. Collega's hebben goed gewerkt.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #41 Gepost op: 8 oktober 2011, 15:46:24
In zo'n geval kan het geen kwaad om te helpen, door bijvoorbeeld het andere publiek op afstand te houden of de vrouw klem te zetten. Laat dit wel vooraf weten: zeg/schreeuw tegen de agent dat je hem gaat helpen en wat je precies gaat doen, zodat hij het weet. Ik zou je dankbaar zijn ;)

Hebben deze agenten echt hulp nodig van leek?  

Zal de agent je vertrouwen dat je hém wilt helpen   niet dat die doof oid is maar ik kan me (helaas) indenken dat een agent verwacht dat hij wordt tegengewerkt.  
        
Is er niet een kans dat meer mensen zich er mee gaan bemoeien en dat het doordat een leek het goed bedoelt het juist uit de hand gaat lopen.

Als een agent mij zal vragen om te helpen dan zal ik het gaan overwegen.
Ik heb allerlei wetten voorbij zien komen die mij verplichten om te helpen maar ik denk toch eerst even aan mijn zelf, niet lullig bedoeld maar ik blijf achter terwijl de agenten vertrekken nadat het "opgelost"  is en dan?  

Iemand in nood wil ik helpen maar in hoeverre men mij dat kan verplichten is mijn vraag.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #42 Gepost op: 11 oktober 2011, 01:47:32
Hebben deze agenten echt hulp nodig van leek?  
Dat weet je pas op het moment dat je aangeeft te kunnen assisteren c.q. vragen of ze hulp nodig hebben.
Maar naar mijn mening kan enig inzicht in de situatie en goed luisteren wat een agent zegt c.q. beveelt al veel duidelijk maken denk ik.

Zal de agent je vertrouwen dat je hém wilt helpen   niet dat die doof oid is maar ik kan me (helaas) indenken dat een agent verwacht dat hij wordt tegengewerkt.  
Merk je snel genoeg en zal er ook aan liggen hoe overtuigend je het brengt. Ik ga er enigsinds van uit dat een kwade opzet snel
genoeg opgemerkt zal worden.

       
Is er niet een kans dat meer mensen zich er mee gaan bemoeien en dat het doordat een leek het goed bedoelt het juist uit de hand gaat lopen.
Ook dat is nooit in te schatten van te voren. Licht puur aan het volk wat er omheen staat en in welke staat zij verkeren.

Als een agent mij zal vragen om te helpen dan zal ik het gaan overwegen.
Ik heb allerlei wetten voorbij zien komen die mij verplichten om te helpen maar ik denk toch eerst even aan mijn zelf, niet lullig bedoeld maar ik blijf achter terwijl de agenten vertrekken nadat het "opgelost"  is en dan?  
In de meeste gevallen zal er een akkoordje te sluiten zijn dat je een lift krijgt om uit de omgeving te komen als jij aangeeft
je niet prettig te voelen achteraf. Bij mij zou dat vallen onder het motto voor wat hoort wat.

Iemand in nood wil ik helpen maar in hoeverre men mij dat kan verplichten is mijn vraag.

Wetboek van Strafrecht Artikel 450 Overtreding betreffende hulpbehoevenden
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te
verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #43 Gepost op: 11 oktober 2011, 06:48:29
Nou ik vind die agent wel een beetje overdreven, hij zegt tegen die kerel omdraaien en begint direkt te meppen voordat hij uitgepraat is. Ik weet niet of er al wat vooraf is gegaan ( nog voor het filmen ) dan kan ik het begrijpen.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #44 Gepost op: 11 oktober 2011, 08:45:07
Wetboek van Strafrecht Artikel 450 Overtreding betreffende hulpbehoevenden
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te
verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Even de advocaat van de duivel spelen    
nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen

Wat wordt er verstaan onder hulp verlenen?
- 112 bellen voor versterking is toch ook hulp verlenen?


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #45 Gepost op: 11 oktober 2011, 09:15:53
In het geval dat de agent eist dat je helpt is het bellen van 112 voor hulp verplicht (aangezien dit zonder eigen gevaar is). Het helpen van een agent in een worsteling/gevecht is niet verplicht aangezien dit niet zonder eigen risico is.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #46 Gepost op: 11 oktober 2011, 09:51:06
Nou ik vind die agent wel een beetje overdreven, hij zegt tegen die kerel omdraaien en begint direkt te meppen voordat hij uitgepraat is. Ik weet niet of er al wat vooraf is gegaan ( nog voor het filmen ) dan kan ik het begrijpen.

ben daar dus ook mee eens... arm van die persoon was laag naar voren... had hem zo kunnen omdraaien en tegen de auto kunnen duwen.

Bovendien als je de knuppel gelijk al vast heb dan heb je dus ook geen hand vrij om iets anders te doen.

Maar tussen commando en slaan zit 2 a 3 seconden. Om dan in gezicht te slaan met een knuppel... persoonlijk vindt ik dat over the top.

Weet niet of het al aan bod is geweest maar wildplassen, dat is toch gewoon een bekeuring?
Mogelijk escalatie geweest hierin maar dat terzijde.. standaard is dit toch gewoon een bekeuring?


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #47 Gepost op: 11 oktober 2011, 09:53:13
Alleen wildplassen in inderdaad een mini. En dat wil nog wel eens escaleren, dan is het een mini + ... zeg maar.

Dit is regelmatig het gevolg van zo'n gesprek.
Digitaal onderzoek


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #48 Gepost op: 11 oktober 2011, 12:37:36
Wat wordt er verstaan onder hulp verlenen?
- 112 bellen voor versterking is toch ook hulp verlenen?

Ja dat klopt. 112 bellen is het minimale om de hulpverlening c.q. versterking op gang te brengen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #49 Gepost op: 11 oktober 2011, 13:06:49
Ja dat klopt. 112 bellen is het minimale om de hulpverlening c.q. versterking op gang te brengen.
Klopt, zo ken ik een voorbeeld waarbij er door een 112 melder "assistentie collega" werd gevraagd. Die melder maakte melding van een strafbaar feit en zag vervolgens hoe twee collega's werden belaagd door deze verdachten.  O0
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.