Passagier verplicht zich te legitimeren?

Auteur Topic: Passagier verplicht zich te legitimeren?  (gelezen 9533 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Max1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Gepost op: 8 oktober 2011, 13:57:09
Tijdens de surveillance zie je een personenauto rijden met drie personen erin. De beide passagiers dragen de autogordel. Je besluit het voertuig aan een routine controle te onderwerpen op grond van de Wegenverkeerswet 1994. Heb je de bevoegdheid om de twee passagiers naar hun identiteitsbewijzen te vragen? Zijn ze dan verplicht om mee te werken?

Tot nu toe is er nog geen verdachte situatie of strafbaarfeit gepleegd.




7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2011, 14:05:08
Zodra de passagiers de autogordel dragen en geen andere zaken plegen kun je in het kader van de WVW1994 geen inzage vorderen. Vragen mag altijd, maar zodra ze nee roepen sta je nergens.  ;)


Max1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #2 Gepost op: 8 oktober 2011, 14:19:39
Ger@rd: Ik heb het uitgezocht een tijdje terug en je verhaal klopt helemaal.

 ;)

Ik hoop dat er mensen zijn die hier een andere mening over hebben, dan ben ik benieuwd wat hun mening hierover is.


Jarco_B

  • jeudbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2011, 14:29:53
Zodra de passagiers de autogordel dragen en geen andere zaken plegen kun je in het kader van de WVW1994 geen inzage vorderen. Vragen mag altijd, maar zodra ze nee roepen sta je nergens.  ;)
Wat ik me nu afvraag is:
Geld dit dan ook voor je fiets als er is een routine controle voor licht is en alles is gewoon goed?
Verpleegkundige I.O. Aspirant jeugdbrandweer zwijndrechtsewaard Evenement verkeersregelaar EHVer/AED-bediener


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #4 Gepost op: 8 oktober 2011, 14:31:36
Is het niet zo dat er een identificatieplicht is, en dat je altijd je identiteit moet kunnen tonen als daar om gevraagd wordt?


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #5 Gepost op: 8 oktober 2011, 14:36:57
Klopt als een deur, als je 14 bent moet jij je kunnen legitimeren, maar ik heb geen idee of de politie hier 'zomaar' naar mag vragen!


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #6 Gepost op: 8 oktober 2011, 14:38:06
Klopt als een deur, als je 14 bent moet jij je kunnen legitimeren, maar ik heb geen idee of de politie hier 'zomaar' naar mag vragen!

Alleen als dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitvoering van de politietaak. Het 'zomaar' wat jij bedoelt mag dus niet.




MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #8 Gepost op: 8 oktober 2011, 17:41:12
Tijdens de surveillance zie je een personenauto rijden met drie personen erin. De beide passagiers dragen de autogordel. Je besluit het voertuig aan een routine controle te onderwerpen op grond van de Wegenverkeerswet 1994. Heb je de bevoegdheid om de twee passagiers naar hun identiteitsbewijzen te vragen? Zijn ze dan verplicht om mee te werken?

Tot nu toe is er nog geen verdachte situatie of strafbaarfeit gepleegd.

Ga je bevoegdheden eens leren ipv je opdrachten op het internet te zetten....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 8 oktober 2011, 17:49:14
Zodra de passagiers de autogordel dragen en geen andere zaken plegen kun je in het kader van de WVW1994 geen inzage vorderen. Vragen mag altijd, maar zodra ze nee roepen sta je nergens.  ;)

Tenzij ... ;) Een paar voorbeelden;

Een weg waar men een verkeerscontrole houdt is de hoofdtoegangs weg tot een groot feest (waar onder andere veel drugs in omloop is).

De bestuurder een waslijst met antecedenten heeft en de mogelijkheid bestaat dat de andere inzittenden op ''oorlogspad'' zijn.

Etc.  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !