Auto ingereden op brandweerauto op A59 - Sprang-Capelle 09-10-2011

Auteur Topic: Auto ingereden op brandweerauto op A59 - Sprang-Capelle 09-10-2011  (gelezen 50887 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #70 Gepost op: 9 oktober 2011, 23:16:45
Gewoon via AC/GMK gelijk vragen of RWS gebeld is en ook aanrijdend is ivm IM,en die komen echt gelijk.zonder OGS ;)

Ja daar gaat het wel eens fout. Dit is per politie meldkamer verschillend. In Amsterdam belt de meldkamer standaard dit soort meldingen door naar de verkeerscentrale(Wijde Blik, verkeerscentrale noordwest nederland). Dus inspecteur rijdt standaard al mee op zo'n melding. Ik weet dat er regio's zijn waar dit niet gebeurd. Daar is zeker nog winst te halen.


Tikkietak

  • Ex-Haaglanden, EFR/CFC instructeur
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #71 Gepost op: 9 oktober 2011, 23:20:52
Volgens mij vergeten we hier met zijn allen 1 ding.
Dat rode auto is gewoon rechts aan het inhalen.
Dat gebeurde ook nog met een aanzienlijk hogere snelheid als de auto('s) die links reden.
Nu was hij wel het tweede rode autotje maar aan de snelheid te zien had ik het niet het idee dat men aan het filerijden was.
Kortom als er niet rechts ingehaald zou worden was de snelheid in ieder geval aanzienlijk lager geweest dus kon men tijdig stoppen zonder de brandweerauto als botsabsorber te gebruiken.

Het is leuk dat iedereen het heeft hoe de plek beveiligd zou moeten worden en dat dat dus kennelijk niet correct is gedaan echter al die regeltjes en afspraken zijn er gekomen omdat er altijd sukkels rondrijden die niet opletten en zich niet aan de verkeersregels houden en het handig is om in ieder geval je eigen veiligheid in de gaten te houden.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #72 Gepost op: 9 oktober 2011, 23:21:09
Dus? Hoeveel daadwerkelijke autobranden heb jij meegemaakt waarbij de auto niet total-loss is verklaard?

Heb je wel een punt brand in een auto is 99 van de 100 keer auto totaal los. Laats nog gehad met een vrij nieuwe Opel Insignia. Waren rap ter plaatsen en konden de beginnende brand bij de voorstoelen doven dmv onze poederblusser. Ondanks ons snelle optreden was het voertuig met een waarde van 50.000 euro toch economisch total-loss.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #73 Gepost op: 9 oktober 2011, 23:29:57
Eerste gedachte van mijn kant:

Auto's rijden allemaal op de linker rijstrook, rode twingo komt met redelijke snelheid aanrijden en let alleen op het ongeval. Rode twingo ziet zijn voorganger te laat (met de filmer) en kan nog net uitwijken (vandaar het "jeetje" en de twingo zo vlak er langs). Twingo kan na uitwijkbeweging niet meer remmen en knalt achterop brandweer wagen.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #74 Gepost op: 9 oktober 2011, 23:33:48
Eerste gedachte van mijn kant:

Auto's rijden allemaal op de linker rijstrook, rode twingo komt met redelijke snelheid aanrijden en let alleen op het ongeval. Rode twingo ziet zijn voorganger te laat (met de filmer) en kan nog net uitwijken (vandaar het "jeetje" en de twingo zo vlak er langs). Twingo kan na uitwijkbeweging niet meer remmen en knalt achterop brandweer wagen.

Goed opgemerkt, behalve het remmen... de twingo heeft zijn remlichten al aan als hij naast de filmer is. Zet het beeld maar eens stil en let dan op het derde remlicht.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #75 Gepost op: 9 oktober 2011, 23:40:59
Goed opgemerkt, behalve het remmen... de twingo heeft zijn remlichten al aan als hij naast de filmer is. Zet het beeld maar eens stil en let dan op het derde remlicht.

Nat wegdek geen ABS(aan het bouwjaar en type weet ik zeker dar er geen ABS opzit) maken wel dat in dit geval de remweg aanzienlijk langer wordt.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #76 Gepost op: 9 oktober 2011, 23:44:14
(...)
Het is leuk dat iedereen het heeft hoe de plek beveiligd zou moeten worden en dat dat dus kennelijk niet correct is gedaan echter al die regeltjes en afspraken zijn er gekomen omdat er altijd sukkels rondrijden die niet opletten en zich niet aan de verkeersregels houden en het handig is om in ieder geval je eigen veiligheid in de gaten te houden.
De eerste veiligheidsmaatregelen zijn uitgevonden voor de (uw woorden) sukkels die niet opletten en zich niet aan de verkeersregels houden. Want dat soort (uw woorden) sukkels botst dan op een leeg buffervoertuig en niet op een hulpverlener. Wij moeten als hulpverleners niet onze eigen veiligheid laten afhangen van de verkeersregels en oplettende mensen. Ofwel: geen buffervoertuig = niet veilig = niet stoppen op de rijbaan (of zelf buffer gaan staan).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #77 Gepost op: 9 oktober 2011, 23:56:08
Nat wegdek geen ABS(aan het bouwjaar en type weet ik zeker dar er geen ABS opzit) maken wel dat in dit geval de remweg aanzienlijk langer wordt.

Inderdaad, plus het feit dat de filmer al behoorlijk afgeremd had en een aangepaste snelheid had. (zonder alarmverlichting)
De eerste auto die haar/hem (filmer) rechts inhaalde (niet de gebotste twingo) had ook nog een behoorlijke snelheid en haalde rechts in of reed rechts en remde minder af.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #78 Gepost op: 10 oktober 2011, 06:49:25
Inderdaad, plus het feit dat de filmer al behoorlijk afgeremd had en een aangepaste snelheid had. (zonder alarmverlichting)

De afremmende auto is niets te verwijten.      
Deze mag de alarmverlichting aanzetten.  

Het RVV is hier gewoon duidelijk over:  
Signalen: Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #79 Gepost op: 10 oktober 2011, 07:49:45
Prachtig voor een ongeval met beknelling, maar haast onwerkbaar voor een autobrand. Aangezien bij een autobrand er negen van de tien keer geen HV mee rijdt. Neem je een 2e TS mee, krijg je de volgende discussie of je dan naar middelbrand moet opschalen.

Dan neem je een busje of ander voertuig mee. In Zeist rijdt op de snelwegen standaard de 717 (Unimog) mee als buffervoertuig en indien niet beschikbaar gaat er een busje achteraan...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding