Met anesthesie de ambulance op?

Auteur Topic: Met anesthesie de ambulance op?  (gelezen 16218 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sarge

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #30 Gepost op: 8 juni 2015, 17:36:35
Citaat van: CM link=msg=1354692 date=1433765343
Beter bekend als de derde leerweg. Sinds enkele jaren mogelijk en groeit in populariteit onder, met name, mensen met ervaring in de zorg.

http://www.calibris.nl/Beroepsonderwijs/mbo/Derde-leerweg-OVO

Ik heb gewoon een POK voor 720 stageuren lopen, mijn opleiding is ook een BOL MBO verpleegkundige opleiding.
Het is een stage via school en de Erasmus beurs.
Intensive care verpleegkundige


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #31 Gepost op: 8 juni 2015, 17:58:11
Citaat van: Expert link=msg=1354716 date=1433772831
In het Centraal Register Opleidingen Hoger Onderwijs (CROHO) van de Rijksoverheid kom ik de opleiding niet tegen. Daar vind je alle wettelijk erkende HBO- en WO opleidingen in Nederland. Het beoordelen van de interne kwaliteitszorg van universiteiten en hogescholen en de kwaliteit van de door hen verzorgde opleidingen is een taak van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). Ook in hun databank komt de opleiding tot anesthesiemedewerker niet voor.

De opleiding is erkend door het College Zorg Opleidingen (CZO). In de Regeling Opleiding Operatieassistent en Anesthesiemedewerker staan de eindtermen van de opleidingen beschreven. Wanneer ik dat document raadpleeg lees ik onder het hoofdstuk aard en het niveau van de opleiding nergens terug dat het een erkende HBO opleiding betreft.

Wanneer ik het beroepsprofiel Anesthesiemedewerkers 2014 van de NVAM raadpleeg, wordt in het hoofdstuk opleiding nergens gesproken van een erkende HBO opleiding. Wel zijn er vanuit de NVAM signalen dat de huidige driejarige opleiding niet meer toereikend is. Op basis van dit beroepsprofiel zijn in het land daarom initiatieven genomen voor een driejarige Bachelor al dan niet met een verpleegkundige basis.

Vooralsnog lees ik nergens dat de opleiding tot anesthesiemedewerker een wettelijk erkende HBO opleiding is. Ook lees ik nergens dat dit op korte termijn zal gaan veranderen.

Je kunt de status van een opleiding in het hoger onderwijs zelf natrekken. Het komt voor dat instellingen zich universiteit of hogeschool noemen zonder dat ze wettelijk erkend zijn.

Dus Jim..., misschien kun jij een toelichting geven die helderheid verschaft.

Hoi expert,

Inderdaad is de opleiding tot anesthesiemedewerker niet hbo erkend, maar sinds kort de opleiding voor operatieassistent wel:

http://okblog.nl/hbo-status-voor-ok-opleidingen/

En van Fred Lamme (voorzitter NVAM) heb ik onlangs bij de diplomering van onze nieuwe collega's vernomen dat de NVAM het in de planning heeft om ook met de erkenning te starten.

Waarom dit niet gelijk is opgestart met de erkenning is duidelijk: in de OK is het ook altijd wachten op de anesthesie toch? ;)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #32 Gepost op: 8 juni 2015, 18:03:15
Citaat van: CM link=msg=1354724 date=1433775203
De anesthesie opleiding heeft geen CROHO code omdat de opleiding niet onder de verantwoordelijkheid van MinOCW valt maar MinVWS. Het wordt wel als gelijkwaardig beschouwd qua niveau. Hierdoor krijgen de studenten wel vrijstellingen bij een eventuele vervolgbachelor maar is absoluut geen volwaardig bacheloropleiding op zich. Daarvoor zou de opleiding te weinig EC (European Credits) bevatten.

Ik dacht altijd dat dit was omdat anesthesie maar 3 jaar ipv 4 jaar was? :o
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #33 Gepost op: 8 juni 2015, 19:20:27
We zijn het dus met elkaar een dat het géén erkende HBO opleiding betreft.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #34 Gepost op: 8 juni 2015, 19:39:31
Citaat van: Expert link=msg=1354739 date=1433784027
We zijn het dus met elkaar een dat het géén erkende HBO opleiding betreft.

De anesthesiemedewerker niet inderdaad
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #35 Gepost op: 8 juni 2015, 19:58:33
Gewoon om even een balletje op te gooien, wordt er niet gezegd dat de opleiding op HBO niveau is omdat de toelatingseisen gelijk zijn aan die van een HBO opleiding?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #36 Gepost op: 8 juni 2015, 20:33:00
Je kunt een koe wel een haas noemen, maar daar wordt 'ie niet minder een koe van.
Arts  www.alphalog.nl


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #37 Gepost op: 9 juni 2015, 07:22:11
Ik dacht altijd dat dit was omdat anesthesie maar 3 jaar ipv 4 jaar was? :o
Dat komt op hetzelfde neer. Een HBO bacheloropleiding is 240 EC (1 EC=27studie uren) verspreid over 4 jaar. Korter kan, maar dan met vrijstellingen. In mijn geval dus bijv. 2 jaar voor de docenten opleiding door mijn verpleegkundige achtergrond en aangetoond onderwijskundige competenties.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon