Parkeergarages bloedlink bij brand

Auteur Topic: Parkeergarages bloedlink bij brand  (gelezen 89504 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EZi

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 5 maart 2008, 11:07:59



De praktijkrichtlijn "brandveiligheidseisen voor mechanisch geventileerde parkeergarages >1000 m2" is nooit uitgegeven door de NVBR/LNB, er was teveel discussie over de concept versie!! O0


De NVBR verwijst naar de NEN 2443.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #31 Gepost op: 5 maart 2008, 20:32:33
http://www.veiligheidsregio-rr.nl/smartsite.dws?id=4709

Onderzoeksrapport: http://www.veiligheidsregio-rr.nl/eCache/DEF/4/793.pdf

Onderzoek brand Lloydstraat
28 februari 2008

Persbericht uitgegeven op 28 februari 2008

Regionale Brandweer: feiten rond brand Lloydstraat maken vervolgonderzoek wenselijk

De Regionale Brandweer Rotterdam-Rijnmond vraagt rijksoverheid en onderzoekers na te gaan of bestaande regels op gebied van brandveiligheid moeten worden bijgesteld. Aanleiding daarvoor is feitenonderzoek rond een brand op 1 oktober 2007 aan de Lloydstraat te Rotterdam. Daar brandden meerdere auto’s uit in de "niet besloten" parkeergarage van "Harbour Edge", een nieuw appartementencomplex. Uit voorzorg moesten alle bewoners uit het gebouw worden geëvacueerd.
De constructie van het gebouw raakte door de brand zwaar beschadigd. Tijdens en enige tijd na de brand bezweken delen van de vloer. Dit is opmerkelijk omdat het ging om een ogenschijnlijk ‘normale’ brand in een nieuw bouwwerk dat voldoet aan de regelgeving.

In het onderzoek is gekeken naar ontwerp en constructie van het gebouw, verloop van de brand en ontstane schade. In meerdere gevallen blijken de feiten af te wijken van de uitgangspunten waarop bestaande wetsregels, kwaliteitseisen en richtlijnen op het gebied van materiaal, constructie en brandveiligheid zijn gebaseerd.
De brandweer zal de uitkomsten van het rapport gebruiken voor het verbeteren van de eigen procedures en samenwerking met anderen. Verder heeft de brandweer de conclusies gepresenteerd aan vertegenwoordigers van ondermeer de ministeries BZK en VROM, VNG, onderzoeks- en brandweerorganisaties. Zij worden opgeroepen de gepresenteerde feiten in eigen kring verder te onderzoeken en na te gaan of deze gevolgen hebben voor de grondslag van de bestaande regelgeving of aanleiding geven voor nader onderzoek.

De regionale brandweer, onderdeel van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, is bezig met de oprichting van een team brandonderzoek. Dit rapport is het eerste product van dit team. Doel van het brandonderzoek is meer kennis te verzamelen over oorzaak en gevolgen van branden. Deze kennis moet bijdragen aan verbetering van de veiligheidszorg.
Hierbij wordt ondermeer samengewerkt met forensische opsporingsambtenaren van de politie Rotterdam Rijnmond. Aan het onderzoek rond ‘Harbour Edge’ namen ook onderzoekers van Efectis Nederland B.V. en brandschade experts deel.

Klik hier om het rapport te downloaden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #32 Gepost op: 19 maart 2008, 20:47:38
Buiten onder een carport in een woonwijk branden er al 8 auto's...  ::) ::) :-X Wat is nu gemakkelijker opbouwen van water transport, buiten of in een parkeergarage... Stel dat je onder de rook binnen 20 minuten de brandhaard moet vinden en de brand uit maken....  ::) ::) ::) :-X

http://www.destentor.nl/regio/deventer/2844644/Brand-richt-ravage-aan-in-Deventer-wijk.ece

http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00698/brand_deventer_698978b.jpg

http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00699/brand_deventer_burg_699517b.jpg

http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00699/brand_deventer3_699067b.jpg

http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00699/brand_deventer_699055b.jpg

http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00699/brand_deventer4_699095b.jpg

http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00699/brand_deventer5_699526b.jpg


Brand richt ravage aan in Deventer wijk

DEVENTER - Deventer is vannacht opgeschrikt door een grote brand die acht auto's vernielde en een ravage aanrichtte in een blok met acht woningen aan de Batenburg in de wijk Oostrik.

