Eigenlijk weet men dat niet, sterker nog het is meer de vraag of temperatuur nu wel of niet altijd een probleem is. Zo zijn er momenteel onderzoeken gestart waarbij het koelen reeds tijdens de reanimatie zelf gestart wordt (dus nog voordat er weer een eigen ritme ontstaat) hierbij wordt er dus ook gedefibrilleerd terwijl er reeds gestart is met koelen en de eerste resultaten laten juist zien dat er vaker succesvolle defibrillatie is bij lagere temperaturen. Nu is het wel zo dat de doeltemperatuur met 32-33 graden hoger ligt dan waar hier over wordt gesproken, nl 30 graden en lager.
Wat betreft die lagere temperaturen van minder dan 30 graden wordt er met kennis uit de cardiothoracale chirurgie wel gesuggereerd dat het te maken kan hebben met de frequentie van het fibrilleren welke afneemt naarmate het hart kouder wordt. Er zullen dan relatief meer en meer cellen in een refractaire fase zitten waarin ze niet gevoelig zijn voor de shock.
Ik vraag me af of het gegeven en alle praktijk en theorieen rondom het "AED gebruik bij sterke onderkoeling" voor de EHBO-er of AED-bediener die traditioneel zijn opgeleid om "iets" van EHBO te weten wel relevant is.
Wat is de waarde van deze meerkennis voor dit niveau eerstehulp?
Werpt het bijvoorbeeld een drempel op als iemand sterk onderkoeld is om geen AED te gebruiken, dit topic lezende?
"Want ik heb begrepen op de cursus, ik heb gelezen en gehoord dat bij onderkoeling het hart ..... en dat de AED ...... !"Een eerstehulpverlener die "iets" van EHBO wil/moet weten moet je niet belasten met medische onderbouwingen. Dat gaat fout.
In eerstehulp opleidingen op een hoger niveau kan dat wel relevant zijn mbt de lesstof en handelingen.
Het noemen en benoemen van eerstehulp onderwerpen, theorie of zaken welke (maatschappelijk) discutabel zijn, meervoudig kunnen worden opgevat, en/of in de praktijk tot ongewenst niet-starten en/of tot stoppen resulteren en/of de eerstehulp bemoeilijken is een slechte zaak, zeker als men het niveau van "iets van eerstehulp" of "passanten EHBO" heeft en men belast is met "teveel en onnodige bagage".
Eerstehulpverlening door leken en professionals moet gewoon ondubbelzinnig zijn, absoluut gestructureerd en aangepast worden aan de situatie en aanwezige (hulp)middelen waarbij ieder op zijn/haar EHBO opleidingsniveau een steentje bijdraagt.
En dat mis ik dus.