Auto ingereden op brandweerauto op A59 - Sprang-Capelle 09-10-2011

Auteur Topic: Auto ingereden op brandweerauto op A59 - Sprang-Capelle 09-10-2011  (gelezen 50690 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #40 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:27:16
:o :o :o    Pardon    :o
Als het filmpje begint zijn ze nog 200 a 300 van de incident af,
Kijk de eerste seconden nog eens, hoe hard het rode autootje in de ankers moet... Dat is dus bestuurder nr 2 die het ook niet goed inschat. Letten ze dan beide totaal niet op, of is de situatie niet zo duidelijk.

Je ziet een politieauto op de snelweg en wat rook: prima, alle banen zijn verder open. Kom je dichterbij, blijkt er opeens een brandweerwagen schuin op de weg te staan.

Het is dus niet zo zwart/wit als dat sommige het hier neerzetten vind ik.
Citaat
Dus de schuld ligt toch echt zeker bij de bestuurder en niet bij de hulpverleners.
De hulpverleners gaan ook zeker niet vrijuit, ik had meer professionaliteit verwacht. Zij zouden verdomd goed moeten weten dat dit 1 van de risico's op de autosnelweg is. En toch gebeurt het nog.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:28:11
Automobilist ramt brandweerwagen

WASPIK -  De A59 van Den Bosch richting Zierikzee is zondagmiddag ongeveer een uur afgesloten geweest in verband met een ongeluk. Dat meldden de politie en ANWB.

Op de A59 bij Waspik (Noord-Brabant) stond een auto in brand op de vluchtstrook, aldus een politiewoordvoerder. Terwijl de brandweer aan het blussen was, reed een andere auto achterop hun wagen. Niemand raakte gewond.
Aan de achterkant van de korte file die hierna ontstond botsten vier auto's op elkaar. Ook hierbij raakte niemand gewond. De politie doet nog onderzoek naar de exacte toedracht van het ongeluk met de brandweerauto.
Bron: telegraaf

Foto: Foto: Erwin de Haan/ Stuvefotografie


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #42 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:33:09
Schoolvoorbeeld van hoe het niet moet (zonder een schuldige aan te wijzen overigens).

Ik denk dat als de politiebus wel fend-off was neergezet dat deze aanrijding nog steeds had plaatsgevonden, alleen dan met de politiewagen en alle gevolgen van dien. Een bus vliegt wat makkelijker bij een aanrijding dan een brandweerauto dus daar zit ook risico in.  Als je een brandweerauto mist dan zal je de bus ook wel niet gezien hebben.
(...)
Tja, dat zo'n aanrijding plaatsvindt kan gebeuren. Maar ALS zo'n aanrijding plaatsvindt, dan moet dat gebeuren met het lege buffervoertuig, en niet met een voertuig met hulpverleners of een hulpverlener zelf! Dat een politieauto makkelijker schuift dan een brandweerwagen is zonder meer waar, maar dat is dan ook waarom er tenminste 100 meter veiligheidsruimte wordt ingebouwd. Dan kegelt dat ding niet bovenop de hulpverleners. Dat het buffervoertuig wordt aangereden is totaal niet interessant: het betekent immers dat er hulpverleners zijn gered!
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #43 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:35:12
.De hulpverleners gaan ook zeker niet vrijuit, ik had meer professionaliteit verwacht. Zij zouden verdomd goed moeten weten dat dit 1 van de risico's op de autosnelweg is. En toch gebeurt het nog.
Wat heeft professionaliteit met dit ongeval te maken? Het is nu een keer fout gegaan, dat is inderdaad 1 van de grote risico,s met het optreden op snelwegen. En ik weet zeker dat de collega,s voor dit ongeval ookal wisten dat je erg goed moet opletten met het werk op snelwegen. ::)


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #44 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:36:21
Wat heeft professionaliteit met dit ongeval te maken? Het is nu een keer fout gegaan, dat is inderdaad 1 van de grote risico,s met het optreden op snelwegen. En ik weet zeker dat de collega,s voor dit ongeval ookal wisten dat je erg goed moet opletten met het werk op snelwegen. ::)
Met het gehamer op eigen veiligheid en het bekend zijn met de risico's vind ik het des te opvallender dat dit soort ongelukken gebeuren. Dat is mijn punt ;)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:39:29
Wat heeft professionaliteit met dit ongeval te maken? Het is nu een keer fout gegaan, dat is inderdaad 1 van de grote risico,s met het optreden op snelwegen. En ik weet zeker dat de collega,s voor dit ongeval ookal wisten dat je erg goed moet opletten met het werk op snelwegen. ::)
Dat werd hier al pijnlijk duidelijk.
Motoragent zwaargewond na ongeval tijdens begeleiding ambu - Wognum 01-09-2009


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #46 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:40:29
Met het gehamer op eigen veiligheid en het bekend zijn met de risico's vind ik het des te opvallender dat dit soort ongelukken gebeuren. Dat is mijn punt ;)
Maar met het hameren op eigen veiligheid en bekend zijn met de risico,s ben je er nog niet. je kunt een plaats ongeval nog zo goed afzetten, met wat dan ook. Als er ook maar 1 bestuurder niet zit op te letten kun je nog steeds de sigaar zijn. Wij als hulpverlener kunnen ons uiterste best doen om de kans op een ongeval met ons zelf zo klein mogelijk te maken. Uitsluiten kun je helaas niets :-\


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #47 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:41:22
Misschien kan iemand hem beter plaatsen,maar dit betrof een RWS voertuig in Fendoff en een vrachtwagen er tegen aan gereden.



Ongeluk op A16
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #48 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:41:56
Maar met het hameren op eigen veiligheid en bekend zijn met de risico,s ben je er nog niet. je kunt een plaats ongeval nog zo goed afzetten, met wat dan ook. Als er ook maar 1 bestuurder niet zit op te letten kun je nog steeds de sigaar zijn. Wij als hulpverlener kunnen ons uiterste best doen om de kans op een ongeval met ons zelf zo klein mogelijk te maken. Uitsluiten kun je helaas niets :-\
Zoals Lt. Col. Me aangeeft: dan wordt het lege buffervoertuig geraakt, en gebeurt het niet op deze manier :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #49 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:43:09
Dat werd hier al pijnlijk duidelijk.
Motoragent zwaargewond na ongeval tijdens begeleiding ambu - Wognum 01-09-2009
Tja, helaas een erg goed voorbeeld. De collega,s van de politie werken nog veel meer op de snelwegen, toch worden ook zij geconfronteerd met ongevallen met dienstauto,s en agenten. :-X