Auto ingereden op brandweerauto op A59 - Sprang-Capelle 09-10-2011

Auteur Topic: Auto ingereden op brandweerauto op A59 - Sprang-Capelle 09-10-2011  (gelezen 50684 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #30 Gepost op: 9 oktober 2011, 19:47:17
En daarom is het zo belangrijk dat er iemand fend-off was gaan staan ;) Want het had veel erger af kunnen lopen

Kritisch bekeken: vrijwel alle HV-voertuigen zijn juist beter zichtbaar als ze niet schuin staan, dan vang je het meeste blauwe licht, vanaf een afstandje. De wielen in de juiste zijde draaien is in dit soort gevallen nog veel belangrijker, mijns insziens. Afkruisen (in dit specifieke geval niet mogelijk) en/of een poppetje neerzetten die het verkeer richting linkerbaantje zou manen, had misschien e.e.a. kunnen voorkomen.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #31 Gepost op: 9 oktober 2011, 19:53:58
Kritisch bekeken: vrijwel alle HV-voertuigen zijn juist beter zichtbaar als ze niet schuin staan, dan vang je het meeste blauwe licht, vanaf een afstandje.
Klopt, helaas denken de hoge heren daar anders over met hun regeltjes over OGS, maar dat terzijde ;)

De wielen in de juiste zijde draaien is in dit soort gevallen nog veel belangrijker, mijns insziens. Afkruisen (in dit specifieke geval niet mogelijk) en/of een poppetje neerzetten die het verkeer richting linkerbaantje zou manen, had misschien e.e.a. kunnen voorkomen.
Wielen indraaien is inderdaad erg belangrijk. De poppetjes van de politie hadden het verkeer moeten dirigeren naar rijstrook 1, maar die kwamen wellicht net aan, of, of, of. Makkelijk achter een bureaustoel.

Er hadden hier hulpverleners ernstig gewond kunnen raken, en een voertuig in fend-off had dit kunnen voorkomen. Vooral op wegen waar er geen signalering aanwezig is, is het belangrijk om de weggebruikers te laten zien wat je wilt dat ze doen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #32 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:03:20
Vandaar dat minimaal die politieauto in fend-off had gemoeten. ::)

Eens, maar het is natuurlijk lastig in te schatten hoe lang ze er al staan en wat de situatie was toen ze aankwamen.... Als je als eerste aankomt moet je de keuze maken. Voertuig op de vluchtstrook, of rijstrook twee afblokken. Blijkbaar heeft men hier gekozen voor het eerste. De brandweerauto is deze opstelling hoogstwaarschijnlijk gepasseerd toen ze aankwamen. (er vanuit gaande dat de politie er als eerste was.) Dan zou ik als chauffeur niet het risico nemen om mijn auto als enige op de rijbaan neer te zetten. Dan moet het maar even onhandig op de vluchtstrook terwijl 1 van de manschappen de politie verzoekt om rijstrook twee af te blokken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #33 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:08:35
Eens, maar het is natuurlijk lastig in te schatten hoe lang ze er al staan en wat de situatie was toen ze aankwamen.... Als je als eerste aankomt moet je de keuze maken. Voertuig op de vluchtstrook, of rijstrook twee afblokken. Blijkbaar heeft men hier gekozen voor het eerste. De brandweerauto is deze opstelling hoogstwaarschijnlijk gepasseerd toen ze aankwamen. (er vanuit gaande dat de politie er als eerste was.) Dan zou ik als chauffeur niet het risico nemen om mijn auto als enige op de rijbaan neer te zetten. Dan moet het maar even onhandig op de vluchtstrook terwijl 1 van de manschappen de politie verzoekt om rijstrook twee af te blokken.
Ik heb het filmpje nog eens bekeken, maar inderdaad dan had de TS beter op de vluchtstrook neer gezet kunnen worden, je kunt altijd vanaf de bermzijde je straal pakken om te gaan blussen. Iedereen in de berm zetten, en ervoor zorgen dat er een deugdelijke afzetting gaat komen.

En let wel, ik zie hier voor de brandweer zeer zeker ook leermomenten in. Bijvoorbeeld de collega brandweerman die met ademlucht om, zich bekommert om de bestuurder van de auto. Met de rug naar het verkeer toe, je wilt er niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren als daar nog een auto op in was gereden..
Ik denk een goed filmpje voor de rijopleidingen van chaueffeurs van hulpverleningsvoertuigen, en lesmateriaal voor IM. Conclussie is zeer zeker dat iedereen hier van kan leren. O0


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #34 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:09:06
A59 afgesloten na ongeluk

AMSTERDAM - De A59 is zondagmiddag bij Waalwijk enige tijd afgesloten geweest na een ongeluk.

Verkeer vanuit Waalwijk richting Hooipolder werd omgeleid. Rond 16.15 uur werd de weg weer vrijgegeven, meldt de politie.
De problemen ontstonden nadat een auto op de vluchtstrook in brand was gevlogen. Twee brandweerauto's kwamen het vuur blussen.

