Vragen lesstof nieuw boekje OK 26e druk

Auteur Topic: Vragen lesstof nieuw boekje OK 26e druk  (gelezen 7777 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #10 Gepost op: 27 oktober 2011, 21:58:13
Ik vraag me af of het gegeven en alle praktijk en theorieen rondom het "AED gebruik bij sterke onderkoeling" voor de EHBO-er of AED-bediener die traditioneel zijn opgeleid om "iets" van EHBO te weten wel relevant is.
Wat is de waarde van deze meerkennis voor dit niveau eerstehulp?
Werpt het bijvoorbeeld een drempel op als iemand sterk onderkoeld is om geen AED te gebruiken, dit topic lezende?
"Want ik heb begrepen op de cursus, ik heb gelezen en gehoord dat bij onderkoeling het hart ..... en dat de AED ...... !"
Een eerstehulpverlener die "iets" van EHBO wil/moet weten moet je niet belasten met medische onderbouwingen. Dat gaat fout.
In eerstehulp opleidingen op een hoger niveau kan dat wel relevant zijn mbt de lesstof en handelingen.

Het noemen en benoemen van eerstehulp onderwerpen, theorie of zaken welke (maatschappelijk) discutabel zijn, meervoudig kunnen worden opgevat, en/of in de praktijk tot ongewenst niet-starten en/of tot stoppen resulteren en/of de eerstehulp bemoeilijken is een slechte zaak, zeker als men het niveau van "iets van eerstehulp" of "passanten EHBO" heeft en men belast is met "teveel en onnodige bagage".

Eerstehulpverlening door leken en professionals moet gewoon ondubbelzinnig zijn, absoluut gestructureerd en aangepast worden aan de situatie en aanwezige (hulp)middelen waarbij ieder op zijn/haar EHBO opleidingsniveau een steentje bijdraagt.
En dat mis ik dus.

Sorry hoor Willem maar wat een kul. Dus achtergrondinformatie voor standaard EHBO'ers is gevaarlijk omdat ze dan waarschijnlijk afwijken van wat ze geleerd hebben?

Als mijn samenvatting van je reactie juist is dan kunnen we wel stoppen met dit soort informatie te delen. Je belast mensen niet maar geeft iets achtergrondinformatie voor hen die dat willen.  Dat daarbij het geleerde meteen overboord gaat is, met alle respect, in mijn ogen een zeer voorbarige conclusie. Dan kunnen we beter ook maar meteen alle boeken weggooien want steld je voor dat die gelezen worden door EHBO'ers....

Groet, Theo
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #11 Gepost op: 27 oktober 2011, 22:00:37
@ Vesalius: dank voor het stukje achtergrondinfo!
Dit forum is juist bedoeld om vragen te beantwoorden :). Er staat nergens dat de discussies hier binnen het niveau van de eerste hulp moeten blijven. Er wordt hier ook duidelijk doorgevraagd door de topic starter. In andere van je posts lees ik hier en daar dat je vind dat EHBO'ers worden 'dom gehouden'... ;)

Thanks...
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


helm

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 27 oktober 2011, 22:27:31
Ruw omgaan met een onderkoeld slachtoffer kan VF veroorzaken. Door ernstige onderkoeling vergroot de weerstand van de thorax waardoor de stroom moeilijker het hart kan bereiken.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #13 Gepost op: 27 oktober 2011, 23:00:11
Sorry hoor Willem maar wat een kul. Dus achtergrondinformatie voor standaard EHBO'ers is gevaarlijk omdat ze dan waarschijnlijk afwijken van wat ze geleerd hebben?

Als mijn samenvatting van je reactie juist is dan kunnen we wel stoppen met dit soort informatie te delen. Je belast mensen niet maar geeft iets achtergrondinformatie voor hen die dat willen.  Dat daarbij het geleerde meteen overboord gaat is, met alle respect, in mijn ogen een zeer voorbarige conclusie. Dan kunnen we beter ook maar meteen alle boeken weggooien want steld je voor dat die gelezen worden door EHBO'ers....

