Parkeergarages bloedlink bij brand

Auteur Topic: Parkeergarages bloedlink bij brand  (gelezen 88969 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #70 Gepost op: 9 januari 2013, 22:14:53
Dat die wbc's niet meer heel zijn zal niemand verdrietig van worden

Die dingen kosten al gauw de nodige duizenden euro's. Ik denk dat er stiekem wel iemand in een hoekje zal zitten huilen.... :D

Dat die wbc's niet meer heel zijn zal niemand verdrietig van worden, maar ze hebben wel hun werk gedaan, de brand gelocaliseerd.
(is dat misschien een beter idee?)


Dat is één van de problemen bij een parkeergarage: secundaire branden. Even een stukje basis-natuurkunde (denk ik): bij de brand komen hete rookgassen vrij. Deze zullen stijgen, maar zeker in een parkeergarage zal de 'neutral layer' zeer snel zakken. Ofwel: veel hete rookgassen tegen het dak van de garage en daarbij bestaat de kans dat auto's of andere voorwerpen (prullenbakken/winkelwagens) gaan pyrolyseren; uitdampen als het ware. De gassen die vrijkomen uit het materiaal zijn ook brandbaar en op (soms zeer korte) termijn ontstaan ook op andere locaties branden. Bij auto's zal overslag vooral komen door de directe hittestraling van het vuur, maar staat er bijvoorbeeld een cabrio met open dak in de parkeergarage zouden de stoelen zomaar kunnen gaan branden. Conclusie: je kan de initiële brand wel ontdekken, maar je hebt totaal geen zicht op eventuele andere brandhaarden... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #71 Gepost op: 9 januari 2013, 22:15:23
Betere beveiliging garages wenselijk'

Als het aan veiligheidsexpert Hans Guldemond ligt komen er betere veiligheids- en signaleringssystemen in parkeergarages.

Dit laat Guldemond weten in reactie op de felle brand, die dinsdagmiddag woedde in parkeergarage Markenhoven aan de Anne Frankstraat. In de garage is, zoals in de meeste parkeergarages, geen sprinklerinstallatie aanwezig. 'Het heeft vaak natuurlijk met financiën te maken. Een dergelijke installatie in een parkeergarage kan natuurlijk prijzig zijn. Maar ja, hoeveel is een mensenleven waard?' Stelt Guldemond.

Bij de brand van dinsdag vielen geen gewonden. Wel moesten de bewoners van zo'n honderd omliggende woningen uit voorzorg hun huis verlaten.
http://www.at5.nl/artikelen/93872/betere-beveiliging-parkeergarages-wenselijk


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #72 Gepost op: 9 januari 2013, 22:38:31
Die dingen kosten al gauw de nodige duizenden euro's. Ik denk dat er stiekem wel iemand in een hoekje zal zitten huilen.... :D

Dat is één van de problemen bij een parkeergarage: secundaire branden. Even een stukje basis-natuurkunde (denk ik): bij de brand komen hete rookgassen vrij. Deze zullen stijgen, maar zeker in een parkeergarage zal de 'neutral layer' zeer snel zakken. Ofwel: veel hete rookgassen tegen het dak van de garage en daarbij bestaat de kans dat auto's of andere voorwerpen (prullenbakken/winkelwagens) gaan pyrolyseren; uitdampen als het ware. De gassen die vrijkomen uit het materiaal zijn ook brandbaar en op (soms zeer korte) termijn ontstaan ook op andere locaties branden. Bij auto's zal overslag vooral komen door de directe hittestraling van het vuur, maar staat er bijvoorbeeld een cabrio met open dak in de parkeergarage zouden de stoelen zomaar kunnen gaan branden. Conclusie: je kan de initiële brand wel ontdekken, maar je hebt totaal geen zicht op eventuele andere brandhaarden... ;)