Even na twee uur ging de eerste van zeven auto's in de brand. Meteen daarna vatten ook de andere auto's vlam, die in een rij in de carport onder de woningen geparkeerd stonden.

De brandweer kon voorkomen dat de brand oversloeg naar de huizen op de eerste etage boven de carport, al liepen die wel veel schade op. Ook gingen bergingen in vlammen op en was er veel rook- en roetschade. Van vier woningen werden de bewoners geëvacueerd en ondergebracht in een hotel.

De hitte was zo groot dat zes auto's, die op circa vijf meter tegenover de carport waren geparkeerd ook schade opliepen. Van al deze auto's waren de bumpers en koplampen gesmolten. De rij betonnen balkons aan de achterzijde van vier woningen zijn doorgebogen en vertonen barsten.

Volgens een vertegenwoordiger van Domus, die het beheer heeft over de woningen namens de Vereniging van Eigenaren, is het vrijwel zeker dat de balkons moeten worden vervangen. Of er ook bouwkundige schade ín de woningen is, kan hij nog niet zeggen.

Naast de vier geëvacueerde gezinnen zijn ook 13 autobezitters gedupeerd. Op advies van de politie deden alle gedupeerden in de loop van de ochtend aangifte bij het politiebureau aan de Storminkstraat.

De politie is inmiddels een uitgebreid rechercheonderzoek gestart naar de brand die begon in een bestelbus onder de carport. De politie neemt de zaak erg serieus omdat in de voorgaande jaren al vaker auto's in brand hebben gestaan aan de Batenburg.

Voor enkele buurtbewoners staat al wel vast dat de brand is aangestoken. Een van hen hoorde vlak voordat het brandalarm werd gegeven iemand buiten wegrennen en roepen: 'Het is gelukt'. Een andere buurtbewoner weet te melden dat dit de zesde autobrand aan de Batenburg is in ongeveer twee jaar.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #33 Gepost op: 8 september 2008, 11:46:43
bron www.bwtinfo.nl

Datum:  5 september 2008
Bron:  BFBN
Auteur: F.Lemmens BWTinfo


Nader onderzoek brand parkeergarage Lloydstraat te Rotterdam

Naar aanleiding van een brand en de daarbij ontstane schade aan beton in een parkeergarage onder een appartementencomplex aan de Lloydstraat te Rotterdam zijn er vragen gerezen over de veiligheid van de daar toegepaste constructie gezien in het licht van de vigerende voorschriften. In opdracht van BFBN wordt nader onderzoek uitgevoerd om te bezien of vigerende regelgeving moet worden aangepast. Verwacht wordt dat het onderzoek medio 2009 kan worden afgerond.

Aanleiding zijn de resultaten van eerder onderzoek dat in opdracht van de Veiligheidsregio Rotterdam Rijmond door Efectis Nederland en TNO Bouw en Onderrond is uitgevoerd, deze werden eerder al via BWTinfo gepubliceerd.

Vooralsnog hebben de bij het voorbereidend overleg betrokken partijen (VROM Inspectie, COBc, BFBN, Expertisecentrum Regelgeving Bouw, Efectis en TNO) in een vergadering vastgesteld, dat dit (incidentele) brandgeval niet direct hoeft te leiden tot aanpassing van de regelgeving en/of in aanbouw zijnde of in voorbereiding zijnde bouwprojecten.

Voor meer informatie zie: brief BFBN van 1-9-2008 (pdf 2,3 Mb)

Onderzoeksrapport Effectis Nederland (pdf 2,4 Mb)

Onderzoeksrapport TNO Bouw en Ondergrond (pdf 1,7 Mb)


Firechief010

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #34 Gepost op: 7 mei 2009, 10:01:43
Er wordt een ondergrondse parkeergarage gebouwd die > 1000m2.
hierop komt een kanoorpand van ruim 20 meter hoog.

