Ambulance ID kaart

Auteur Topic: Ambulance ID kaart  (gelezen 7315 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2011, 17:08:52
Precies, en het gebeurt ook dat ambulancemedewerkers bepaalde objecten niet binnenkomen, omdat ze zich niet kunnen legitimeren. Denk aan penitentiaire inrichtingen etc.

Liever zou ik een ambu-pasje hebben ipv het eigen rijbewijs of paspoort / ID-kaart. Zou ik net wat minder erg vinden als ik het zou verliezen in the line of duty. Anders kost het weer geld, bij je gemeentehuis.

Zie het als jouw MFSC, Kusje.  ;)

Het lijkt mij sterk dat als een ambu onverwachts voor de deur staat bij een bijv. penitentiare inrichting........dus zonder dat de beveiliging hier vanaf weet.  Daarnaast heeft de ambu-ch zeker een ID bij zich, zijn rijbewijs.
Bij defensie zal het wel eens gebeurd zijn (en blijven gebeuren) maar dan is het aan de wacht om dan de ambu wel of niet door te laten..  
Alleen weet niemand waar de Ambu heen moet, dat is het probleem, NIET de ID van de ch of de pleeg.........

Zijn rijbewijs dient een ambu-ch. gewoon bij zich te hebben om het moment dat die een ambu bestuurt, dus deze inruilen voor een ambu-ID wat jij suggereert is dus niet mogelijk.    (liever de ID verliezen in de line of duty dan het rijbewijs.....)  

Ik kon mijn MFSC ook niet gebruiken als een ID elders............deze was alleen geldig op defensie-terrein (en dan moest ik me nog wel eens inschrijven en kreeg ik ook nog eens een bezoekerspas....)
Kon/kan jij wel de MFSC als ID gebruiken elders?

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2011, 17:29:21
Het lijkt mij sterk dat als een ambu onverwachts voor de deur staat bij een bijv. penitentiare inrichting........dus zonder dat de beveiliging hier vanaf weet.  Daarnaast heeft de ambu-ch zeker een ID bij zich, zijn rijbewijs.
Bij defensie zal het wel eens gebeurd zijn (en blijven gebeuren) maar dan is het aan de wacht om dan de ambu wel of niet door te laten..  
Alleen weet niemand waar de Ambu heen moet, dat is het probleem, NIET de ID van de ch of de pleeg.........

Zijn rijbewijs dient een ambu-ch. gewoon bij zich te hebben om het moment dat die een ambu bestuurt, dus deze inruilen voor een ambu-ID wat jij suggereert is dus niet mogelijk.    (liever de ID verliezen in de line of duty dan het rijbewijs.....)  

Ik kon mijn MFSC ook niet gebruiken als een ID elders............deze was alleen geldig op defensie-terrein (en dan moest ik me nog wel eens inschrijven en kreeg ik ook nog eens een bezoekerspas....)
Kon/kan jij wel de MFSC als ID gebruiken elders?

Ja, maar het komt voor dat de beveiliging ervanaf weet en om legitimatie vraagt. (bij een bajes weet de beveiliging er sowieso altijd van af, want die hebben zelf gebeld en vangen je op aan de poort) Men mag je dan weigeren, al zal dat niet zo snel gebeuren bij hoge spoed. Maar het komt zeer zeker voor. En ik heb liever mijn persoonlijke eigendommen, ook een rijbewijs, niet bij me. Zo'n rijbewijspasje kun je verliezen, dus zit het in de portemonnee. En die sleep ik liever niet de hele dienst mee. In de wagen laten liggen is ook een risico. Zelfde met sleutels, die neem ik ook nooit mee. Dus ik zie het nut wel in van zo'n pasje, mits je natuurlijk met bijzondere objecten in jouw regio overeen kan komen dat het pasje geaccepteerd zal worden aan de poorten.

