Auto ingereden op brandweerauto op A59 - Sprang-Capelle 09-10-2011

Auteur Topic: Auto ingereden op brandweerauto op A59 - Sprang-Capelle 09-10-2011  (gelezen 50891 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #80 Gepost op: 10 oktober 2011, 08:45:29
Dan neem je een busje of ander voertuig mee. In Zeist rijdt op de snelwegen standaard de 717 (Unimog) mee als buffervoertuig en indien niet beschikbaar gaat er een busje achteraan...
En daarom reed L/V bijvoorbeeld altijd met een HV extra naar "autobrand op snelweg". Die werd ook alleen als buffer voertuig gebruikt.

Peen
Redacteur van


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #81 Gepost op: 10 oktober 2011, 09:18:06
Standaard als BV dus je HV meenemen, kun je de tas als buffer gebruiken en met de HV gaan knippen en scheren
Met het risico dat hier al op gereageerd is (ik heb het draadje tot hier gelezen en ga zo weer verder), maar van zó'n opmerking word ik blij  O0 Ik pleit hier al een paar jaar voor binnen onze blusploeg. En ik voel me echt niet bezwaard om de HV direkt achter ons aan te vragen.

Eerst zelf Fend-Off indien nodig, en oprijden voorbij het ongeval zodra mijn functie is overgenomen. De HV rukt wel weer op als hun positie is overgenomen door Politie of RWS. Tegen die tijd hebben wij het incident geschouwd, en kunnen we de HV-bemanning verdere gerichte opdrachten geven.


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #82 Gepost op: 10 oktober 2011, 09:22:17
Prachtig voor een ongeval met beknelling, maar haast onwerkbaar voor een autobrand. Aangezien bij een autobrand er negen van de tien keer geen HV mee rijdt. Neem je een 2e TS mee, krijg je de volgende discussie of je dan naar middelbrand moet opschalen.

In geval van een autobrand de TS op 100mtr zetten, betekend dus dat je geen of nauwelijks kunt inzetten op blussing,totdat de poltie of RWS zo vriendelijk is de bufferfunctie over te nemen. Zal dus betekenen dat je de auto alleen nog maar hoeft na te blussen. Met als gevolg  leuke stukjes in de pers van De brandweer keer ernaar, maar deed niets.
Tsja, het is maar net wat je wil. Je eigen veiligheid 100% dichttimmeren zal nooit helemaal lukken. Maar voor autosnelwegen wordt er in HM tweezijdig aangereden. De 2e TS kan dus nooit heel lang op zich laten wachten. En als men het dan 'Middelbrand' wil noemen omdat er voor twee TS'en een klus te klaren is, dan noemen ze het maar zo. Ik laat m'n collega's en mezelf liever niet overhoop rijden...


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #83 Gepost op: 10 oktober 2011, 09:41:29
Bij tweezijdig aanrijden bij ongeval op 1 van 2 gescheiden rijbanen - mooi maar dan heb je óf op de door het ongeval niet geblokkeerde rijbaan een TS/HV teveel staan, óf je moet keren en op de geblokkeerde rijbaan terecht zien te kmen, wat toch weer extra tijd kost - of mis ik nu iets?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #84 Gepost op: 10 oktober 2011, 09:52:08
blussing,totdat de poltie of RWS zo vriendelijk is de bufferfunctie over te nemen. Zal dus betekenen dat je de auto alleen nog maar hoeft na te blussen. Met als gevolg  leuke stukjes in de pers van De brandweer keer ernaar, maar deed niets.

Wat weegt zwaarder: stukjes in de pers over brandweer die wacht met blussen (wat door de brandweer uitstekend gemotiveerd kan worden) of een stukjes in de pers over vier brandweermannen die bij het blussen van (slechts) een autobrand om het leven gekomen zijn door een onoplettende automobilist?


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #85 Gepost op: 10 oktober 2011, 11:03:47
Zal nooit vergeten hoe een oudere brigadier naar me toe kwam toen we bij een auto brand op de snelweg A7 thv Berkhout kwamen. Zijn woorden" Als je even wacht zal ik ff een filetje creëren. Binnen no time stond het verkeer op een kleine 200 meter voor het ongeval compleet stil en konden we rustig onze gang gaan met een afgesloten snelweg. Brandje was snel geblust, toen de voertuigen goed gezet, pionnen erbij en wachten op de berger met een veilige situatie.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #86 Gepost op: 10 oktober 2011, 12:06:54
Wat weegt zwaarder: stukjes in de pers over brandweer die wacht met blussen (wat door de brandweer uitstekend gemotiveerd kan worden) of een stukjes in de pers over vier brandweermannen die bij het blussen van (slechts) een autobrand om het leven gekomen zijn door een onoplettende automobilist?

