Marechaussee mag drankrijder niet aanhouden

Auteur Topic: Marechaussee mag drankrijder niet aanhouden  (gelezen 8687 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

webster

• Gast
Gepost op: 22 december 2004, 11:15:07
onderstaand artikel staat in de PZC van vandaag...

LEEUWARDEN - Wachtmeesters van de Koninklijke Marechaussee mogen niet optreden tegen drankrijders.

Om die reden is een 37-jarige dronken bromfietser uit Leeuwarden zijn straf voor rijden onder invloed ontlopen.

De rechter honoreerde het pleidooi van de advocaat dat de aanhouding niet hoorde tot de politietaken die marechaussees mogen verrichten. GPD

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 22 december 2004, 12:53:46
Bronnen graag? uitspraaknummer....dan ben ik namelijk in een keer nutteloos :(
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

firemanr

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 22 december 2004, 14:51:10
Bronnen graag? uitspraaknummer....dan ben ik namelijk in een keer nutteloos :(
Ik wilde het hier ook al schrijven....las het net in de krant de PZC.. Waar zijn we in Godsnaam hier in Nederland mee bezig????????????? >:( >:( >:( >:(

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 22 december 2004, 15:46:31
Denk dat het wel meevalt...maar heb nog steeds de complete uitspraak nergens gevonden, dus kan er nog niet veel mee...politie en kmar prikbord staat al iets meer, met oa een van de verbalisanten als prikker, maar die weet alleen wat hij gedaan heeft, en niet wat er precies door de rechter is besloten..

Ik blijf maar binnen vandaag :-X
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

firemanr

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 22 december 2004, 15:49:06
Denk dat het wel meevalt...maar heb nog steeds de complete uitspraak nergens gevonden, dus kan er nog niet veel mee...politie en kmar prikbord staat al iets meer, met oa een van de verbalisanten als prikker, maar die weet alleen wat hij gedaan heeft, en niet wat er precies door de rechter is besloten..

Ik blijf maar binnen vandaag :-X
Bij PZC.nl kun je misschien eens kijken, Jeroen. ;)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 22 december 2004, 20:04:06
en ik maar denken dat de Marrechausse ondersteuning bood aan de politie,lekker motiverend voor de mensen van de Marrechausse :-X

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #6 Gepost op: 22 december 2004, 23:23:06
De uitspraak:
Citaat
Rechtbank Leeuwarden
Sector strafrecht

VONNIS

Uitspraak: 20 december 2004
Parketnummer: 17/020971-04

VONNIS van de politierechter te Leeuwarden, in de zaak van het openbaar ministerie tegen de verdachte:

[verdachte],
geboren op [geboortedatum] te [geboorteplaats],
wonende te [adres].

De politierechter heeft gelet op het ter terechtzitting gehouden onderzoek van
6 december 2004.

De verdachte is verschenen, bijgestaan door mr. T. van der Goot, advocaat te Leeuwarden.

TELASTELEGGING

Aan dit vonnis is een door de griffier gewaarmerkte fotokopie van de dagvaarding gehecht, waaruit de inhoud van de telastelegging geacht moet worden hier te zijn overgenomen.

VRIJSPRAAK

De raadsman van verdachte heeft ter terechtzitting aangevoerd dat alle opsporingshandelingen, met uitzondering van de ademanalyse, zijn verricht door wachtmeesters van de Koninklijke Marechaussee (Kmar), terwijl verdachte geen militair is. De raadsman heeft betoogd dat in artikel 6 van de Politiewet een limitatieve opsomming is gegeven van de politietaken van de Kmar en dat geen van de in artikel 6 Politiewet omschreven politietaken van toepassing is op hetgeen de Kmar in de zaak van verdachte heeft gedaan. Volgens de raadsman was de Kmar in casu niet bevoegd politietaken uit te oefenen, terwijl de wachtmeesters van de Kmar deze taken wel daadwerkelijk uitgevoerd hebben. De raadsman pleit, op grond van het onbevoegd optreden door de Kmar, voor vrijspraak van verdachte voor het telastegelegde feit.

