Middel hulpverlening (ongeval) Middelstegracht - Leiden 07-10-2011

Auteur Topic: Middel hulpverlening (ongeval) Middelstegracht - Leiden 07-10-2011  (gelezen 8428 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

whyllum

• BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 7 oktober 2011, 22:02:35
Overigens, bij nader inzien van de eerste melding:

13:09:35 07-10-11 GROUP-1 Prio 1 MIDDELSTEGRACHT 2 LDN Wegvervoer aanrijding letsel (beknelling licht) hulpverlening) 66593 66580 66731

Waarschijnlijk is een deel van de tekst dan weggevallen (Middel..).
De feiten die we kennen;

Gealarmeerd;
1X TS
1X HV
1X OvD

Is Klein HV.

Er is vanuit de brandweer niet (zichtbaar) gealarmeerd voor Middelhulpverlening. En kennelijk is er op foto's ook geen 2e TS te zien. Alle indicaties wijzen vooralsnog richting Klein HV.

Op basis van een politiealarmering gaat iedereen er nu vanuit dat het een MiddelHV is geweest, omdat dat in díe alarmering te lezen is. Maar, wanneer er werkelijk opgeschaald wordt naar Middelhulpverlening (vanuit de brandweer, vanuit wie anders?) dan moet dat érgens zichtbaar zijn. Ik heb het niet gezien. Niet op m'n eigen pager en niet op de diverse monitorsites.

Feitelijk vind ik het de discussie niet echt waard, want in mijn ogen is er vanuit de alarmcentrale uitstekend gealarmeerd. Het enige dat wat vreemd overkomt is, dat de burgemeester, de clustercommandant en de woordvoerder bij de KleinHV-melding direkt zijn meegepiept. Dat is niet standaard bij Klein HV, maar dan wel een prima inschatting van de centralist, waarschijnlijk alleen maar op basis van deze melding.

whyllum

• BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 7 oktober 2011, 22:07:00
Maar zo werkt GMS helaas niet. Op basis van een opschaling worden alleen extra eenheden gealarmeerd. Het is niet zo dat eerder gealarmeerde eenheden met terugwerkende kracht in kennis worden gesteld van opschalingen. Enerzijds is dit nooit zo geweest, dus vanwaar de verbazing dat dat hier niet is gebeurd? Anderzijds worden er geen eenheden gealarmeerd maar ploegen en daar zit een groot verschil in. In Haaglanden zie je bijvoorbeeld dat functionarissen wel steeds opnieuw gealarmeerd worden bij opschalingen.

In dit geval is er een eerste alarmering uit gegaan waarna al snel is opgeschaald naar middel-hv. Of men nu uitgerukt is, reeds ter plaatse is, of de pieper nog niet eens goed heeft gelezen, de eerste eenheden zijn reeds gealarmeerd, dus die lopen simpelweg niet mee in de opvolgende alarmering. Tenzij de centralist deze er handmatig bij zet, maar dat is enerzijds extra werk (meer werk dan een normale alarmering, dat doet GMS grotendeels automatisch) en anderzijds -daar gaan we weer- waarom zou dit bij deze specifieke alarmering wel ineens moeten gebeuren?
Mijn verwondering komt voort uit het feit dat er niet voor een Middelincident is gealarmeerd, maar dat wél de burgemeester, clustercommandant en de woordvoerder zijn gealarmeerd. In elk geval de woordvoerdersgroep wordt pas gealarmeerd vanaf 'Middel'. Maar gezien de bijzonderheid van dit incident kan ik heel goed begrijpen waarom deze laatst groep wel is mee gealarmeerd zónder dat het Klein HV is.