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2011, 18:01:43
En ik heb liever mijn persoonlijke eigendommen, ook een rijbewijs, niet bij me. Zo'n rijbewijspasje kun je verliezen, dus zit het in de portemonnee. En die sleep ik liever niet de hele dienst mee.

Het gaat een beetje off-topic maar je dient je ook op je werkplek door middel van een geldige identiteitsbewijs te kunnen identificeren.
Een bedrijfs-ID is hiervoor niet voldoende, want het is geen identiteitsbewijs voor de wet.
Wel je rijbewijs, dus je heb deze bij je of een paspoort of een ID.

En als je een motorvoertuig bestuurt (of een brommer) dien je een geldig rijbewijs bij je te hebben.    

Daar jij er iets van vinden ("ik kan het kwijt raken.....") , maar het bij je hebben van een geldig ID / rijbewijs is gewoon verplicht tijdens het werk.  
Indien je bestuurder bent van een ambu (wat de vraagsteller is)  dan dien je gewoon je rijbewijs bij je te hebben en dat is tevens een officiële identificatie-document.
Deze kan die dan aan de wacht laten zien als die met optische en geluidsignalen aan de poort staat en de wacht wil deze zien  :-X

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 11 oktober 2011, 18:47:51
Gaf de GHOR niet een dergelijk indentitietsbewijs uit ?

Ambu ALS

• Forum gebruiker
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #14 Gepost op: 11 oktober 2011, 21:43:41
Zoals ook al door anderen is gesteld: Je moet je kunnen legitimeren tijdens je werk. Daarnaast moet de chauffeur zijn of haar rijbewijs kunnen tonen. Daarmee is het ID-verhaal eigenlijk al opgelost.

Ik snap de vraag echter wel. Ook ik werk bij een dienst (ze zeggen de grootste van Nederland te zijn) en die verstrekken de passen dus ook niet (meer). Mijn laatste pas is verlopen eind 2006 (!) al draag ik hem nog steeds.
Ons ziekenhuis verstrekt echter toegangspassen en daar staat ook je pasfoto op, dus feitelijk hebben we wel altijd iets bij ons.

Maar als je wil dat een ID-kaart echt meerwaarde heeft dan moet die ergens officieel erkent gaan worden en gecontroleerd / centraal uitgegeven gaan worden. Dan denk ik richting de politie-ID-kaart.

Tot slot:
Voor bepaalde gebouwen (defensie, PI's etc) volstaat alleen een officiële ID-kaart. Blijft over de normale zorgvrager. Als die denkt dat ik nep ben: pech voor de zorgvrager. Als ik in burger ben dan loop ik met een grote boog om het incident heen. Kom zeg, ik heb ook wel eens een vrije dag. En als het ernstig is (SITRAP is gewenst, reanimatie, dat soort dingen) dan straal ik zo'n autoriteit uit dat niemand mijn ID zal vragen. En anders loop ik toch fijn door ?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #15 Gepost op: 11 oktober 2011, 23:15:33
De politie ID kaart is ook onvoldoende om je te indentificeren, daarvoor hebben politieagenten in functie ook hun rijbewijs of nationale ID kaart voornodig.

Overigens hebben onze patienten en anderen natuurlijk recht op een geregistreerde hulpverlener, en dat is te checken dmv de ambu ID Card, apart dat AZN ineens is opgehouden met het uitgegeven ervan, zal wel weer te duur zijn geworden...(bezuinigingen?) rare zaak.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 11 oktober 2011, 23:46:38
Het gaat een beetje off-topic maar je dient je ook op je werkplek door middel van een geldige identiteitsbewijs te kunnen identificeren.
Een bedrijfs-ID is hiervoor niet voldoende, want het is geen identiteitsbewijs voor de wet.
Wel je rijbewijs, dus je heb deze bij je of een paspoort of een ID.

En als je een motorvoertuig bestuurt (of een brommer) dien je een geldig rijbewijs bij je te hebben.    

Daar jij er iets van vinden ("ik kan het kwijt raken.....") , maar het bij je hebben van een geldig ID / rijbewijs is gewoon verplicht tijdens het werk.  
Indien je bestuurder bent van een ambu (wat de vraagsteller is)  dan dien je gewoon je rijbewijs bij je te hebben en dat is tevens een officiële identificatie-document.
Deze kan die dan aan de wacht laten zien als die met optische en geluidsignalen aan de poort staat en de wacht wil deze zien  :-X

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, daar zal ik ook niets tegenin brengen.  O0 Maar soms handel / werk je naar eigen inzicht en weeg je de dingen voor jezelf af. Ik draag bijv. ook geen gordel als er een lastige klant naast me zit, of als ik om wat voor reden dan ook niet gevangen wil zitten in de gordel. Mag niet, maar doe het heel soms wel. (ben een boefje he?) ^-^

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 12 oktober 2011, 00:28:05
dan weigeren, al zal dat niet zo snel gebeuren bij hoge spoed. Maar het komt zeer zeker voor. En ik heb liever mijn persoonlijke eigendommen, ook een rijbewijs, niet bij me. Zo'n rijbewijspasje kun je verliezen, dus zit het in de portemonnee. En die sleep ik liever niet de hele dienst mee.

Eigenlijk is dit weer zo'n non-discussie: je bent tegenwoordig wettelijk verplicht om je te kunnen legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Wat je daar ook van vindt, wat je er ook over zegt, je hebt het maar gewoon te doen. Dus ook als ambulancemedewerker moet je tijdens je werk gewoon een geldig legitimatiebewijs bij je hebben want er kan bijvoorbeeld gevraagd naar worden als je een gevangenis binnen moet. Ook hier kan je weer 1001 uitvluchten verzinnen, er van alles van vinden en verwijten gaan maken naar andere partijen, maar de bottomline is dat dat je de regels maar gewoon te volgen hebt. Natuurlijk kan je dan heel stoer in zo'n situatie zeggen:"stuur mij dan maar weg en vraag maar om een andere ambulance..." maar dan loop je de kans dat je werkgever ook vervelende dingen gaat doen wegens plichtsverzuim enzovoort.

Over die SOVAM-passen (zo heetten ze toch?). Ik zou nou werkelijk niet weten wat je daar nog mee moet. Leuk als decoratie of portomoneevulling, maar verder zonder enige toegevoegde waarde. Aan de andere kant is het dan ook wel weer zo dat het in de ambulancewereld (volgens mij) niet gebruikelijk is dat medewerkers een identificatiebewijs van de werkgever bij zich dragen. Het is dan wel leuk dat je je met een rijbewijs kunt aantonen dat je echt P. Puk bent, maar aan de andere kant kun je niet aantonen dat P. Puk werkelijk bij ambulancedienst X werkt.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 12 oktober 2011, 00:34:59
Azijn, sluit me helemaal aan bij je aan. (behalve: ik zou nooit zeggen: ''Stuur mij dan maar weg en roep een ander''...)  ;D

Je moet je altijd kunnen legitimeren, daar bestaat geen misverstand over. Overigens had ik nog nooit van een ambu-ID gehoord, tot gisteren.

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #19 Gepost op: 12 oktober 2011, 01:53:24
Azijn, sluit me helemaal aan bij je aan. (behalve: ik zou nooit zeggen: ''Stuur mij dan maar weg en roep een ander''...)  ;D

Je moet je altijd kunnen legitimeren, daar bestaat geen misverstand over. Overigens had ik nog nooit van een ambu-ID gehoord, tot gisteren.
Ik ook niet. tot vandaag.
Trouwens ook al tijden niet meer van de MFSC. (Multi Functionele Smart Card) welke sinds Juni niet geldig meer is. De opvolger hiervan, de IDD (IDentiteitsbewijs Defensie) is inmiddels ook al weer vervangen door de Rijkspas. (welke voor defensie natuurlijk net weer een andere kleurstelling heeft)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.