GRIP 2 Zeer grote brand (loods) en brandweerauto gekanteld Metaalweg - Venray 08-10-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (loods) en brandweerauto gekanteld Metaalweg - Venray 08-10-2011  (gelezen 33757 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
VOA komt niet bij ongeval zonder letsel zover ik weet

Dat klopt niet. Tenminste niet in iedere regio. De VOA, de nieuwe benaming, staat voor de Analyse bij Verkeers Ongevallen en dan het meest gericht op verwijtbaar gedrag. ''Vroeger'' was het de Technische en Ongevallendienst. De technische kennis is er nog steeds, daar kan de ''gewone'' diender op straat gebruik van maken.

Per regio verschillen de inzetcriteria voor de VOA, echter komt het over het algemeen neer op Aanrijdingen met (zwaar) Letsel (art. 6 zaken), aanrijdingen met zware materiale schade (daar zou deze dus onder kunnen vallen), aanrijdingen met een onduidelijke oorzaak (bijvoorbeeld een technisch mankement). In veel regio's is de beslissing over de inzet van VOA overigens tegenwoordig gelinkt aan een OvDP. Indien er twijfel is wordt er contact opgenomen met de VOA en plegen zij overleg.

Wat meer informatie (uit de regio Haaglanden) http://www.regio15.nl/politie/voa/2926-inzetcriteria-en-eindresultaat
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

brw arie

• Senior gebruiker
  • one misson one goal
VOA komt niet bij ongeval zonder letsel zover ik weet

weet niet of je het filmpje het gezien, maar daar worden 2 collega's "geplankt" afgevoerd. dus ik denk dat er wel sprake van letsel was.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
weet niet of je het filmpje het gezien, maar daar worden 2 collega's "geplankt" afgevoerd. dus ik denk dat er wel sprake van letsel was.

Misschien uit voorzorg ?
Bij zo'n klapper worden slachtoffers meestal ook uit voorzorg geimmobilizeerd en voor nader onderzoek naar het ziekenhuis over gebracht.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Zelf jaren een Haak gehad, en ik heb mijn zekeringssysteem ooit laten vervangen vanwege de "glijbaarheid".

Uitleg: er zijn vastzetsystemen die haken in de balk van de skip. Die laten een glijding  toe in de lengte richting van het voertuig.
Het systeem dat ik liet monteren zekerde de container twee weg, door een haak ook voor de lengte richting.

Als ik dit filmpje bekijk moet ik bijna wel zeggen dat de zekering neit heeft gewerkt, als je kijkt op de eerste foto dan is de haak nog wel ingehaakt. Maar de container ligt los van het chassis, bij kantellen kan dit niet volgens hiab/leebur.

Nu voor iemand zegt "door de container naar voren te trekken wordt hij in lengte richting gegrendeld". Hij is dus niet in achterwaartse richting gegrendeld waardoor je al 1 zekering kwijt bent.

BTW ik beneid niemand die een zware skip boven de achterassen moet vervoeren, dit leidt tot uitbreken van het achterstel. Als dit ook echt zo is dan zou ik toch de brandweer willen adviseren om de skip te verlengen. Dit verhoogd de stabieliteit.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Misschien uit voorzorg ?
Bij zo'n klapper worden slachtoffers meestal ook uit voorzorg geimmobilizeerd en voor nader onderzoek naar het ziekenhuis over gebracht.

Tsja, zonder al te veel door te willen gaan op het VOA gebeuren, twee mensen die (al is het uit voorzorg) geplankt worden wijst in mijn opinie al op de mogelijkheid op zwaar lichamelijk letsel en dús ook VOA. Maar goed, misschien is deze wel geweest ;)

Langzaam maar weer een beetje terug naar het oorspronkelijke onderwerp ;)

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Brandweer wagen kantelt op weg naar grote brand in Venray

http://www.hulpdienstenonline.nl/brandweer-wagen-kantelt-op-weg-naar-grote-brand-venray
Door fotograaf: Sjors Vercoulen/Jordy Verhalle
Bron tekstbiijdrage: persberichten Brandweer Limburg-Noord/redactie HDO
Laatst bijgewerkt op 08 okt 2011 om 18:10

Zaterdagochtend 8 oktober is er even na 11 uur een grote brand uitgebroken in een loods waar aardappelen lagen opgeslagen. De brand is uitgebroken in het dak van de loods aan de Metaalweg in Venray , waar 6000 ton aardappelen lagen. De brandweer heeft kunnen voorkomen dat de brand oversloeg naar een nabij gelegen loods.

Vanwege de omvang van de brand is opgeschaald naar GRIP 2. De brandweer heeft de brand bestreden met vier blusvoertuigen, twee hoogwerkers en een groot watertransport om voldoende bluswater voorhanden te hebben. Er zijn brandweerkorpsen uit de hele omgeving ingezet. Op het moment van het uitbreken van de brand waren er geen mensen in de loods aanwezig. De werknemers in een belendende loods konden de loods veilig verlaten.

Bij de brand kwam veel rook vrij, deze trok over de A73, die tijdelijk afgesloten is geweest.

Een brandweerauto die op weg was naar de brand, is bij Maasbree met een wiel in de berm terecht gekomen en daarbij gekanteld. De twee brandweermannen zijn daarbij licht gewond geraakt. Ze zijn ter observatie opgenomen in het ziekenhuis. Hun voertuig raakte zwaar beschadigd.

Om half drie kon de brandweer het sein brandmeester geven. Meetploegen hebben vastgesteld dat er geen schadelijke stoffen zijn vrijgekomen. Wel is het bluswater vervuild, dit is in het oppervlaktewater terecht gekomen. Het waterschap Peel en Maasvallei heeft watermonsters genomen    en houdt de omgeving in de gaten. De gemeente Venray staat stand-by en neemt samen met het waterschap maatregelen om verdere vervuiling te voorkomen.

Een transformatorhuisje is zwaar beschadigd geraakt bij de brand, hierdoor hebben sommige panden op het industrieterrein korte tijd zonder stroom gezeten.

Foto's: www.112regiolimburg.nl

Fotoserie 1: Jordy Verhalle
Fotoserie 2 Sjors Vercoulen
http://www.hulpdienstenonline.nl/brandweer-wagen-kantelt-op-weg-naar-grote-brand-venray
Samen sterk in de hulpverlening!

Nils

• Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
    • AmbuMedia
http://www.youtube.com/watch?v=AEE655U4vo4" width="480" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>
Een korte samenvatting aan beeldmateriaal...

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Er zijn 2 personen afgevoerd naar het ziekenhuis... dus WEL letsel.

Naar mijn weten komt de VOA niet bij eenzijdige ongevallen, zoals hier het geval is.
Ja dat was me duidelijk dat er indit geval wel letsel was ( hoef je nog niet te schreeuwen!)
Even voor de volledigheid van mijn kant, zover ik weet komt de voa niet bij enkelzijdige ongevallen met of zonder letsel  en ongevallen met meer dan 1 betrokken. Voertuig zonder letsel.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Even voor de volledigheid van mijn kant, zover ik weet komt de voa niet bij enkelzijdige ongevallen met of zonder letsel  en ongevallen met meer dan 1 betrokken. Voertuig zonder letsel.

En wat als de bestuurder er nou verantwoordelijk voor is dat de passagier zwaar lichamelijk letsel heeft opgelopen? Juist, art. 6 Wegenverkeerswet én een onderzoek door de VOA.

Nogmaals, lees het stukje even van regio15.nl, dit geldt voor 99% van de inzetten van de VOA.

Kunnen we hier weer even verder met de brand en zo ....

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
En wat als de bestuurder er nou verantwoordelijk voor is dat de passagier zwaar lichamelijk letsel heeft opgelopen? Juist, art. 6 Wegenverkeerswet én een onderzoek door de VOA.

Nogmaals, lees het stukje even van regio15.nl, dit geldt voor 99% van de inzetten van de VOA.

Kunnen we hier weer even verder met de brand en zo ....

Mooi stukje ja!
Ik zei ook ''voor zover ik weet'' (En ik weet gelukkig ook niet alles)
Voor zover ik me kan herinneren word hier in Zuid-Limburg geen beroep gedaan op de VOA bij mijn eerder aangehaalde voorbeelden.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.