Ai, dus als er brand in een parkeergarage ontstaat door 1 brandende auto dan is bij aankomst van de brandweer het misschien al mogelijk dat er een stuk of 5 in de hens staan. Ok, maar die staan dan allemaal toch wel vrij dicht bij elkaar? Als je nu die lokalisering verbeterd, zodat je te weten komt op welke verdieping en misschien wel welke hoek van het gebouw. Zou je dan niet veel beter de brandbestrijding kunnen uitvoeren?
En oh ja, voor de duidelijkheid, ik had het over vaste (door de parkeergarage aangeschafte) wbc's met een videolink naar de RAC of via de computer een bewaking (lees: lokalisering) van de brand.
Dan hoeft er bij de BRW niemand te huilen...  0098
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #73 Gepost op: 9 januari 2013, 22:43:01
Ai, dus als er brand in een parkeergarage ontstaat door 1 brandende auto dan is bij aankomst van de brandweer het misschien al mogelijk dat er een stuk of 5 in de hens staan. Ok, maar die staan dan allemaal toch wel vrij dicht bij elkaar? Als je nu die lokalisering verbeterd, zodat je te weten komt op welke verdieping en misschien wel welke hoek van het gebouw. Zou je dan niet veel beter de brandbestrijding kunnen uitvoeren?
En oh ja, voor de duidelijkheid, ik had het over vaste (door de parkeergarage aangeschafte) wbc's met een videolink naar de RAC of via de computer een bewaking (lees: lokalisering) van de brand.
Dan hoeft er bij de BRW niemand te huilen...  0098

Laten we eerst alle parkeergarages maar eens voorzien van een goede brandmeldinstallatie.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #74 Gepost op: 9 januari 2013, 22:46:13
Laten we eerst alle parkeergarages maar eens voorzien van een goede brandmeldinstallatie.

Helemaal mee eens, ik mag toch hopen dat de eisen voor nieuwe parkeergarages streng tot zeer streng zijn. (?)
En waarom bestaan er eigenlijk nog parkeergarages zonder deze voorziening?
Geldkwestie? Het lijkt mij, gezien de heffingen die er binnen komen, dat er genoeg aan verdiend wordt.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #75 Gepost op: 11 januari 2013, 13:05:54
Wij hebben onlangs omdat het aantal ondergrondse parkeergarages snel stijgt, een aantal maatregelen genomen en een procedure uitgewerkt.
Zo zijn we bezig om voor elke ondergrondse parkeergarage (hoe groot of klein ook) onder appartementsgebouwen of pleinen aanvalsplannen op te stellen, met daarop alle waterwin punten, in- en uitgangen (incl. de trappenhallen die misschien naar de appartementen leiden), locatie nutsvoorzieningen, RWA openingen, aanwezigheid ventilatie, aanwezigheid brandmeldcentrale (soms handig om de sirenes uit te schakelen want je communicatie verloopt anders moeilijk).
Ook hebben we twee parkfan ventilatoren aangekocht met een grote stroomgroep, deze ventilatoren zijn Ex en kunnen in de uitstroomopening geplaatst worden om de rook opdeze manier over de ventilatoren te zuigen (totale debiet van de ventilatoren zou 208000 m³/h bedragen). Deze worden dus in de uitstroomopening geplaatst en de resterende trappenhallen/ingangen zetten we met overdrukventilatoren in overdruk.
Ook wordt er in deze gevallen standaard met minimaal 1 brandbestrijdingsploeg (3 pers)en 1 backupploeg (3 pers) in de garage afgedaald, de eerste ploeg heeft LD met A-schuim en de tweede ploeg LD met B-schuim, er mag max 50 diep worden doorgedrongen anders moet een andere ingang genomen worden. Buitenstaat min 1 reddingsploeg klaar bestaande uit 3 pers uitgerust met een LD straal met afzonderlijke voeding. Dit is het minimale dat er aanwezig moiet zijn alvorens de parkeergarage mag betreden worden, tenzij de Bevelvoerder inschat dat het slechts om een beperkte brand gaat.

Onze uitruk bestaat in dit geval uit:
3 Multifunctionele autopompen (bemanning 6 pers per MFAP)
1 Industriele autopomp (bemanning 7 pers)
2 Tankwagens (bemanning 2 pers per TW)
1 Hoogtewerker (bemanning 2 pers)
1 Haakarmvoertuig met container (stroomgroep + ventilatoren) (bemanning 2 pers)
1 commandowagen (OVD)

