Er zijn diverse ondergrondse parkeergarages > 1000 m2 (tot wel 30000 m2).
Nu heeft het LNB een tijdje geleden een richtlijn uitgebracht die daarin richtlijnen geeft. Een voorbeeld van de richtlijn is te vinden op:
http://www.brandweerkennisnet.nl/cms/servlet/nl.gx.nibra.client.http.GetFile?id=528998Alleen hebben wij het gevoel dat hij erûg onder invloed van de ventilatieboeren tot stand is gekomen.
Het gehele concept is er op gebaseerd dat de brandweer de brand na 20 minuten uit gemaakt heeft en dat daarna na slachtoffers gezocht gaat worden.......
Volgens mij klopt de richtlijn niet. Tot 2500 m2 is er niet eens een een BMI vereist dus is de brand al in een vergevorderd stadium als hij opgemerkt wordt. Waar dat toe kan leiden is te vinden op:
http://brandweer.haarlemmermeer.nl/gvisapi/dsplug.dll?c=getobject&s=obj&sessionid=1BRze8Ge59bs5!zcZ!ns7t!8nlb9o!Mdx@GwuyBTegM75UuUCWRV1zyOvofxaqyo&objectid=13749&isapidir=/gvisapiDit was ook nog een brand in een 'open' parkeergarage. Stel je voor dat zoiets gebeurt in een 'gesloten' parkeergarage....
Na verloop van tijd gaan de benzine tanks lek en krijg je een plasbrand die andere auto's aansteekt. Daarvoor moet je binnen 20 minuten de brand uitmaken anders krijg je een heel ander scenario met een plas brand die misschien onder andere auto's loopt!!!
Tussen de 2500-5000 m2 is volgens de richtlijn een 10 voudige ventilatie voldoende..... Hoe ga je de brandhaard vinden in zo'n garage
Er is een aanvulling/verandering gemaakt op de richtlijn. De belangrijkste punten zijn samengevat:
- Er moet altijd een BMI met doormelding aanwezig zijn zodat wij snel gewaarschuwd worden
- Als de brandweer aankomt is de ventilatie altijd zodanig dat er vanaf de aanvalsroute van de brandweer zicht is op de brand
Bovenstaande punten kunnen aangetoond worden door een luchtsnelheid over de brand te creeëren van 1,5 m/s of het aan te tonen door een CFD.
Dus niet pas zicht in de garage als de brandweer de brand heeft uitgemaakt maar direct al zicht op de brandhaard als de brandweer aankomt. Zo kan je de gelijkwaardigheid garanderen dat je de brand op tijd uit krijgt. Volgens mij krijg je, als je dit niet doet, een onbeheersbare brand (zie haarlemmermeer!!). Vooral als daar nog 15 verdiepingen woningen boven zitten heb je echt een probleem.
Hebben jullie de richtlijn van het LNB al eens toegepast. Wat zijn jullie ervaringen.Hoe snel denken jullie de brand te vinden in een parkeergarage die stijf onder de rookstaat? Hebben jullie al eens een brand gehad in zo'n garage?