Parkeergarages bloedlink bij brand

Auteur Topic: Parkeergarages bloedlink bij brand  (gelezen 89534 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #130 Gepost op: 7 september 2014, 21:09:38
Citaat van: Live link=msg=866025 date=1301954855
Parkeergarages ventileren of sprinklers?

03-04-2011
http://www.brandveilig.com/onderwerpen/parkeergarage-ventilatie/parkeergarages-ventileren-of-sprinklers-32117

Tijdens het congres van The Institution of Fire Engineers (IFE) stond brandveiligheid in parkeergarages centraal. Enkele spraakmakende branden hebben geleid tot veel discussie over het niveau van brandveiligheid in parkeergarages in Nederland.
Tom de Nooij pleitte voor toepassing van sprinklers in parkeergarages: “In de VS zou een congres met dit onderwerp nooit worden georganiseerd. Daar moeten er gewoon standaard sprinklers worden gemonteerd in een garage.” Gebaseerd op onderzoek uit Nieuw Zeeland heeft de Nooij uitgerekend dat gemiddeld maar liefst eens in de twintig jaar brand in een parkeergarage ontstaat. “En dit terwijl een gebouw wordt neergezet met een minimale verwachte levensduur van vijftig jaar. Dat zet je toch aan het denken”, aldus de Nooij.

Peter van de Leur van DGMR gaf aan dat er in Nederland geen landelijke wetgeving is waardoor de eisen per gemeente sterk verschillen. Hierdoor kan per parkeergarage een verschillend veiligheidsniveau bestaan.” Van de Leur maakte een onderverdeling van laag, midden en hoog veiligheidsniveau. Hierbij kenmerkt hij garages die voldoen aan de LNB2002, met alleen installaties voor nazorg en zonder hulp bij inzet, als de minst veilige garages. De richtlijn zoals deze wordt aangehouden door bijvoorbeeld Brandweer Rotterdam behoort tot de veiligste garages. De nieuwe NEN6098 zal hier tussenin zitten. Bij deze nieuwe richtlijn moet door middel van ventilatie een situatie worden gecreëerd waarbij mensen veilig kunnen vluchten en de brandweer tot op 15 meter de brandhaard kan benaderen. Een open parkeergarage of een gesprinklerde parkeergarage wordt volgens van de Leur ook niet altijd zondermeer goedgekeurd. “Als deze niet aan de richtlijnen voldoen zoals door de gemeente aangegeven dan kan het nog een hele strijd worden.”

De huidige ventilatierichtlijnen gaan uit van maximaal drie auto’s tegelijkertijd in brand. Volgens sommigen is dit onrealistisch omdat uit praktijkbranden blijkt dat veel meer auto’s in brand vliegen. Hierbij wordt volgens een aanwezige leverancier van stuwdrukventieystemen voorbij gegaan aan het feit dat deze parkeergarages niet waren uitgevoerd met ventilatiesystemen die de brandweer in staat stelt om de brand te beheersen. Zo zou bij de veelbesproken brand in de Appelaar geen “zicht op de brand” systeem zijn geëist waardoor de brandweer niet kon ingrijpen en waardoor de brand niet beheersbaar was. In de parkeergarage in de Lloydstraat in Rotterdam was niet eens detectie waardoor de brand alle kans had om over te slaan naar meerdere auto’s.

De afwijkende regelgeving maakt het ook voor de bouwer lastig. Een bezoeker van het congres “Een aannemer moet afprijzen op de ondergrens anders krijgt hij het werk niet. Vooraf is vaak alleen bekend dat de garage moet voldoen aan de regelgeving. Als je als aannemer rekening houdt met meer dan het minimum dan loop je het werk zeker mis. Door afwijkende interpretatie van regelgeving kun je voor nare verassingen komen te staan.”