Een andere auto reed vervolgens op een van de brandweerauto's. Iets na 15.00 uur werd de weg afgesloten. In de file die ontstond vond nog een kettingbotsing plaats waarbij vier auto's waren betrokken. Ook hierbij raakte niemand gewond.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2636745/a59-afgesloten-ongeluk.html

Kunnen we hieruit opmaken dat er niemand gewond is geraakt, ook de 'chauffeur' van de rode auto


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #35 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:11:00
Ik heb het filmpje nog eens bekeken, maar inderdaad dan had de TS beter op de vluchtstrook neer gezet kunnen worden, je kunt altijd vanaf de bermzijde je straal pakken om te gaan blussen. Iedereen in de berm zetten, en ervoor zorgen dat er een deugdelijke afzetting gaat komen.
Ik zit hem nu ook nogmaals te kijken, maar je ziet aan het begin van het filmpje inderdaad dat de brandweer net aan komt. Je ziet aan het einde ook een brandweerman bezig met het neerzetten van kegels. Een erg lastige situatie dus, als die auto 1 minuut later was aan komen rijden was het wss goed gegaan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


G.Mans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #36 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:13:58
Ben met Dinges eens dat er weer leuk gepraat word vanachter het scherm. Had de politie fend-off kunnen staan?
Ja dat had gekund, zij hebben hier niet voor gekozen mogelijk vanwege wat dinges al meld. Daarnaast het voertuig staat ruim
op de vluchtstrook en de rook waait de ander kant op. Dus ik kan de gedachte van de agenten wel enigzinds inbeelden (zoals
al eerder is genoemd op het forum niet iedereen word goed IM ingewerkt/opgeleid en werken eerder uit ervaring.

Dat de brandweer daar gaat staan kan ik wel begrijpen, voor het incident is er geen ruimte en als je de auto schuin zet kan je
makkerlijk overal bij zonder dat je door de berm hoeft te banjeren (en als ik het filmpje zo zie heeft het geregend dus dan heb
je in de berm ook nog grote kans op uitglijden met alle gevolgen vandien).

De enige die hier echt blaam treft is de fantastische bestuurder die met gevaar voor eigen leven er voor wil zorgen dat de overige
weggebruikters alle tijd krijgen om te zien dat ze moeten invoegen naar links. Ik verbaas me toch steeds meer hoe mensen zich
tegenwoordig in het verkeer gedragen, misschien moeten we het aantal rijscholen met de helft verminderen en alleen de intructeurs
die een 90% of hoger slagingspercentage hun bevoegdheid laten behouden. Echter is dat een andere discussie, maar denk wel dat
een art 5 of een EMG voor de bestuurder op zijn plaats is.

Ben het eens met het laatste gedeelte van je betoog. Had deze chauffeur pindasaus in zijn ogen? Hem treft hier alle blaam en daarna zou je de discussie over de afzetting nog kunnen voeren.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:17:20
Ik zit hem nu ook nogmaals te kijken, maar je ziet aan het begin van het filmpje inderdaad dat de brandweer net aan komt. Je ziet aan het einde ook een brandweerman bezig met het neerzetten van kegels. Een erg lastige situatie dus, als die auto 1 minuut later was aan komen rijden was het wss goed gegaan.
Dat is eigenlijk ook altijd de ellende van het hulpverlenen op de snelweg, het uitpakken en afzetten van de weg. Maar ook het opruimen van je afzetting, altijd 2 risicomomenten, waarbij je ogen ook in je achterhoofd moet hebben. Wij hebben hier de A27 waar we geen matrixborden hebben, wij gaan altijd met 2 of 3 man pionnen zetten. Waarbij 1 persoon ten alle tijd het verkeer in de gaten houdt. En als het even kan parkeren wij de TS zo ruim mogelijk in fend-off. Wordt niet altijd in dank afgenomen, maar veiligheid gaat ten alle tijden voor. ;)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:23:51
Ben het eens met het laatste gedeelte van je betoog. Had deze chauffeur pindasaus in zijn ogen? Hem treft hier alle blaam en daarna zou je de discussie over de afzetting nog kunnen voeren.
Ja, daar lijkt het wel op, want je ziet de 1e Rode wagen al ruim voor de politiewagen remmen, dus blijkbaar valt het wel op dat er iets mis is en die 2e Rode wagen haalt nog een x aantal meters voor de brandende wagen in, dan vraag je er om.
Wel mooi bewijsmateriaal voor de verzekering O0


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #39 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:24:48
Ik denk dat als de politiebus wel fend-off was neergezet dat deze aanrijding nog steeds had plaatsgevonden, alleen dan met de politiewagen en alle gevolgen van dien. Een bus vliegt wat makkelijker bij een aanrijding dan een brandweerauto dus daar zit ook risico in.  Als je een brandweerauto mist dan zal je de bus ook wel niet gezien hebben.

Hoe het neergezet is verdiend in een ideale situatie absoluut geen punten maar we zijn er niet bij geweest en kunnen niet alle beslissingen bekijken. Feit is wel dat de Twingo bestuurder niet echt goed opgelet heeft of geanticipeerd op de situatie.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein