Auto ingereden op brandweerauto op A59 - Sprang-Capelle 09-10-2011

Auteur Topic: Auto ingereden op brandweerauto op A59 - Sprang-Capelle 09-10-2011  (gelezen 50723 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #60 Gepost op: 9 oktober 2011, 21:42:08
Dat klopt, maar je mag dus wel gaan schouwen en je hoeft geen plaats te nemen achter de vangrails totdat een ander voertuig de buffer overneemt  ;)

@Firefighter1970
Waar staat dat de hulpverleners achter de vangrails moeten staan zodra zij het buffervoertuig verlaten hebben ?

Je moet de fend-off ruimte, het wegvak tussen het fend-off voertuig en plaats incident, vrij van personen houden en tot het incident achter de vangrail plaatsnemen, daar mag je wel naar het incident lopen, je kunt wel verkennen maar niet handelend optreden omdat je in principe niets uit het fend-off voertuig mag halen, zolang het het als fend-off voertuig in gebruik is.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #61 Gepost op: 9 oktober 2011, 21:42:35
Lees het onderstaande PDF maar eens dinges, en wat valt er te lachen, het is wel spelen met je leven.
Hoe dom kun je zijn om daar om te lachen.

Nou, dan gaat u met uw bemanning achter de vangrail staan, dan roep ik wel een 2e brandweerwagen die wel komen assisteren.  ;)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #62 Gepost op: 9 oktober 2011, 21:46:19
Nou, dan gaat u met uw bemanning achter de vangrail staan, dan roep ik wel een 2e brandweerwagen die wel komen assisteren.  ;)

Ach, dat kan natuurlijk ook alleen jammer dat er delen van Nederland zijn waar je dan weer een klein kwartiertje verder bent dan valt er weinig meer te blussen  :'(


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #63 Gepost op: 9 oktober 2011, 21:47:59
Dat ben ik met je eens, maar ik kan mij voorstellen dat die ruimte eerst niet genomen wordt omdat er niet aan gedacht wordt om extra ruimte te maken voor de brandweer. Vervolgens besluit de brandweer om hun voertuig op de 2de rijbaan neer te zetten. Dan ga je afwegen.. een meter of 80 achteruit op de vluchtstrook en dan fend-off neerzetten? Je voertuig vanaf daar neerzetten als buffervoertuig? Zo laten staan maar met pionnen aangeven wat het verkeer moet?

Het komt op mij over alsof de brandweerauto pas net zo neergezet is en die afweging en dat overleg nog plaats moeten vinden.
Samen met deze reactie ....
Indien IM goed word uitgevoerd moet het eerst aankomende HV voertuig,op op 100 meter voor het incident geplaatst worden, in Fend-off positie en als ik het filmpje bekijk is dat de politieauto deze staat wel op + op ongeveer 100 meter alleen op de verkeerde positie.
De verantwoordelijk voor deze aanrijding  zijn in 1e instantie de bestuurder van de rode auto maar in 2e instantie de bestuurder van de politieauto omdat deze de veilige werkplek van de brandweer had moeten garanderen.
Het is niet voor niets dat de IM procedure ooit is bedacht.
Ook als de brandweer als eerste TP komt moeten ze 100 meter voor het incident in fend-off gaan staan en met z'n allen achter de vangrails gaan staan tot er een ander voertuig als fend-off positie kan innemen.
Levert mijn antwoord. Ik wil(de) niet met een beschuldigende vinger wijzen, maar als diverse forumleden zichtbare feiten onjuist gebruiken, dan kan ik op basis van het filmpje de zaak ook analyseren.

Je ziet in het filmpje de brandweer met blauwe zwaailichten op strook 2 aanrijden, het wrak passeren, een uitbuiging naar rechts maken en vervolgens zonder blauwe zwaailichten (maar met alarmlichten) een soort fend-off innemen (licht met de kop naar de middenberm). De brandweer was dus later dan de politie en de bedrijfsbus met amber signalering. [Constatering A.]

De afweging die DiNozzo schetst zou goed kunnen: het incident staat op de vluchtstrook, de bedrijfsbus staat er al en de politie gaat er achter staan. Dat is op zich voor discussie vatbaar, maar de keuze kan nog worden gerechtvaardigd. Wat dan ontbreekt is de vluchtstrookbeveiliging. [Constatering B.] Vervolgens komt de brandweer die geheel volgens de IM-regels zijn plek zoekt op de werkcirkel van het incident (bij A geconstateerd), terwijl deze werkcirkel in feite onbeschermd is (bij B geconstateerd).

