GRIP 2 Zeer grote brand (loods) en brandweerauto gekanteld Metaalweg - Venray 08-10-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (loods) en brandweerauto gekanteld Metaalweg - Venray 08-10-2011  (gelezen 33737 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Nu.nl meldt dat twee brandweerlieden gewond zijn geraakt bij het ongeval...  :(
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Grote brand woedt in aardappelloods Venray

De brandweer is zaterdagochtend met groot materieel uitgerukt naar een bedrijfspand aan de Metaalweg in Venray, waar rond kwart over elf melding werd gemaakt van een zeer grote brand.

Venray
Van onze verslaggever

De brand woedt in een loods van het bedrijf Peka Kroef, waarin circa 6000 ton aan aardappelen ligt opgeslagen. De loods moet als verloren worden beschouwd.

De brandweer probeert een aangrenzende loods op het terrein van het bedrijf te redden. In deze loods, waarin het bedrijf aardappeleren verwerkt en verpakt, waren op het moment van de melding nog 20 medewerkers aan het werk. Ze hebben zich allemaal op tijd in veiligheid kunnen brengen, meldt het bedrijf.

De brandweer heeft de inzet meermaals opgeschaald wegens grote rookontwikkeling. De brandweer probeert te voorkomen dat de brand overslaat naar nabijgelegen bedrijven. Dat lijkt vooralsnog te lukken.

De omgeving van het bedrijf is afgezet. Ook de A73-afslag Venray-Noord is om die reden door de hulpdiensten tijdelijk afgesloten geweest.
Brandweerwagen gekanteld

Een van de brandweerwagens die na de melding is uitgerukt, blijkt bij Maasbree te zijn gestrand. De wagen is om nog onbekende redenen gekanteld. Twee brandweermannen zijn overgebracht naar het ziekenhuis.
Brandweerlieden missen opening kazerne

Het feit dat ze in Venray moeten assisteren met blussen, heeft voor de brandweerlieden van de post Lottum een wrange bijkomstigheid: ze missen de officiele opening van hun nieuwe kazerne in Lottum. De openingshandeling stond gepland voor zaterdagmiddag 2 uur.

http://www.limburger.nl/article/20111008/REGIONIEUWS01/111009615/1008#Grote_brand_woedt_in_aardappelloods_Venray

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Brandweerauto kantelt op N277

Een gekantelde brandweerauto op de N277 Ravenstein – Kessel zorgt er zaterdagmiddag voor dat een gedeelte van de rijbaan is afgesloten.

Tussen de aansluiting met de A67 (afrit Helden) en de N275 naar Maasbree is de rijbaan afgesloten. De brandweerauto was op weg naar een grote brand die woedt in een loods met aardappelen op de Metaalweg in Venray. Door deze brand was lange tijd op de A73 Nijmegen – Maasbracht de afrit Venray-Noord afgesloten. De brandweer is met groot materieel uitgerukt om de zeer grote brand te bestrijden. Vlak voor 13:00 uur kantelde de brandweerauto - ook op weg naar deze brand - op de N277, waarschijnlijk door de hoge snelheid. Of er sprake is van letsel is niet bekend.

Rijkswaterstaat verwacht dat het bergen van de brandweerauto tot ongeveer 15:30 uur gaat duren.

UPDATE: 2 brandweermannen licht gewond en naar ziekenhuis gebracht!
Zou gaan om het haakarmvoertuig
Bron: AIKN

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Off topic berichten verwijderd

rjvaneyk

• Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
Zeer grote brand in loods met aardappelen

Laatste update:  8 oktober 2011 14:31 infoBekijk op de kaart.

VENRAY - Een loods met aardappelen aan de Metaalweg in Venray is zaterdagochtend getroffen door een zeer grote, uitslaande brand. Dat laat de brandweer weten.

De brand in het gebouw op een bedrijventerrein in de Limburgse gemeente brak rond 11 uur uit. De brandweer bestrijdt het vuur met groot materieel.

De brand gaat gepaard met een hevige rookontwikkeling. Als gevolg daarvan sloot de politie enige tijd de afrit Venray Noord van de A73 af. De afrit is inmiddels weer open.

Volgens de brandweer woedt het vuur in het dak van de loods. De brand breidt zich nog steeds uit en dreigt naar een naburige loods over te slaan. Mensen die in de nabijgelegen loods aan het werk waren, zijn veilig naar buiten gekomen.

Gekanteld

Op weg naar de vuurzee vanuit de kazerne is een brandweerwagen zaterdagmiddag op de N277 gekanteld. Daarbij raakten twee brandweerlieden gewond. Ze zijn naar het ziekenhuis gebracht.

De oorzaak van het ongeval is nog niet bekend.

© ANP
www.nu.nl

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht

Martijn Slotboom

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • Laten we het gezellig houden op het forum

Foto: Shirley Wijhers
bron : ruiver.nl

GHD

• Forum gebruiker
Tja, je bent niet zo maar chauffeur.
Ik merk vaker dat er mensen bij de brandweer werken en erg onwennig met een vrachtauto kunnen rijden..
Zo zie ik in groningen dat ze de haakarmcontainers altijd er verkeert af zetten, waardoor er onnodig veel spanning op de haak komt te staan.
Dompelpompen zijn top zwaar waardoor je zachtjes door de bocht heen moet rijden.

Maar ik zie tot mijn verbazing dat de haakarmcontainer (dompelpomp) los is gekomen van het chassie.
Als achter de beveiliging er op zat dan was deze niet los gekomen.
Ik denk zelf dat de chauffeur vergeten is de beveiling achter er op te doen..waardoor de container is gaan schuiven en los is gekomen van het chassie, ja dan neemt hij de auto mee...

Vigilant

• Senior gebruiker
Dat is mijn inziens ook een nadeel van zo een HA. Zwaartepunt wordt nogal hoog.

MarcoIF

• Forum gebruiker
    • RotterDamse Vos
Tja, je bent niet zo maar chauffeur.
Ik merk vaker dat er mensen bij de brandweer werken en erg onwennig met een vrachtauto kunnen rijden..
Zo zie ik in groningen dat ze de haakarmcontainers altijd er verkeert af zetten, waardoor er onnodig veel spanning op de haak komt te staan.
Dompelpompen zijn top zwaar waardoor je zachtjes door de bocht heen moet rijden.

Verkeert afzetten en spanning op de haak ?
Die snap ik niet..

Maar ik zie tot mijn verbazing dat de haakarmcontainer (dompelpomp) los is gekomen van het chassie.
Als achter de beveiliging er op zat dan was deze niet los gekomen.
Ik denk zelf dat de chauffeur vergeten is de beveiling achter er op te doen..waardoor de container is gaan schuiven en los is gekomen van het chassie, ja dan neemt hij de auto mee...

Zo'n borging heeft niks te vertellen als de boel omgaat.
Ook al zit het geborgd dan nog kan het door het gewicht en kantelen ombuigen en zelfs losbreken van het chassis.

Maar dit is allemaal "ik denk dat"

Hopelijk komen de 2 die in de HA zaten er verder goed vanaf en het bij een controle in het zkh blijft..
Groetjes, Marco