Politiehond niet in voertuig willen i.v.m allergie

Auteur Topic: Politiehond niet in voertuig willen i.v.m allergie  (gelezen 9112 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Gepost op: 6 oktober 2011, 21:20:59
(voorbeeld inzet politiehond 2:52)
Verkeerscontrole A32 Heerenveen Wolvega
User: namixmedia
------------------------
Mijn vraag:
Stel de politie wil een hond inzetten in een voertuig, maar de bestuurder/eigenaar geeft aan dit niet te willen i.v.m hondenallergie, wat kan de bestuurder/eigenaar doen om te voorkomen dat de hond toch in zijn auto komt?
Dit vroeg ik mij af omdat je regelmatig ziet dat honden worden ingezet.




Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #1 Gepost op: 6 oktober 2011, 21:26:33
Ze mogen de hond alleen inzetten bij een aantoonbaar (meer dan redelijk vermoeden) vermoeden van bijv. drugs. In dat geval heeft de bestuurder niks te willen.

Hebben ze dit niet mag de hond alleen door de auto met toestemming van de bestuurder.
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2011, 21:27:37
Open deur: zorgen dat je niet met verdovende middelen in aanraking komt, dat is stap 1.
Verder: zorgen dat je alles netjes geregeld hebt, papieren bij je, geen "verboden" of "verdachte" zaken bij je.

Verder, die allergie, tja, als de politie ergens naar zoekt, kunnen ze de middelen daarvoor inzetten die er voor benodigd zijn. Daar kan je je als burger op dat moment maar beter bij neerleggen, denk ik dan...
(als je je gaat verzetten, dan krijg je vaak juist meer aandacht...)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #3 Gepost op: 6 oktober 2011, 21:31:06
Zolang je niks te verbergen hebt zal je echt niet zo snel een hondje in de auto krijgen :-)
Daarnaast weet ik niet of de politie daar rekening mee zou houden. Niet lullig bedoeld, maar iedereen kan wel zeggen dat hij/zij een allergie heeft.

Mocht je nou echt super allergisch zijn, en een hond in de auto gehad hebben, kun je die altijd professioneel laten reinigen  ::)


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #4 Gepost op: 6 oktober 2011, 21:34:29
Open deur: zorgen dat je niet met verdovende middelen in aanraking komt, dat is stap 1.
Verder: zorgen dat je alles netjes geregeld hebt, papieren bij je, geen "verboden" of "verdachte" zaken bij je.

Verder, die allergie, tja, als de politie ergens naar zoekt, kunnen ze de middelen daarvoor inzetten die er voor benodigd zijn. Daar kan je je als burger op dat moment maar beter bij neerleggen, denk ik dan...
(als je je gaat verzetten, dan krijg je vaak juist meer aandacht...)

Het gebruik van die middelen is aan regels gebonden, zo ook het inzetten van de zogenaamde drugshond.
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


sylvester1986

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 6 oktober 2011, 21:35:24
Ik heb verder geen hondenallergie, maar als je het op papier laat zetten voor het geval dat, doen opsporingsdiensten hier iets mee?


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #6 Gepost op: 6 oktober 2011, 21:37:53
Zolang je niks te verbergen hebt zal je echt niet zo snel een hondje in de auto krijgen :-)
Daarnaast weet ik niet of de politie daar rekening mee zou houden. Niet lullig bedoeld, maar iedereen kan wel zeggen dat hij/zij een allergie heeft.

Mocht je nou echt super allergisch zijn, en een hond in de auto gehad hebben, kun je die altijd professioneel laten reinigen  ::)

Meestal vragen ze het verkapt en dan voldoen ze aan hun instructie, toestemming vragen aan de bestuurder en dan is er niks aan de hand.

Weiger je de hond toe te laten en is er geen aantoonbaar bewijs/feiten of omstandigheden dat jij in verband wordt gebracht met verdovende middelen mag de hond er niet in.

Laten ze de hond langs je lopen en "slaat die aan" zijn er genoeg feiten en omstandigheden om de drughond in te zetten ter opsporing tegen de wil van de bestuurder in.
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #7 Gepost op: 6 oktober 2011, 21:39:08
Ik heb verder geen hondenallergie, maar als je het op papier laat zetten voor het geval dat, doen opsporingsdiensten hier iets mee?

Wordt in de ambtsinstructie geen rekening mee gehouden. Wordt namelijk niet in de wet genoemd als uitsluitingsgrond voor een opsporingsonderzoek.
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 6 oktober 2011, 21:42:54
Ik heb verder geen hondenallergie, maar als je het op papier laat zetten voor het geval dat, doen opsporingsdiensten hier iets mee?

Ter kennisname aannemen en meer niet  ;) Misschien willen ze je nog even helpen krabben, maar dan houdt het op.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 6 oktober 2011, 21:45:51
Ter kennisname aannemen en meer niet  ;) Misschien willen ze je nog even helpen krabben, maar dan houdt het op.
Dan krijg je denk ik ook rare blikken. ;D