Marechaussee mag drankrijder niet aanhouden

Auteur Topic: Marechaussee mag drankrijder niet aanhouden  (gelezen 8613 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #30 Gepost op: 16 maart 2006, 23:17:47
En het is weer zover.....


http://www.prikpagina.nl/read.php?f=684&i=30095&t=30095

Auteur: R (---.adsl.versatel.nl)
Datum:   16-03-2006 22:08

En wederom heeft de rechtsprekende macht van Nederland gesproken.
Zie onderstaande uitspraak van 3 dagen terug.

Kortweg, het Hof van Den Bosch was van mening dat er tijdens een MTV controle GEEN gronden waren om een persoon, welke staande gehouden wordt ter vaststelinng identiteit enz, na te trekken in het rijbewijsregister.
Oftewel, het Hof is van mening dat dat onrechtmatiug verkregen bewijs was en heeft de verdachte vrijgesproken.

LJN: AV4828, Gerechtshof 's-Hertogenbosch, 20-009114-05


Datum uitspraak: 14-03-2006
Datum publicatie: 14-03-2006
Rechtsgebied: Straf
Soort procedure: Hoger beroep
Inhoudsindicatie: Bewijsuitsluiting. Verdachte is staande gehouden door wachtmeesters van de KMAR. Vervolgens is door hen het rijbewijsregister geraadpleegd, verdachte terzake een overtreding van de WVW 1994 gehoord en aan verdachte proces-verbaal aangezegd, terwijl daartoe geen bevoegdheid bestond. Verdachte wordt vrijgesproken.





Uitspraak

Parketnummer: 20-009114-05
Uitspraak : 14 maart 2006
VERSTEK, ONIP


Gerechtshof 's-Hertogenbosch
meervoudige kamer voor strafzaken

Arrest

gewezen op het hoger beroep, ingesteld tegen het vonnis van de politierechter in de rechtbank Breda van 6 januari 2004 in de strafzaak met parketnummer 02-006168-03 tegen:


[verdachte],
geboren te [geboorteplaats] op [geboortedatum] 1969,
thans [ adres 1],
doch in de appèlakte als adres opgevend: [ adres 2].


Hoger beroep

De verdachte heeft tegen voormeld vonnis hoger beroep ingesteld.


Onderzoek van de zaak

Dit arrest is gewezen naar aanleiding van het onderzoek op de terechtzitting in hoger beroep.

Het hof heeft kennisgenomen van de vordering van de advocaat-generaal.

De advocaat-generaal heeft gevorderd dat het hof het vonnis van de eerste rechter zal vernietigen en opnieuw rechtdoende verdachte zal vrijspreken van het hem tenlastegelegde.


Vonnis waarvan beroep

Het beroepen vonnis zal worden vernietigd omdat de politierechter kon volstaan met aantekening van de uitspraak op een aan het dubbel van de dagvaarding gehecht stuk, maar het hof gebonden is aan het motiveringsvoorschrift van artikel 359 van het Wetboek van Strafvordering.


Tenlastelegging

Aan verdachte is ten laste gelegd dat:

hij op of omstreeks 21 augustus 2003 in de gemeente Breda terwijl hij wist of redelijkerwijs moest weten dat een op zijn naam gesteld rijbewijs voor een of meer categorieën van motorrijtuigen, te weten van de categorie(ën): "B" en/of "C", ongeldig was verklaard en aan hem daarna geen ander rijbewijs voor het besturen van een motorrijtuig van de betrokken categorie of categorieën was afgegeven, op de weg, de Rijksweg A-16, als bestuurder een motorrijtuig,
(personenauto), van die categorie of categorieën heeft bestuurd.

Voorzover in de tenlastelegging taal- en/of schrijffouten voorkomen, zijn deze verbeterd. De verdachte is daardoor niet geschaad in de verdediging.


Vrijspraak

Uit de stukken en het verhandelde ter terechtzitting blijkt dat een drietal wachtmeesters der Koninklijke Marechaussee, District NB/Lb Brigade Breda (verder te noemen KMAR), op 21 augustus 2003 in het kader van de uitvoering van een voorgeschreven dienst, te weten die van Mobiel Toezicht Vreemdelingen en in het bijzonder de bestrijding van illegale immigratie, verdachte heeft staande gehouden en gecontroleerd ter vaststelling van zijn identiteit, nationaliteit en/of verblijfsrechtelijke positie. Vervolgens werd door één van de wachtmeesters in het geautomatiseerde rijbewijsregister geconstateerd dat het Nederlands rijbewijs van verdachte sedert [datum] ongeldig was verklaard. Hierop is verdachte door de KMAR overgebracht naar de Brigade der Koninklijke Marechaussee te Breda, alwaar verdachte door twee wachtmeesters is gehoord terzake het overtreden van artikel 9 van de Wegenverkeerswet 1994. Tevens is hem toen proces-verbaal aangezegd.

Het hof stelt vast dat in de onderhavige zaak alle opsporingshandelingen zijn verricht door wachtmeesters der Koninklijke Marechaussee. Voorts stelt het hof vast dat verdachte geen militair is en ook overigens geen van de politietaken van de KMAR genoemd in artikel 6 van de Politiewet 1993, van toepassing is op hetgeen de KMAR in de zaak van verdachte heeft gedaan. Het hof is derhalve van oordeel dat de wachtmeesters van de KMAR niet bevoegd waren om voornoemd register te raadplegen, verdachte terzake een overtreding van de Wegenverkeerswet 1994 te horen en proces-verbaal aan te zeggen.
Het bewijsmateriaal is derhalve op onrechtmatige wijze verkregen en kan het niet als bewijs worden gebezigd.

Gelet op het vorenstaande is het hof van oordeel dat bij gebrek aan voldoende wettige bewijsmiddelen niet kan worden bewezen dat de verdachte het ten laste gelegde heeft begaan, zodat deze daarvan wordt vrijgesproken.


BESLISSING

Het hof:

Vernietigt het vonnis, waarvan beroep, en doet opnieuw recht.

Verklaart niet bewezen, dat verdachte het ten laste gelegde heeft begaan en spreekt verdachte daarvan vrij.



Aldus gewezen door
mrs. H. Harmsen, O.M.J.J. van de Loo en A. de Lange,
in tegenwoordigheid van mr. N. van der Velden, griffier,
en op 14 maart 2006 ter openbare terechtzitting uitgesproken.

??

??

??

??

- 2 - 20-009114-05


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #31 Gepost op: 17 maart 2006, 07:45:34
Soms vraag je je af waar je het nog voor doet!!! >:( >:( >:(

Het ergste is nog dat die *lijer zich kapot lacht nu! Nu maar hopen dat als ie het nog een keer flikt (hetgeen ik niet geheel ondenkbeeldig vind), dat hij dan een boom tegenkomt en geen medeweggebruiker.
greetz,  Enrique


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #32 Gepost op: 17 maart 2006, 15:29:39
Ik snap er geen jota van.... controle aan de grens moet strenger en de Kmar mag geen registers raadplegen??? :-\ :-\ :-\ :-X
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #33 Gepost op: 17 maart 2006, 15:31:53
Ik snap er geen jota van.... controle aan de grens moet strenger en de Kmar mag geen registers raadplegen??? :-\ :-\ :-\ :-X

Je mag blijkbaar wel kijken maar niet schrijven...... scheelt weer aanschaf van pennen!!  ;D ;D


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 17 maart 2006, 16:02:13
Dus de KMar is nu een soort van Stadswacht aan het worden. Kijken, kijken en vooral niets doen :(


Target77

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 17 maart 2006, 17:43:21
Dus als ik het goed begrijp mag de KMAR alleen opsporingshandelingen verrichten indien de verdachte een militair is??  ???


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #36 Gepost op: 17 maart 2006, 18:31:45
Dus als ik het goed begrijp mag de KMAR alleen opsporingshandelingen verrichten indien de verdachte een militair is??  ???
Nee.. maar dat is eerder ook al uitgelegd. Deze rechter heeft alleen een hele beperkte controlevorm aan de grens voor ogen. Ik neem aan dat het OM in hoger beroep gaat iig....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Target77

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 17 maart 2006, 19:07:01
Nee.. maar dat is eerder ook al uitgelegd. Deze rechter heeft alleen een hele beperkte controlevorm aan de grens voor ogen. Ik neem aan dat het OM in hoger beroep gaat iig....

Natuurlijk is er al voldoende uitgelegd over welke bevoegdheden wachtmeesters van de KMAR beschikken, maar als ik de uitspraak van de rechter lees lijkt het mij logisch dat ik het voorstaande vraag.  ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #38 Gepost op: 17 maart 2006, 20:29:02
Laten we wel wezen, het kan nooit zo zijn dat de wet "even aangepast, omgebogen" moet worden om te voorkomen dat een dronken brommermobilist vrijuit gaat. De letterlijke toepassing van de wet is veler male belangrijker en het fundament van onze democratie dan het vervolgen van een beschonken rijder. Als de wet niet toereikend is moet deze op de geëigende wijze worden aangepast, via de tweede en de eerste kamer. Zo werkt dat nu eenmaal bij ons in het westen.

Het komt mij niet voor als een "foutje in het PV", maar als een slimme advocaat die heeft ondekt hetgeen algemeen  werd gedoogd: kmar's optreden als volledige vervanger van de politiecollega, niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet) door de letter van de (politie)wet wordt onderschreven. En de (deze) rechter gaat daar in mee...

Spannend...

Henk

Sorry, maar v.w.b. dat foutje in het PV vind ik dat je de grootste onzin neerzet. De bevoegdheden van de KMar zijn duidelijk. Daar bestaat meer dan voldoende jurisprudentie over. Niks gedoogbeleid. De KMar heeft een bepaalde bevoegdheid maar moet die wel goed gebruiken en vervolgens goed verwoorden in het PV.


Mmmm, zit me nog steeds een beetje dwars dat verwijt onzin uit te kramen.

Ik ben het er ook niet mee eens, maar wet is wet. En ik heb hier en daar dus medestanders daarin.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #39 Gepost op: 17 maart 2006, 23:56:40


Mmmm, zit me nog steeds een beetje dwars dat verwijt onzin uit te kramen.

Ik ben het er ook niet mee eens, maar wet is wet. En ik heb hier en daar dus medestanders daarin.

Henk


Ach als de mening van deze rechter zou kloppen dan zouden meer rechters zo een vonnis uitspreken. Aangezien het om uitzonderingen gaat vermoed ik dat in hoger beroep het vonnis wordt gecorrigeerd!  ;)