Dit is inmiddels de vijfde grote brand in een parkeergarage in nog geen maand tijd. Gezien de eerdere branden in parkeergarages een eh... bijzondere toename. Of er nu door brandstichting of een technische oorzaak brand is ontstaan: keer op keer blijkt het een bijna onmogelijke opgave om de brand snel te bestrijden. De tweets van Alexander geven al aan wat de problemen zijn: immense hitte, geen zicht door de dichte rook en het risico op verdwalen door het ontbreken van herkenningspunten. Wellicht moeilijk voor te stellen, maar in dergelijke situaties kan je vrijwel naast de brand staan (in theorie, in praktijk zal het wat warm zijn), maar 'm nog niet zien.
Het nadeel is dat er vaak maar één grote ingang is. Met repressief ventileren bereik je dus vaak ook weinig effect, zeker omdat je nauwelijks overdruk kan veroorzaken.
Even sparren buiten de normale werkwijze om. Zou een aparte procedure 'parkeergarage' handig zijn? In principe zijn ondergrondse parkeergarages vrijwel allemaal volgens hetzelfde systeem ingericht: één grote in- en uitgang en de nodige (vlucht)deuren die af te sluiten zijn. Mijn gedachte, simpeler verwoord dan het in werkelijkheid zal zijn:
- Het is in eerste instantie noodzakelijk om te weten waar de brandhaarden zitten. Vanwege de hitte is het niet verstandig om lang binnen te blijven. Ofwel: meteen groot opschalen. Eén tankautospuit kan dan belast worden met de verkenning: twee ploegen met een warmtebeeldcamera gaan inschatten waar de brandhaarden zitten.
- Als de brandhaarden gelokaliseerd zijn is het aan de volgende ploeg om de brand te bestrijden. Naar mijn mening het liefst met LD: een grotere worplengte en bovendien meer wateropbrengst. Op het moment dat de ploegen last van de stoom krijgen gaan ze naar buiten.
- Het zou ideaal zijn als de derde ploeg de parkeergarage daarna af kan sluiten. Bij veel garages is een (elektrische) roldeur beschikbaar om de garage af te sluiten. Indien die er niet is, zou er gekeken moeten worden naar een andere oplossing. Denk bijvoorbeeld aan de grote blusdeken die we in verschillende filmpjes al voorbij hebben zien komen. Misschien niet zo functioneel als blusdeken, maar wel goed genoeg om de rookgassen en stoom binnen te houden.
- Vervolgens is het simpelweg wachten tot de stoom z'n werk doet. De brand 'vermoorden' met stoom (of een andere manier) is bijzonder effectief en m.i. ook de beste manier om redelijk veilig in de parkeergarage te kunnen werken. Na enige tijd zal de stoom een beetje afgekoeld zijn en kan er opnieuw een poging ondernomen worden.
Zo zou je ook in estafettesysteem het vuur kunnen 'aanvallen'. Eerst lokaliseren en de ploegen een goed beeld van de locatie geven en vervolgens iedere keer een aanval op het vuur doen. Als de stoom wegtrekt gaat de volgende ploeg naar binnen, tot de brand onder controle is.
Zoals gezegd: het is een versimpelde weergave van de problemen waar je in het echt tegenaan zal gaan lopen. Het is echter een manier om even buiten de normale kaders te kijken op welke manier deze branden aangepakt kunnen worden....
Uiteraard zouden preventieve maatregelen (sprinklers, eventueel gevoed door de brandweer) en actieve ventilatie d.m.v. rookafvoeren ideaal zijn; deze zijn echter in veel parkeergarages (nog) niet aangebracht. Bovendien heb ik soms het idee dat de rookafvoeren in parkeergarages de hoeveelheid rook die vrijkomt bij een brand niet voldoende kunnen afvoeren.