Voor t kantoorpand wordt er een dbl geinstalleerd en voor de parkeergarage ook (volgens praktijrichtlijn)

Moeten er dan 2 aparte dbl's worden geinstalleerd (1 voor t kantoorpand en 1 voor de parkeergarage) of mag er 1 dbl komen die zowel door het kantoorpand als de parkeergarage gaat ?


brandweerN.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #35 Gepost op: 29 juni 2010, 12:36:34
Brand heeft fundering Thorbeckehuys aangetast

HARDINXVELD-GIESSENDAM Het Thorbeckehuys aan de Thorbeckestraat in Hardinxveld-Giessendam is flink aangetast door de brand in de parkeergarage van zaterdagmiddag. De draagconstructie van dit in aanbouw zijnde appartementencomplex moet daarom worden onderzocht.

,,Door de enorme hitte is het beton van de wanden gespat. Delen van de wapening zijn blootgelegd, vertelt de Hardinxveldse brandweercommandant Cees van Andel.

De brandweer vermoedt dat de brand is aangestoken. ,,In de garage stond veel bouwmateriaal opgeslagen, onder meer isolatiemateriaal. Dat gaat niet uit zichzelf branden, reageert Van Andel.

Ook de politie sluit brandstichting niet uit. De technische recherche heeft gisteren een sporenonderzoek gehouden. De politie heeft nog geen daders in het vizier.

Uit voorzorg liet de brandweer zaterdag ook een wagen uit Gorinchem komen. Door de grote rookontwikkeling was de brandweer bang dat het brandbare materiaal in de garage tot ontploffing zou komen. Een explosie bleef uit.

Het in aanbouw zijnde Thorbeckestraat wordt vier verdiepingen hoog en krijgt dertig appartementen.

Het Thorbeckehuys is onderdeel van het Centrumplan. Naast het pand zal nog een appartementencomplex verrijssen. Op de begane grond komen Albert Heijn en verswinkels.


mischien heb je er niets aan maar dan heb ik tenminste wat voor je geprobeert O0


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #37 Gepost op: 2 april 2011, 00:51:32
Parkeergarages bloedlink bij brand

http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article6712108.ece/Parkeergarages-bloedlink-bij-brand
DVHN | Gepubliceerd op 01 april 2011, 07:00

 Groningen -  
De brandveiligheid in parkeergarages laat in Nederland te wensen over. Het ontbreekt aan heldere regelgeving, de wetenschappelijke onderbouwing voor brandveiligheidseisen is er niet en recente branden tonen aan dat toegepaste maatregelen niet werken. Dat zeggen diverse deskundigen.

"Grote branden in parkeergarages in Haarlem, Schiphol en Rotterdam hebben aangetoond dat de brandbeveiliging niet goed geregeld is", stelt Ynso Suurenbroek, lector brandveiligheid in de bouw bij Saxion hogescholen. "De wet- en regelgeving is onduidelijk en niet gebaseerd op technisch wetenschappelijke inzichten. In het buitenland houden gerenommeerde instituten zich hiermee bezig en is de regelgeving veel strenger."

Preses Marcel Lasker van de Nederlandse afdeling van de internationale vereniging voor brandveiligheidprofessionals IFE: "De rekenmodellen waarmee we werken hebben weinig te maken met de praktijk. Neem de brand in De Appelaar in Haarlem vorig jaar. Die was gebouwd volgens de eisen van de brandweer, toch ontstond er miljoenenschade en de garage is nog altijd dicht."

Lector brandpreventie René Hagen van het Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid (NIFV): "In veel parkeergarages wordt gebruikgemaakt van ventilatie op basis van de theorie dat er nooit meer dan drie auto's tegelijk in brand staan. Dat gaat lang niet altijd op." Het NIFV pleit daarom voor het verplicht stellen van sprinklerinstallaties. "Die zijn duurder, maar in de rest van Europa zijn ze bijna overal verplicht." In Groningen is vandaag een congres over brandveiligheid in parkeergarages
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #38 Gepost op: 5 april 2011, 00:07:35
Parkeergarages ventileren of sprinklers?