De politierechter is van oordeel dat uit het samenstel van toepasselijke bepalingen kan worden vastgesteld dat de Koninklijke Marechaussee geen algemene opsporingsbevoegdheid heeft, doch slechts in de gevallen genoemd in artikel 6 van de Politiewet. Er kan derhalve niet zonder meer vanuit worden gegaan dat de Koninklijke Marechaussee bevoegd was tot het verrichten van opsporingshandelingen en zal de opsporingsbevoegdheid uitdrukkelijk dienen te blijken.
Nu zulks niet uit het opgemaakte proces-verbaal kan blijken noch anderszins vastgesteld kon worden, moet het er voor worden gehouden dat de leden van de Koninklijke Marechaussee in dit geval niet bevoegd waren de door hen verrichtte opsporingshandelingen te verrichten.
Daaruit volgt dat thans niet gezegd kan worden dat er een onderzoek als bedoeld in artikel 8 tweede lid aanhef en onder a van de wegenverkeerswet 1994 heeft plaatsgevonden en zal verdachte van het hem tenlastegelegde feit moet worden vrijgesproken.

DE UITSPRAAK VAN DE POLITIERECHTER LUIDT

RECHTDOENDE:

Verklaart niet bewezen hetgeen verdachte is telastegelegd en spreekt verdachte daarvan vrij.

Dit vonnis is gewezen door mr. O. Anjewierden, politierechter, bijgestaan door
mr. P.T.M. van der Lelie, griffier, en uitgesproken ter openbare terechtzitting van de rechtbank Leeuwarden op 20 december 2004.

Citaat van: [url=http://www.om.nl
www.om.nl[/url]]Persberichten
22 december 2004

OM in hoger beroep tegen vrijspraak

Het Openbaar Ministerie in Leeuwarden heeft hoger beroep ingesteld tegen een vonnis van de politierechter in Leeuwarden
d.d. 20 december jl., waarbij een 37-jarige man uit Leeuwarden werd vrijgesproken van rijden onder invloed op een bromfiets.
De man is vrijgesproken, omdat uit het proces-verbaal in deze zaak onvoldoende zou zijn gebleken dat de wachtmeesters van de Koninklijke Marechaussee (Kmar), die in deze zaak opsporings-handelingen hadden verricht, daartoe bevoegd zouden zijn geweest.

Volgens lid 4 van artikel 6 van de Politiewet mogen leden van de Koninklijke Marechaussee alleen tegen strafbare feiten, gepleegd door niet-militaire verdachten, optreden, als zij bezig zijn met de uitoefening van politietaken, die in artikel 6 staan opgesomd.
Dat was in bovengenoemde strafzaak inderdaad het geval en het Openbaar Ministerie zal het proces-verbaal op dat punt verduidelijken.

De uitspraak van de politierechter in Leeuwarden heeft alleen betrekking op het proces-verbaal in bovengenoemde strafzaak en zegt niets over de bevoegdheden van leden van de Kmar in het algemeen. De Kmar is dan ook gewoon bevoegd om politietaken uit te oefenen.
Bekende Gele Raaf storm in een glas water...hoewel de uitspraak zoals die gedaan is door de rechter vrij duidelijk lijkt te zijn zegt het OM dat de Kmar gewoon bevoegd is, en dat er in dit PV dus "fouten"zijn gemaakt. Komt er dus waarschijnlijk op neer dat eea niet voldoende omschreven is...

webster

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 23 december 2004, 12:40:34
er is mij tijdens mijn opleiding geleerd dat een wachtmeester Kmar gewoon een algemeen opsprongsambtenaar is (heb de opleiding voor stadwacht gehad, en als zodanig gewerkt). feitelijke wettekst daarvan heb ik nooit gezien hoor. maar het klopt dus niet? of zit er ergens gewoon een klein hiaatje in de wet wat dat betreft?

ik ebdoel maar: als ik nu zo zat als een tor op het haventerrein in vlissingen ga ronddarren... dan kan de Kmar me niets maken? ("gewone" politie zie je er toch al bijna nooit)

web*

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #8 Gepost op: 23 december 2004, 13:29:27
er is mij tijdens mijn opleiding geleerd dat een wachtmeester Kmar gewoon een algemeen opsprongsambtenaar is (heb de opleiding voor stadwacht gehad, en als zodanig gewerkt). feitelijke wettekst daarvan heb ik nooit gezien hoor. maar het klopt dus niet? of zit er ergens gewoon een klein hiaatje in de wet wat dat betreft?