Eventueel aangevuld met bijkomende voertuig en of materiaal.
Ook zullen andere korpsen in kennis gesteld worden en eventueel al opgeroepen worden ter versterking.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #76 Gepost op: 11 januari 2013, 13:09:40
Ik noem maar iets wilds hoor, maar zou het werken om op de betreffende verdieping een waterkanon of iets anders met een hoog debiet te krijgen, en dan als aanvalsploeg wegwezen, zodat door enorme stoomvorming de brand uiteindelijk uit gaat?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #77 Gepost op: 11 januari 2013, 15:54:16
Wij hebben onlangs omdat het aantal ondergrondse parkeergarages snel stijgt, een aantal maatregelen genomen en een procedure uitgewerkt.
Zo zijn we bezig om voor elke ondergrondse parkeergarage (hoe groot of klein ook) onder appartementsgebouwen of pleinen aanvalsplannen op te stellen, met daarop alle waterwin punten, in- en uitgangen (incl. de trappenhallen die misschien naar de appartementen leiden), locatie nutsvoorzieningen, RWA openingen, aanwezigheid ventilatie, aanwezigheid brandmeldcentrale (soms handig om de sirenes uit te schakelen want je communicatie verloopt anders moeilijk).
Ook hebben we twee parkfan ventilatoren aangekocht met een grote stroomgroep, deze ventilatoren zijn Ex en kunnen in de uitstroomopening geplaatst worden om de rook opdeze manier over de ventilatoren te zuigen (totale debiet van de ventilatoren zou 208000 m³/h bedragen). Deze worden dus in de uitstroomopening geplaatst en de resterende trappenhallen/ingangen zetten we met overdrukventilatoren in overdruk.
Ook wordt er in deze gevallen standaard met minimaal 1 brandbestrijdingsploeg (3 pers)en 1 backupploeg (3 pers) in de garage afgedaald, de eerste ploeg heeft LD met A-schuim en de tweede ploeg LD met B-schuim, er mag max 50 diep worden doorgedrongen anders moet een andere ingang genomen worden. Buitenstaat min 1 reddingsploeg klaar bestaande uit 3 pers uitgerust met een LD straal met afzonderlijke voeding. Dit is het minimale dat er aanwezig moiet zijn alvorens de parkeergarage mag betreden worden, tenzij de Bevelvoerder inschat dat het slechts om een beperkte brand gaat.

Onze uitruk bestaat in dit geval uit:
3 Multifunctionele autopompen (bemanning 6 pers per MFAP)
1 Industriele autopomp (bemanning 7 pers)
2 Tankwagens (bemanning 2 pers per TW)
1 Hoogtewerker (bemanning 2 pers)
1 Haakarmvoertuig met container (stroomgroep + ventilatoren) (bemanning 2 pers)
1 commandowagen (OVD)

Eventueel aangevuld met bijkomende voertuig en of materiaal.
Ook zullen andere korpsen in kennis gesteld worden en eventueel al opgeroepen worden ter versterking.
Klinkt goed, aan de uitstroom de rook en hete rookgassen opzuigen middels de ventilatoren, en aan de andere zijde middels overdruk de rook richting de uitstroom duwen. Hebben jullie dit al eens in de praktijk kunnen doen of in een oefen situatie?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #78 Gepost op: 11 januari 2013, 20:33:37
Betere beveiliging garages wenselijk'
'Betere beveiliging garages wenselijk'
AT5Amsterdam·    
Gepubliceerd op 11 jan 2013
Veiligheidsexpert pleit voor meer veiligheid in parkeergarages: 'Is duur, maar hoeveel is een mensenleven waard?'
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #79 Gepost op: 12 januari 2013, 12:35:13
Brandweer wil regels parkeergarages


DEN HAAG - Branden in parkeergarages zijn voor de brandweer moeilijk te blussen door het gebrek aan regelgeving.

Er zijn nauwelijks wettelijke regels over de brandveiligheid van parkeergarages. Zo ontbreekt het aan een wettelijke verplichting om een sprinklersysteem te installeren.

Brandweerdeskundigen dringen al sinds een grote brand in een parkeergarage in Haarlem in 2010 aan op wettelijke eisen aan parkeergarages, maar die zijn tot nu toe uitgebleven. "Het is wachten tot het een keer echt flink mis gaat", zegt Ynso Suurenbroek, lid van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Kunststof

Voorzitter Marcel Lasker van IFE (Institution of Fire Engineers) Nederland legt uit dat het risico op brand in een parkeergarage groter is geworden, doordat er meer auto's en meer garages zijn. De auto's van nu bevatten ook veel meer kunststof. Dit maakt dat de rookontwikkeling groot is.

Het ministerie van Veiligheid en Justitie deelt de zorg, zegt woordvoerder Edmond Messchaert. Zijn ministerie overlegt met Binnenlandse Zaken en Brandweer Nederland over de parkeergarages. Dit moet in de loop van dit jaar tot conclusies leiden.

Afgelopen week brandde tal van auto's uit in een parkeergarage in Amsterdam nadat een vrouw met een al rokende auto naar binnen was gereden.
http://www.tubantia.nl/algemeen/binnenland/brandweer-wil-regels-parkeergarages-1.3603687