Auto ingereden op brandweerauto op A59 - Sprang-Capelle 09-10-2011

Auteur Topic: Auto ingereden op brandweerauto op A59 - Sprang-Capelle 09-10-2011  (gelezen 50678 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #120 Gepost op: 12 oktober 2011, 19:40:30
OK, dat maakt de zaak wat bewerkelijker, bedankt voor de uitleg.

Overigens heb ik dat in D anders zien doen - ik meen dat met de modernere pijlwagens het opklappen en inschakelen automatisch, op afstand kan. Ook indien met de hand, zoals met de eenvoudigere wagentjes: als je dit vooraf even op de vluchtstrook doet en dan pas met ingeschakelde pijl naar de bufferpositie toerijdt hoef je de aanhanger daar alleen maar af te koppelen en te stabiliseren (met klempootjes, geen gezwengel) en klaar is Kees. Hoeft maar 20-30sec te duren (maar dit is misschien al te veel?).

D???? Als je een actiewagen plaatst zonder bots dan kun je nog een aardig probleem krijgen met of RWS of met de arbo dienst, omdat het plaatsen van deze wagens goed staat beschreven.

Echter ik snijd mijzelf in de vingers als ik dit zou aanprijzen:



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us

Deze is vanuit het voertuig af- en aankoppelbaar, maar kijk ook eens naar het MarshII systeem van TSN.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #121 Gepost op: 12 oktober 2011, 20:30:19
D???? Als je een actiewagen plaatst zonder bots dan kun je nog een aardig probleem krijgen met of RWS of met de arbo dienst, omdat het plaatsen van deze wagens goed staat beschreven.

Echter ik snijd mijzelf in de vingers als ik dit zou aanprijzen:



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us

Deze is vanuit het voertuig af- en aankoppelbaar, maar kijk ook eens naar het MarshII systeem van TSN.

Beste HIT,

Als je deze afkoppelt op een autosnelweg heb je het zelfde probleem ook onder dekking van een Bots dit is jl. uitgesproken door DVS.
Ik stuur ze enkele keren weg omdat er duidelijk regels zijn.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #122 Gepost op: 12 oktober 2011, 21:12:07
Het lijkt me op basis van de foto's wat onwaarschijnlijk dat deze aanhanger vanuit de cabine kan worden afgekoppeld... ik vraag me af hoe je de lucht en prik van de aanhanger van je trekkend voertuig af krijgt, laat staan dat je ze er weer aan krijgt (de rode en gele "draden"). Ik ben dus inderdaad geneigd om met René en DVS mee te gaan dat dit wel een beetje link is... want wat gebeurt er als er toch iemand op de bots klapt als er iemand tussen staat?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #123 Gepost op: 12 oktober 2011, 21:21:20
@HIT, sorry, met D is Duitsland bedoeld, daar is de NL Arbowet niet van toepassing. Daar heb ik ook nog geen botsabsorbers in actie gezien... (woon daar nu eenmaal toevallig).
Het verhaal met het eenvoudige aanhangertje neerzetten zonder botsabsorber gaat dus vermoedelijk niet op in NL.
En de zwaardere actieaanhanger met botsabsorber uit de foto is wat duur om in elke brandweerpost neer te zetten, en eventueel te zwaar voor brandweerwagens?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #124 Gepost op: 12 oktober 2011, 21:30:13
(...)
Overigens heb ik dat in D anders zien doen - ik meen dat met de modernere pijlwagens het opklappen en inschakelen automatisch, op afstand kan. Ook indien met de hand, zoals met de eenvoudigere wagentjes: als je dit vooraf even op de vluchtstrook doet en dan pas met ingeschakelde pijl naar de bufferpositie toerijdt hoef je de aanhanger daar alleen maar af te koppelen en te stabiliseren (met klempootjes, geen gezwengel) en klaar is Kees. Hoeft maar 20-30sec te duren (maar dit is misschien al te veel?).
Even over deze reactie van je heen gelezen. Duitsland is ten opzichte van Nederland sowieso heel anders in termen van wegwerkzaamheden en verkeersmaatregelen. Het hele idee van "beperken van verkeershinder" en "veiligheid van wegwerkers" zoals dat in Nederland al jaren een heet hangijzer is, leeft in Duitsland nog niet zo. Daar kunnen ze rustig maanden doen over onderhoud aan een snelweg, en dan wordt er niet te zachtzinnig omgesprongen met het beperken van de capaciteit (gestaffeld rijden op 2 stroken waar normaal 3 stroken beschikbaar zijn is geen uitzondering!). Ook kortdurende werkzaamheden op vluchtstroken en dergelijke worden vrijwel zonder maatregelen uitgevoerd. Wat oranje lampjes aan, het kruis met de flitslampen bovenop je werkvoertuig en gaan met die banaan. Even lopend de kegels ophalen via de rijstrook is ook geen enkel probleem. Ik woon in de grensstreek, en richting noorden of zuiden is via Duitsland vaak een stuk sneller, maar wat je dan ziet is volstrekt ongelooflijk. Ik heb al een paar keer mijn hart vastgehouden en blijkbaar vinden ze dat daarzo heel normaal. Botsabsorbers kennen ze in Duitsland niet (of nauwelijks).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #125 Gepost op: 12 oktober 2011, 22:14:43
Even over deze reactie van je heen gelezen. Duitsland is ten opzichte van Nederland sowieso heel anders in termen van wegwerkzaamheden en verkeersmaatregelen. Het hele idee van "beperken van verkeershinder" en "veiligheid van wegwerkers" zoals dat in Nederland al jaren een heet hangijzer is, leeft in Duitsland nog niet zo. Daar kunnen ze rustig maanden doen over onderhoud aan een snelweg, en dan wordt er niet te zachtzinnig omgesprongen met het beperken van de capaciteit (gestaffeld rijden op 2 stroken waar normaal 3 stroken beschikbaar zijn is geen uitzondering!). Ook kortdurende werkzaamheden op vluchtstroken en dergelijke worden vrijwel zonder maatregelen uitgevoerd. Wat oranje lampjes aan, het kruis met de flitslampen bovenop je werkvoertuig en gaan met die banaan. Even lopend de kegels ophalen via de rijstrook is ook geen enkel probleem. Ik woon in de grensstreek, en richting noorden of zuiden is via Duitsland vaak een stuk sneller, maar wat je dan ziet is volstrekt ongelooflijk. Ik heb al een paar keer mijn hart vastgehouden en blijkbaar vinden ze dat daarzo heel normaal. Botsabsorbers kennen ze in Duitsland niet (of nauwelijks).