Hier gaat het dus mis. Er is een (onvolledige) vluchtstrookbeveiliging (met rechtstand) opgezet, en de brandweer parkeert op de werkcirkel als was er een rijstrookbeveiliging (met fend-off) opgezet. Gegeven de al opgezette beveiliging was de vluchtstrook na het incident de beschermde plaats om te parkeren, en niet de onbeschermde rijstrook 2.

Wat kan er beter de volgende keer? Twee mogelijkheden: 1) de politie zet in afwachting van de brandweer een rijstrookbeveiliging op rijstrook 2 op, dus in fend-off en met kegels tot aan het incident; 2) de brandweer parkeert bij aankomst eerst op de vluchtstrook voorbij het incident en vraagt de politie een rijstrookbeveiliging op te zetten, voordat zij zelf op rijstrook 2 gaan staan.

Nou, dan gaat u met uw bemanning achter de vangrail staan, dan roep ik wel een 2e brandweerwagen die wel komen assisteren.  ;)
Bij snelwegmeldingen worden er (voor zover ik weet) altijd 2 posten aan weerszijden van het incident gealarmeerd. Dus ik zie het probleem niet; 1e in fend-off en wachten op de 2e. Eigen veiligheid eerst, die auto is toch al niet zoveel meer mee te doen uiteindelijk.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #64 Gepost op: 9 oktober 2011, 21:48:17
Ach, dat kan natuurlijk ook alleen jammer dat er delen van Nederland zijn waar je dan weer een klein kwartiertje verder bent dan valt er weinig meer te blussen  :'(

Ja, maar een ploeg die achter de vangrail blijft staan, heb je sowieso niets aan! Dat er niemand achter mag blijven in het buffervoertuig, staat buiten kijf. Maar achter de vangrail blijven staan, dat moeten burgers.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #65 Gepost op: 9 oktober 2011, 21:51:53
Ja, maar een ploeg die achter de vangrail blijft staan, heb je sowieso niets aan! Dat er niemand achter mag blijven in het buffervoertuig, staat buiten kijf. Maar achter de vangrail blijven staan, dat moeten burgers.
Het is wel op te vangen, door voor de brandweer elke autobrand en ongeval met beknelling middelincident mee te geven. Dan kan er met genoeg voertuig uitgerukt worden om zowel als buffer te staan, en in te kunnen zetten op het incident. Staat dan wel weer haaks op de huidge bezuinigingen. 0098


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #66 Gepost op: 9 oktober 2011, 21:58:24
Het is wel op te vangen, door voor de brandweer elke autobrand en ongeval met beknelling middelincident mee te geven. Dan kan er met genoeg voertuig uitgerukt worden om zowel als buffer te staan, en in te kunnen zetten op het incident. Staat dan wel weer haaks op de huidge bezuinigingen. 0098

Gewoon via AC/GMK gelijk vragen of RWS gebeld is en ook aanrijdend is ivm IM,en die komen echt gelijk.zonder OGS ;)
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #67 Gepost op: 9 oktober 2011, 22:22:13
Ja, maar een ploeg die achter de vangrail blijft staan, heb je sowieso niets aan! Dat er niemand achter mag blijven in het buffervoertuig, staat buiten kijf. Maar achter de vangrail blijven staan, dat moeten burgers.

Je mag ook geen materiaal uit het buffervoertuig halen, volgens de IM regels, dus kun je niet veel meer doen als met z'n allen achter de vangrail naar het icident toe gaan i.v.m. de regel geen mensen in de bufferzone, verkennen en toe kijken hoe bij bv een autobrand het voertuig uitbrand. ;) tot dat er een voertuig is wat de fend-off overneemt t.b.v de beveiliging van de bufferzone.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #68 Gepost op: 9 oktober 2011, 22:23:47
Prachtig voor een ongeval met beknelling, maar haast onwerkbaar voor een autobrand. Aangezien bij een autobrand er negen van de tien keer geen HV mee rijdt. Neem je een 2e TS mee, krijg je de volgende discussie of je dan naar middelbrand moet opschalen.

In geval van een autobrand de TS op 100mtr zetten, betekend dus dat je geen of nauwelijks kunt inzetten op blussing,totdat de poltie of RWS zo vriendelijk is de bufferfunctie over te nemen. Zal dus betekenen dat je de auto alleen nog maar hoeft na te blussen. Met als gevolg  leuke stukjes in de pers van De brandweer keer ernaar, maar deed niets.

Dus? Hoeveel daadwerkelijke autobranden heb jij meegemaakt waarbij de auto niet total-loss is verklaard?


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #69 Gepost op: 9 oktober 2011, 22:36:00
Politie stond er al even, toen dit gebeurde.

Foto's van de brand en de ongelukken, http://www.112kaatsheuvel.nl