En hou me ten goede, wie weet is er ergens achter de schermen wél opgeschaald naar Middel HV, ik ontken dat niet!

whyllum

• BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 7 oktober 2011, 22:19:10
zónder dat het Klein HV is.
moet natuurlijk zijn 'ondanks dat het een Klein HV is'

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #33 Gepost op: 7 oktober 2011, 22:21:11
Ook ik maakt mijn bril wel eens schoon met een plakje ham, ik dacht dat die middelhulpverlening door de brandweer was verzonden, maar ik heb de klepel weer eens horen luiden :) Nee dan is het inderdaad vaag en lijkt het er een beetje op dat de politie er een eigen draai aan heeft gegeven. Vervolgens reageert de online monitor daar (volledig geautomatiseerd) op en lijkt het spontaan op een "echte" middelhulpverlening. Als de monitor dat niet had benadrukt dan had het wellicht ook weer in een iets ander perspectief gestaan...

Hoguhugo

• Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 7 oktober 2011, 22:27:21
Ook ik maakt mijn bril wel eens schoon met een plakje ham, ik dacht dat die middelhulpverlening door de brandweer was verzonden, maar ik heb de klepel weer eens horen luiden :) Nee dan is het inderdaad vaag en lijkt het er een beetje op dat de politie er een eigen draai aan heeft gegeven. Vervolgens reageert de online monitor daar (volledig geautomatiseerd) op en lijkt het spontaan op een "echte" middelhulpverlening. Als de monitor dat niet had benadrukt dan had het wellicht ook weer in een iets ander perspectief gestaan...

Inderdaad, maar ik had hem er bij gepost meer vanwege het feit dat alleen zij Middel Hv hadden.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo

whyllum

• BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 7 oktober 2011, 22:35:17
het feit dat alleen zij Middel Hv hadden.
Is om meerdere redenen onmogelijk. Maargoed, het is duidelijk waar de verwarring is ontstaan.

alex97

• Forum gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 7 oktober 2011, 22:40:16
Die theorie geloof ik niet zo, want als er al een tekst wegvalt, dan zijn het de laatste letters en niet halverwege of in het begin.

Er mist in ieder geval wat voor hulpverlening, het zij alleen de (. Dan ben ik wel benieuwd wat er dan had moeten staan. Overige hulpverlening of kleine hulpverlening wordt nooit gebruikt.

Is het mogelijk dat bijvoorbeeld beknelling licht later is aangevinkt dan (..hulpverlening) waardoor het door elkaar gelopen is, of iets dergelijks?

Franc

• Forum gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 7 oktober 2011, 23:25:38
De man is vermoedelijk in plaats van vooruit in volle vaart achteruit gereden. Hij ramde vervolgens een muurtje en dook naar beneden. Hij heeft geen voorbijgangers geraakt

Niet om hier de mierenneuker uit te hangen en het slachtoffer heeft er ook niets aan... Maar ik lees overal dat hij (vermoedelijk) achteruit door dat muurtje is gereden, maar als ik de foto's bekijk dan is hij juist vóóruit gereden. Hij ligt met de neus in de richting van het gebouw waar hij uit komt en is in de lucht dus 180 graden gedraaid (zeg maar een halve salto), of met de voorzijde op het asfalt gekomen en toen door de snelheid die de auto nog had op z'n dak beland.
Als je de foto's ook wat beter bekijkt zie je dat de achterkant van de auto nauwelijks beschadigd is, terwijl de voorkant behoorlijk in elkaar zit.

bart007

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 7 oktober 2011, 23:45:45
@Franc  
Ik twijfel ook aan de richting, in de video met de link: http://www.nu.nl/binnenland/2635467/automobilist-stort-van-parkeergarage-in-leiden.html
meldt politieagent Henk de Jong dat de auto met de achterkant door de muur is gereden, maar een buurtbewoner die 30 meter verderop de deur wilde openen zag stenen naar beneden komen, de auto met de voorkant naar beneden gaan, het uitbouwtje (hok) schampen draaien en op zijn dak terechtkomen. De auto ligt met zijn neus naar het gebouw toe ( zie ook openslaande deuren ) .
Het lijkt mij ( met het getuigenverhaal) en de ligging ook logisch dat hij vooruit reed.
Wie corrigeert ons ?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

hagenaartje

• berger
  • Junior gebruiker
  • **
Alles wat ik hier zeg of schrijf doe ik geheel uit eigen beweging en hier heeft mijn werkgever dan ook niets mee te maken!!