Groet, Theo
Achtergrond informatie is prima, maar moet wel aangepast worden aan het niveau en soort van de desbetreffende eerstehulp cursus.
Vandaar dat ik ook niveau cq opleidings verschillen aanhaal.
Van iemand die "slechts" een reanimatie cursus heeft gevolgd kan je dus simpelweg niet hetzelfde verwachten als van een EHBO-er.

"Domhouden" is ook in een bepaalde context geplaatst.
Hiermee bedoel ik eigenlijk dat het niveau van de OK EHBO-er in de loop van de jaren niet is gestegen ondanks nieuwe moderne medische inzichten en (onderwijs)methodieken die overal elders in Europa en de wereld in de lesmaterialen zijn doorgevoerd.
Gemiste kans van het OK die nu haar eigen opleidingen aan het downgraden is tot "iets" van eerstehulp nauwelijks in niveau hoger dan dat van een betere BHV/LEH cursus.

Boeken weggooien is natuurlijk niet de weg, je moet gewoon een eerstehulp opleiding of systeem zoeken welke tegemoet komt aan je persoonlijke eisen en wensen.
De EHBO markt is sinds 2005 echt open, dus je bent niet meer van het OK afhankelijk zoals veel mensen nog steeds denken.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #14 Gepost op: 27 oktober 2011, 23:13:50
Achtergrond informatie is prima, maar moet wel aangepast worden aan het niveau en soort van de desbetreffende eerstehulp cursus. Vandaar dat ik ook niveau cq opleidings verschillen aanhaal.
Van iemand die "slechts" een reanimatie cursus heeft gevolgd kan je dus simpelweg niet hetzelfde verwachten als van een EHBO-er.

"Domhouden" is ook in een bepaalde context geplaatst.
Dan begrijp ik je bovenstaande reactie niet. Je reactie past mi niet in de context van deze discussie.

Jacqueline stelt een aantal goede inhoudelijke vragen aan de hand van het OK boekje 26ste druk. Je kunt hieruit niet opmaken wat het niveau van Jacqueline is. Vesalius geeft een inhoudelijk ter zake doend antwoord. Daar is dit forum juist voor bedoeld, toch :)?

Maar goed, back on topic.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 28 oktober 2011, 22:46:59
Wat mij betreft, ik zal zelden negatief reageren op vragen van ehbo-ers.
Als iemand iets vraagt, heeft hij recht op een antwoord, zolang het binnen de ruime kaders blijft.
En als het dan buiten de kaders valt, dan leg ik uit waarom ik geen antwoord geef


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #16 Gepost op: 29 oktober 2011, 22:04:23
Bedankt voor je antwoord, René.

Voor jouw geruststelling, Willem: mijn kennisniveau van EH ligt ietsjes hoger dan de gemiddelde leek met een EH-diploma. Ik blijf je opmerkingen desondanks in dit topic geheel misplaatst vinden....


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #17 Gepost op: 30 oktober 2011, 09:53:50
Bedankt voor je antwoord, René.

Voor jouw geruststelling, Willem: mijn kennisniveau van EH ligt ietsjes hoger dan de gemiddelde leek met een EH-diploma. Ik blijf je opmerkingen desondanks in dit topic geheel misplaatst vinden....

Deel je EH kennis met ons.

Welke opmerkingen vindt je in jouw optiek misplaatst?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 30 oktober 2011, 10:34:34
Tand: afspoelen met NaCl 0,9% of melk. Inderdaad geen water. Dit staat o.a. te lezen in het SEHSO boek en LPA 7.2 15.20


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #19 Gepost op: 30 oktober 2011, 10:39:06
Maar wanneer geen van beide beschikbaar dan in water omdat uitdrogen schadelijker is.

Tand: afspoelen met NaCl 0,9% of melk. Inderdaad geen water. Dit staat o.a. te lezen in het SEHSO boek en LPA 7.2 15.20