ik ebdoel maar: als ik nu zo zat als een tor op het haventerrein in vlissingen ga ronddarren... dan kan de Kmar me niets maken? ("gewone" politie zie je er toch al bijna nooit)

web*
De Kmar is Algemeen opsporingsambtenaar(vanaf de rang wachtmeester)

Citaat van: Politiewet 1993
Artikel 6
1.
Aan de Koninklijke marechaussee zijn, onverminderd het bepaalde bij of krachtens andere wetten, de volgende politietaken opgedragen:
a.
het waken voor de veiligheid van de leden van het Koninklijk Huis, in samenwerking met andere daartoe aangewezen organen;
b.
de uitvoering van de politietaak ten behoeve van Nederlandse en andere strijdkrachten, alsmede internationale militaire hoofdkwartieren, en ten aanzien van tot die strijdkrachten en hoofdkwartieren behorende personen;
c.
de uitvoering van de politietaak op de luchthaven Schiphol en op de andere door Onze Ministers van Justitie, van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Defensie aangewezen luchtvaartterreinen;
d.
de verlening van bijstand alsmede de samenwerking met de politie krachtens deze wet, daaronder begrepen de assistentieverlening aan de politie bij de bestrijding van grensoverschrijdende criminaliteit;
e.
de uitvoering van de politietaak op plaatsen onder beheer van Onze Minister van Defensie, op verboden plaatsen die krachtens de Wet bescherming staatsgeheimen (Stb. 1951, 92) ten behoeve van de landsverdediging zijn aangewezen, alsmede op het terrein van de ambtswoning van Onze Minister-President;
f.
de uitvoering van de bij of krachtens de Vreemdelingenwet 2000 opgedragen taken, waaronder begrepen de bediening van de daartoe door Onze Minister van Justitie aangewezen doorlaatposten en het, voor zover in dat verband noodzakelijk, uitvoeren van de politietaak op en nabij deze doorlaatposten, alsmede het verlenen van medewerking bij de aanhouding of voorgeleiding van een verdachte of veroordeelde;
g.
het in opdracht van Onze Minister van Justitie en van Defensie ten behoeve van De Nederlandsche Bank N.V. verrichten van beveiligingswerkzaamheden.
2.
Onder personen die behoren tot de andere strijdkrachten en internationale hoofdkwartieren, bedoeld in het eerste lid, onder b, worden mede begrepen personen, voor zover aangewezen bij algemene maatregel van bestuur op voordracht van Onze Minister van Defensie.
3.
Onze Minister van Justitie kan de commandant van de Koninklijke marechaussee, voor zover het de uitoefening van de taak, bedoeld in het eerste lid, onder c, door het daarvoor bestemde onderdeel of de daarvoor bestemde onderdelen betreft, de nodige algemene en bijzondere aanwijzingen geven ten behoeve van de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde en de beveiliging van de burgerluchtvaart tegen terroristische aanslagen.
4.
De militair van de Koninklijke marechaussee die krachtens artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering opsporingsbevoegdheid heeft, is, indien hij bij de uitoefening van zijn politietaken stuit op strafbare feiten, bevoegd tot optreden.

Artikel 10
Alle ambtenaren, belast met een politietaak, verlenen elkaar wederkerig de nodige hulp en betrachten bij voortduring een eendrachtige samenwerking bij het uitvoeren van die taak. Zij verlenen elkaar zoveel mogelijk de gevraagde medewerking.

Citaat van: Wetboek van strafvordering
Artikel 141
Met de opsporing van strafbare feiten zijn belast:

a.
de officieren van justitie;
b.
de ambtenaren van politie, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder a en c, en tweede lid van de Politiewet 1993.
c.
voor de door Onze Minister van Justitie in overeenstemming met Onze Minister van Defensie te bepalen gevallen: de officieren en onderofficieren van de Koninklijke marechaussee en de door Onze voornoemde Ministers aangewezen andere militairen van dat wapen.

Karim

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 23 december 2004, 17:45:39
Vind het echt be-lachelijk dit!

Een paar van die stomme regeltjes zijn in dit land blijkbaar belangrijker dan 't aanpakken van dronken bestuurders.

En omdat ie gepakt is door de marechhaussee i.p.v. de politie krijgt ie vrijspraak ?!! alsof ie dus helemaal niks fout gedaan heeft.

Wat een onzin zeg, BAH!