03-04-2011
http://www.brandveilig.com/onderwerpen/parkeergarage-ventilatie/parkeergarages-ventileren-of-sprinklers-32117

Tijdens het congres van The Institution of Fire Engineers (IFE) stond brandveiligheid in parkeergarages centraal. Enkele spraakmakende branden hebben geleid tot veel discussie over het niveau van brandveiligheid in parkeergarages in Nederland.
Tom de Nooij pleitte voor toepassing van sprinklers in parkeergarages: “In de VS zou een congres met dit onderwerp nooit worden georganiseerd. Daar moeten er gewoon standaard sprinklers worden gemonteerd in een garage.” Gebaseerd op onderzoek uit Nieuw Zeeland heeft de Nooij uitgerekend dat gemiddeld maar liefst eens in de twintig jaar brand in een parkeergarage ontstaat. “En dit terwijl een gebouw wordt neergezet met een minimale verwachte levensduur van vijftig jaar. Dat zet je toch aan het denken”, aldus de Nooij.

Peter van de Leur van DGMR gaf aan dat er in Nederland geen landelijke wetgeving is waardoor de eisen per gemeente sterk verschillen. Hierdoor kan per parkeergarage een verschillend veiligheidsniveau bestaan.” Van de Leur maakte een onderverdeling van laag, midden en hoog veiligheidsniveau. Hierbij kenmerkt hij garages die voldoen aan de LNB2002, met alleen installaties voor nazorg en zonder hulp bij inzet, als de minst veilige garages. De richtlijn zoals deze wordt aangehouden door bijvoorbeeld Brandweer Rotterdam behoort tot de veiligste garages. De nieuwe NEN6098 zal hier tussenin zitten. Bij deze nieuwe richtlijn moet door middel van ventilatie een situatie worden gecreëerd waarbij mensen veilig kunnen vluchten en de brandweer tot op 15 meter de brandhaard kan benaderen. Een open parkeergarage of een gesprinklerde parkeergarage wordt volgens van de Leur ook niet altijd zondermeer goedgekeurd. “Als deze niet aan de richtlijnen voldoen zoals door de gemeente aangegeven dan kan het nog een hele strijd worden.”

De huidige ventilatierichtlijnen gaan uit van maximaal drie auto’s tegelijkertijd in brand. Volgens sommigen is dit onrealistisch omdat uit praktijkbranden blijkt dat veel meer auto’s in brand vliegen. Hierbij wordt volgens een aanwezige leverancier van stuwdrukventieystemen voorbij gegaan aan het feit dat deze parkeergarages niet waren uitgevoerd met ventilatiesystemen die de brandweer in staat stelt om de brand te beheersen. Zo zou bij de veelbesproken brand in de Appelaar geen “zicht op de brand” systeem zijn geëist waardoor de brandweer niet kon ingrijpen en waardoor de brand niet beheersbaar was. In de parkeergarage in de Lloydstraat in Rotterdam was niet eens detectie waardoor de brand alle kans had om over te slaan naar meerdere auto’s.

De afwijkende regelgeving maakt het ook voor de bouwer lastig. Een bezoeker van het congres “Een aannemer moet afprijzen op de ondergrens anders krijgt hij het werk niet. Vooraf is vaak alleen bekend dat de garage moet voldoen aan de regelgeving. Als je als aannemer rekening houdt met meer dan het minimum dan loop je het werk zeker mis. Door afwijkende interpretatie van regelgeving kun je voor nare verassingen komen te staan.”

Volgens Ynso Suurenbroek, lector brandveiligheid en Fellow van IFE, is de Nederlandse wet- en regelgeving niet onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek. “Als er iets misgaat is iedereen plots verantwoordelijk. Er is een machtsvacuüm en een kennisvacuüm. Dit is het recept voor chaos.” Suurenbroek is dan ook blij met de oprichting van IFE Nederland omdat nu toegang is verkregen tot wereldwijde kennis.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #39 Gepost op: 8 januari 2013, 18:04:14
Samen sterk in de hulpverlening!