Volgens Ynso Suurenbroek, lector brandveiligheid en Fellow van IFE, is de Nederlandse wet- en regelgeving niet onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek. “Als er iets misgaat is iedereen plots verantwoordelijk. Er is een machtsvacuüm en een kennisvacuüm. Dit is het recept voor chaos.” Suurenbroek is dan ook blij met de oprichting van IFE Nederland omdat nu toegang is verkregen tot wereldwijde kennis.
Deze discussie loopt inmiddels alweer een jaartje of 3, en voedt ook de reden waarom sprinkler niet verplicht is in parkeergarages. De regelgeving is er niet voor gemaakt, en op de momenten dat de regelgeving aangepast kan worden wordt er niets mee gedaan.
Neem de punten erbij die we in de voorgaande berichten al hebben genoemd kom je tot de conclussie dat een sprinkler zeer zeker niet zaligmakend is, en het verplicht stellen ervan een lang onneembare weg zal gaan worden getuige de regelgeving. ::)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #131 Gepost op: 7 september 2014, 21:31:56
Ik denk dat er aanvullend onderzoek nodig is. Wat wel een feit is is dat parkeergarage branden ook in recent gebouwde parkeergarage's een erg grote impact hebben op constructie en/of een erg grote inzet van de brandweer vragen. En dat onderzoek kan gedaan worden actief door testen of passief door na te gaan hoe branden te verlopen en welke middelen aanwezig zijn.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #132 Gepost op: 12 september 2014, 10:25:06
Citaat van: Peter71 link=msg=1294063 date=1410116978
Deze discussie loopt inmiddels alweer een jaartje of 3, en voedt ook de reden waarom sprinkler niet verplicht is in parkeergarages. De regelgeving is er niet voor gemaakt, en op de momenten dat de regelgeving aangepast kan worden wordt er niets mee gedaan.
Neem de punten erbij die we in de voorgaande berichten al hebben genoemd kom je tot de conclussie dat een sprinkler zeer zeker niet zaligmakend is, en het verplicht stellen ervan een lang onneembare weg zal gaan worden getuige de regelgeving. ::)
Dat het verplicht wordt kan lang duren en je uitspraak "zeker niet zaligmakend" klopt ook, het zaligmaken is voorbehouden aan de Paus en de regels zijn helaas afhankelijk van onze politici.
Maar ik heb nog geen voorbeelden gezien van garagebranden met sprinkler die door de sprinkler verergerd zijn. Wel het theoretische risico wat benoemd wordt en uit maar 1 test is gebleken. Daarbij (b)lijkt het risico op verspreiding door water kleiner te zijn dan het risico van branduitbreiding door aanstralen van nabij staande auto's. In je aangehaalde citaat staat zelfs: Tom de Nooij pleitte voor toepassing van sprinklers in parkeergarages: “In de VS zou een congres met dit onderwerp nooit worden georganiseerd. Daar moeten er gewoon standaard sprinklers worden gemonteerd in een garage.”


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #133 Gepost op: 12 september 2014, 10:28:27
Uit de foto's in dit topic http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1295002 lijkt dat hier geen sprinkler aanwezig was. Op dag 6 na de brand is de garage nog buiten bedrijf.


Vest

  • Student Integrale Veiligheidskunde
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #134 Gepost op: 2 december 2014, 15:50:15
Veel branden in de parkeergarages zijn ontstaan in garages zónder sprinklers. Zijn er voorbeelden van heftige branden in parkeergarages mét sprinklerinstallatie?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #135 Gepost op: 2 december 2014, 18:42:14
Ik vermoed het niet want de sprinklerinstallatie houdt de brand beperkt in parkeergarages.

Citaat van: Vest link=msg=1311996 date=1417531815
Veel branden in de parkeergarages zijn ontstaan in garages zónder sprinklers. Zijn er voorbeelden van heftige branden in parkeergarages mét sprinklerinstallatie?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #136 Gepost op: 2 december 2014, 19:14:18
Ik denk dat je ook niet veel voorbeelden zult vinden, aangezien de meeste garages zonder sprinkler uitgerust zijn, en er dus ook geen goed vergelijkings materiaal is.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #137 Gepost op: 17 december 2014, 19:16:45
Een schoolvoorbeeld zoals het zou moeten volgens mij:

http://sprinkler.nl/news/sprinklerinstallatie-controleert-parkeergaragebrand-arnhem

Sprinklerinstallatie controleert parkeergaragebrand Arnhem
Op 15 december ontstond brand in een voertuig welke geparkeerd stond in parkeergarage Centraal in Arnhem. Bij de bouw van de parkeergarage heeft de eigenaar gekozen voor een hoogwaardig brandveiligheidsconcept met sprinklers. Deze bewees zijn dienst bij een werkelijk brand; de sprinklerinstallatie zorgde dat de brand beperkt bleek tot één voertuig.

Bij aankomst van de brandweer bleek één sprinklerkop geactiveerd, welke de brand onder controle hield. Een veilige toegang van de brandweer tot de parkeergarage was ondanks de rook gewaarborgd en de brand was snel geblust. Zelfs de auto naast het voertuig dat vlam vatte lijkt geen schade te hebben opgelopen.
Momenteel wordt er gewerkt aan een instructiefilm over hoe de brandweer om moet gaan met een geactiveerde sprinklerinstallatie. Beeldmateriaal van dit incident zal mogelijk hierin worden verwerkt.
Een uur na het ontstaan van de brand was de garage met een capaciteit van 1050 voertuigen weer volledig in bedrijf, waardoor de schade tot de garage eigenaar en beheerder minimaal was. De Brandweer doet  vervolgonderzoek en gaat zich richten op preventieve voorzieningen.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #138 Gepost op: 22 december 2014, 10:41:13
Wat poetsen en een paar lichtbakken vervangen en een uur buiten bedrijf.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #139 Gepost op: 22 december 2014, 19:21:37
Jammer dat dan op mijn laatste bijdrage niet wordt gereageerd door de mensen die beweren dat sprinklers niet werken in parkeergarages.