Plus het feit dat de vluchtstrook vaak ook nog eens smaller is dan in Nederland. Daarentegen als er iets op de vluchtstrook staat gaat men in Duitsland wel eerder naar de linkerbaan. (zelfs bij een pechgeval)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #126 Gepost op: 12 oktober 2011, 22:20:29
Beste HIT,

Als je deze afkoppelt op een autosnelweg heb je het zelfde probleem ook onder dekking van een Bots dit is jl. uitgesproken door DVS.
Ik stuur ze enkele keren weg omdat er duidelijk regels zijn.

Dan heb je dus de nieuwe versie hiervan nog niet gezien, deze is dmv speciale koppelingen vanuit de cabine los te koppellen.

Zoals ik ook al aangaf met andere dan deze twee systemen heb je gewoon een bots nodig.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #127 Gepost op: 12 oktober 2011, 22:30:55
Beste HIT,

Wij als WIS zijn goed op de hoogte van de regelgeving en wetten (laat ik het maar zo zeggen).

Maar ik heb nog steeds niks hierover gehoord dus zolang ik geen wijzingen krijg vanuit mijn werkgever gaat deze Botsaanhangers gewoon weg als ze niet geplaatst worden onder dekking van een BOTS natuurlijk.

Ik wacht wel de nieuwe regelement wel af als het komt O0
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #128 Gepost op: 7 november 2011, 13:19:06
Beeldmateriaal van de aanrijding:
Ongeluk A59 zondag 9 oktober 2011



Bevelvoerder Ronald Magielsen over aanrijding tankautospuit A59
door VeiligheidsregioMWB op 3 nov 2011

Het YouTube filmpje met daarop de aanrijding tussen een tankautospuit en een personenauto op de A59 jl. is meer dan 100.000 keer bekeken. De bevelvoerder van desbetreffende tankautospuit vertelt naar aanleiding hiervan zijn verhaal en geeft zijn leerpunten door onder het mom van 'verhaleren'.
Samen sterk in de hulpverlening!


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #129 Gepost op: 7 november 2011, 13:33:46
Respect voor het delen. Les geleerd, in ieder geval voor de brandweer.
Digitaal onderzoek