Aangezien we steeds meer in een cultuur leven waarbij iedereen het beter weet, zou ik gaan voor het artikel waarbij de brw wacht met blussen tot er een veilige werksituatie is gecreëerd. Commentaar ga je toch wel krijgen, dan maar commentaar wat de betrokken brandweerlieden ook nog zelf kunnen lezen in de krant en kunnen lachen om de onnozelheid van menig commentator.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #87 Gepost op: 10 oktober 2011, 14:35:21
Aangezien we steeds meer in een cultuur leven waarbij iedereen het beter weet, zou ik gaan voor het artikel waarbij de brw wacht met blussen tot er een veilige werksituatie is gecreëerd. Commentaar ga je toch wel krijgen, dan maar commentaar wat de betrokken brandweerlieden ook nog zelf kunnen lezen in de krant en kunnen lachen om de onnozelheid van menig commentator.

We leven niet in een cultuur waarin iedereen het beter weet, maar in een cultuur waarin het niet meer zo vanzelfsprekend is dat je zomaar doodgereden wordt terwijl je een autobrandje staat te blussen. Daarvoor hebben we ARBO-wetgeving, is er zoiets verzonnen als incident-management en zijn er nog duizenden voorbeelden te geven waar ik nu echter te lui voor ben.

Het filmpje wat aanleiding van deze topic is staat ondertussen ook op GeenStijl. Heb het nog een aantal keer bekeken en de hele gang van zaken is toch wel wat verbazingwekkend, waarbij sowieso duidelijk is dat alle hulpverleners de gevaarzetting schromelijk onderschat hebben. De politie blundert mijner inziens volledig. Het politievoertuig had conform incidentmanagement Fendoff op rijbaan twee moeten staan, om te zorgen dat er geen verkeer meer over rijbaan twee rijdt. De brandweer haalt echter ook rare fratsen uit door op deze manier te stoppen. Rijbaan twee is op het moment van aanrijden niet veilig(en de de hele situatie is overigens nog niet veilig). Het minst gevaarlijke in dit geval was stoppen op de vluchtstrook, eerst een goede afzetting en veilige werkplek creëren en dan maar eens gaan blussen.  De drang om iets te gaan doen is echter zo groot dat bevelvoerder en chauffeur wat minder met de veiligheid bezig lijken te zijn.

Natuurlijk krijgt de automobilist hier weer de volle laag. Het is ook geen handige actie, maar als hulpverlener zou je toch eigenlijk wel een beetje moeten weten dat de meeste bestuurders tijdens het autorijden met hele andere dingen bezig zijn, geen oog voor gevaar hebben, niet in staat zijn direct en adequaat te reageren als er zich een calamiteit voordoet enzovoort.

Laten we hopen dat we hier met z'n allen iets van leren.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #88 Gepost op: 10 oktober 2011, 14:38:01
We leven niet in een cultuur waarin iedereen het beter weet, maar in een cultuur waarin het niet meer zo vanzelfsprekend is dat je zomaar doodgereden wordt terwijl je een autobrandje staat te blussen. Daarvoor hebben we ARBO-wetgeving, is er zoiets verzonnen als incident-management en zijn er nog duizenden voorbeelden te geven waar ik nu echter te lui voor ben.

Het filmpje wat aanleiding van deze topic is staat ondertussen ook op GeenStijl. Heb het nog een aantal keer bekeken en de hele gang van zaken is toch wel wat verbazingwekkend, waarbij sowieso duidelijk is dat alle hulpverleners de gevaarzetting schromelijk onderschat hebben. De politie blundert mijner inziens volledig. Het politievoertuig had conform incidentmanagement Fendoff op rijbaan twee moeten staan, om te zorgen dat er geen verkeer meer over rijbaan twee rijdt. De brandweer haalt echter ook rare fratsen uit door op deze manier te stoppen. Rijbaan twee is op het moment van aanrijden niet veilig(en de de hele situatie is overigens nog niet veilig). Het minst gevaarlijke in dit geval was stoppen op de vluchtstrook, eerst een goede afzetting en veilige werkplek creëren en dan maar eens gaan blussen.  De drang om iets te gaan doen is echter zo groot dat bevelvoerder en chauffeur wat minder met de veiligheid bezig lijken te zijn.

Natuurlijk krijgt de automobilist hier weer de volle laag. Het is ook geen handige actie, maar als hulpverlener zou je toch eigenlijk wel een beetje moeten weten dat de meeste bestuurders tijdens het autorijden met hele andere dingen bezig zijn, geen oog voor gevaar hebben, niet in staat zijn direct en adequaat te reageren als er zich een calamiteit voordoet enzovoort.

Laten we hopen dat we hier met z'n allen iets van leren.

Dan hang ik nu even de Azijnzeikerd uit.

Het is hier 1 rijbaan met 2 RIJSTROKEN.
Dus had de politiebus  in FENDOFF op rijstrook 2 moeten gaan staan.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #89 Gepost op: 10 oktober 2011, 17:15:08
Bij brandweer Zaventem (be) rukt bij elke inzet op de snelweg een signavoertuig uit: