Politiehond niet in voertuig willen i.v.m allergie

Auteur Topic: Politiehond niet in voertuig willen i.v.m allergie  (gelezen 9093 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #30 Gepost op: 8 oktober 2011, 00:29:59
Hiervoor heb ik de OvJ laten bellen omdat ik op dat moment een nichtje bij mij had die totaal niet tegen de huidschilvers van dieren kan. Ook de Douane mag dit niet bij aantoonbare allergie. Ik heb het toen wel op een deal gegooid en mijn nichtje op kosten van de douane naar huis laten brengen. De douane heeft niets gevonden maar ze mogen het niet altijd. Misschien kun je het nazoeken maar ik weet tozelfs de datum nog omdat het haar verjaardag was 02-08-1997, te Hazeldonk.
Ja 97 hadden we nog de oude Douanewet, heb die nu even niet bij de hand maar wel de ADW deze stelt:

Artikel 1:21
De inspecteur maakt van zijn bevoegdheden slechts gebruik voorzover dat redelijkerwijs voor de vervulling van zijn taak nodig is
&
Artikel 1:23
1. De inspecteur is bevoegd, met medeneming van de benodigde apparatuur of dieren elke plaats te betreden.

Als plaats worden ook voertuigen gezien

Artikel 1:26
1. De inspecteur is bevoegd aan controle te onderwerpen:
d. vervoermiddelen en de op of in die vervoermiddelen aanwezige woningen.

Deze bevoegdheden gelden zowel voor de controle bij binnenbrengen als bij acijnscontroles. Dus dan hebben ze bij jou
gekeken wat het risico was en daarna gehandeld. En vind die regeling wel coulant, zal later als ik tijd heb even de DW
(de oude Douanewet) eens doorzoeken hoe het daar stond. Want ik weet wel dat met de nieuwe ADW (Algemene DouaneWet)
de controle een stuk makkelijker is gemaakt voor ons. Zo worden woningen in voertuigen ook volgende de ADW niet meer als
woning gezien.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #31 Gepost op: 8 oktober 2011, 02:23:28
En hierbij met antwoord met betreking tot de Douanewet (die ik onder een dikke laag stof uit men
kast heb gehaald  :D). Daarin mist het artikel 1:23, vandaar dat er dus ook overlegd is met de OvJ
aangezien er dus niks geregeld was dat hij "moet" worden toegelaten. Als jij dus nu weer met je nichtje
aan de kant word gezet en er komt weer een hond langs dan zal je hem toch echt moeten toelaten
omdat er dan misschien minder coulant word gedaan.

Echter zoals ik al eerder zei zal er ook een heleboel afhangen van hoe jij als persoon zelf reageert en
of jij een risico vormt voor het type goederen waarop gezocht word.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


sylvester1986

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 28 januari 2012, 00:52:09
Heeft een forumlid dit wel eens gehad, dat je tegen een inzet was vanwege allergie?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #33 Gepost op: 28 januari 2012, 01:13:49
Heeft een forumlid dit wel eens gehad, dat je tegen een inzet was vanwege allergie?

Een reden die we regelmatig horen is dat de hond een onrein dier is .... Meestal kort geantwoord op het feit dat ie gister nog in bad is geweest gaan we meestal snel weer over met de verdere procedure  998765
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 28 januari 2012, 01:20:49
Als iemand dan een hond aanvalt, is dit hetzelfde als het aanvallen van een agent?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #35 Gepost op: 28 januari 2012, 01:24:42
Een reden die we regelmatig horen is dat de hond een onrein dier is .... Meestal kort geantwoord op het feit dat ie gister nog in bad is geweest gaan we meestal snel weer over met de verdere procedure  998765

 ;D ;D ;D

Zijn er wel honden die de auto van die personen in willen dan? (die lucht....)  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.




Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #37 Gepost op: 28 januari 2012, 12:13:15
Waarom wordt er in deze topic alleen gesproken over honden die naar opium zoeken? We hebben meerdere soorten speurhonden die ingezet kunnen worden. Denk aan geldhonden (van de Douane) en explosievenhonden (nee, deze exploderen niet, maar zoeken naar explosieven en vuurwapens, of onderdelen daarvan).

Als iemand bij mij zou weigeren om een hond in zijn voertuig te laten en er zijn aanwijzingen dat er een mogelijkheid is dat er verboden middelen in het voertuig zijn. Dan zal ik het voertuig in beslag moeten nemen en deze over laten brengen voor onderzoek. Dan kunnen we op ons gemak het voertuig doorzoeken. Dit zal dan ook grondig gebeuren.
Dit zal ik dan ook aangeven aan de bestuurder, dat er 2 optie's zijn. Of het voertuig voor een bepaalde periode kwijt, omdat het onderzocht moet worden en al het papierwerk wat er aan vast zit. Of de hond in de auto en dat is max. 5 min. werk.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #38 Gepost op: 28 januari 2012, 14:54:16
Een weigering is zowiezo al een extra ''puntje'' verdachtmaking, waardoor je bijvoorbeeld wél feiten en omstandigheden hebt om bepaalde bevoegdheden toe te passen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #39 Gepost op: 29 januari 2012, 11:01:59
Eigenlijk zijn mensen met een allergie dus altijd al verdacht en de pineut doordat ze geen contact met honden moeten hebben? Dat is toch krom...
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis