Functionaliteit GMS

Auteur Topic: Functionaliteit GMS  (gelezen 2138 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 13 oktober 2011, 10:16:42
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=55840.0

Een interessante discussie tot dusver. Wat mij opvalt is dat iedereen zo zijn eigen idee en inzicht heeft over welke hulp hij of zij zou inzetten. Ieder vanuit zijn eigen invalshoek en professie. Daardoor is er veel variëteit. In mijn optiek is dit niet goed. Eigen ideeën en inzichten zijn goed en hangen nauw samen met de mate van ervaring.

In mijn beleving zou er een standaard respons moeten zijn, zonder dat er sprake is van allerlei individuele variatie. Een gevalideerd systeem waarin een centralist simpelweg een aantal variabelen invult op zijn scherm. Je kunt dan denken aan wegtype, toegestane snelheid op dat moment, tijdstip van de dag, de weersomstandigheden enzovoorts. Dit kun je aanvullen met het aantal betrokken voertuigen met daaromheen een marge, et cetra. Ik noem zo maar wat zaken op. Aan de hand van dergelijke gegevens zou je een standaard ongevals hulpverleningsrespons kunnen koppelen. Noem het maar een Gevalideerde Standaard Hulpverlenings Respons (GSHR) waarbij er een bepaalde hoeveelheid primaire hulp wordt gemobiliseerd.

Is er iemand die miscchien weet of dit soort systemen bestaan?

Expert.

Het GMS systeem wat op de meldkamer gebruikt wordt doet dit. In het GMS is geprogrammeerd wat er aan potentieel gealarmeerd moet worden bij een bepaald incident. Hierbij kan rekening gehouden worden met van te voren bekende gegevens (locatie, dag/nacht situatie) en incindent afhankelijke gegeven. Dit wordt allemaal van te voren in GMS gezet. Natuurlijk is er wel de ruimte voor de centralist om eventueel extra voertuigen toe te voegen.

Het gaat buiten de casus om hier verder op door te gaan. Bij behoefte kunnen we verder gaan in een topic over de werking van GMS

Uiltje,

Bedankt voor je antwoord. Ik ken het systeem als zodanig niet, maar in feite hebben we nu dus een antwoord op onze vraag.

Wat zou dit zogeheten GMS systeem op basis van deze gegevens adviseren aan hulpverleningspotentieel?

Expert.




dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2011, 10:28:44
Uiltje,

Bedankt voor je antwoord. Ik ken het systeem als zodanig niet, maar in feite hebben we nu dus een antwoord op onze vraag.

Wat zou dit zogeheten GMS systeem op basis van deze gegevens adviseren aan hulpverleningspotentieel?

Expert.

Hij zal op basis van de start van de casus zeer waarschijnlijk aanraden/adviseren:

1x Politie(of dit nu KLPD, Regio of KMar is laat ik dan even buitenbeschouwing)
1x WIS
1x IM-berger.

De politieeenheid zal van de centralist meekrijgen dat hij moet terugkoppelen of wel of geen ambulance nodig is.

De praktijk is zeer waarschijnlijk dat er 2 politieauto's gaan rijden met OGS.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2011, 10:32:53
Het GMS systeem wat op de meldkamer gebruikt wordt doet dit. In het GMS is geprogrammeerd wat er aan potentieel gealarmeerd moet worden bij een bepaald incident. Hierbij kan rekening gehouden worden met van te voren bekende gegevens (locatie, dag/nacht situatie) en incindent afhankelijke gegeven. Dit wordt allemaal van te voren in GMS gezet. Natuurlijk is er wel de ruimte voor de centralist om eventueel extra voertuigen toe te voegen.

Het gaat buiten de casus om hier verder op door te gaan. Bij behoefte kunnen we verder gaan in een topic over de werking van GMS

Volgens mij is die invulling van de centralist heel groot, gezien mijn ervaring bij incidenten.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2011, 15:49:33
Volgens mij is die invulling van de centralist heel groot, gezien mijn ervaring bij incidenten.

Meestal zijn de vastgestelde alarmerings voorstellen ook alleen voor de brandweer gemaakt. De politie heeft geen inzetvoorstellen vooraf gedefinieerd. De reden hiervoor is dat je vooraf nooit weet waar een voertuig rijdt. Verder weet je ook de bezetting van het voertuig ook niet. Je wilt misschien een voertuig met 2 aspiranten q2 alleen naar een melding hebben (weet overigens niet of q2 alleen op de weg zit is als voorbeeld bedoeld 98uiye).De politie centralist zal dus hoofdzakelijk zelf invullen wie en welke voertuigen ergens heengestuurd worden.


Uiltje,

Bedankt voor je antwoord. Ik ken het systeem als zodanig niet, maar in feite hebben we nu dus een antwoord op onze vraag.

Wat zou dit zogeheten GMS systeem op basis van deze gegevens adviseren aan hulpverleningspotentieel?

Expert.

Dit is een beetje lastig te zeggen. Elke regio kan een eigen invulling hebben. bij onze regio zal het  1 of 2 politie voertuigen zijn (Of in eerste instantie allen het KLPD waarschuwen) en RWS in kennis stellen. De ambu en brandweer komen later wel als dit nodig is
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2011, 20:55:41
Volgens mij is die invulling van de centralist heel groot, gezien mijn ervaring bij incidenten.

In het verleden deed DEGA Infra daar de IM werken voor RWS. Ik reed voor een onder aannemer aldaar met de enige bots ter plekke. RWS belde en gaf ons het nummer van de meldkamer om gedetaileerde info te krijgen voor de benodigde inzet. Wat ik hiermee wil duidelijk maken is dat die centralist in IM werken heel belangrijk is. Sorry voor de WIS mensen hier online, maar de IM aannemer spreekt jullie pas ter plaatse maar de Meldkamers al daarvoor, en maakt daar een inschatting op. Eenmaal ter plaatse wordt samen met de WIS de inzet verder besproken, maar die centralist heeft een grote mate van invulling.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.