Vragen lesstof nieuw boekje OK 26e druk

Auteur Topic: Vragen lesstof nieuw boekje OK 26e druk  (gelezen 7782 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Gepost op: 13 oktober 2011, 14:54:55
Vraag 1:
Op pagina 48 van het nwe boekje staat beschreven dat de eerste hulp bij een slachtoffer met hyperventilatie kan bestaan uit het voorovergebogen op een stoel te laten zitten. Wat is hiervan de logica?

Vraag 2:
Op pagina 52 staat het gebruik beschreven van een AED bij een onderkoeld slachtoffer. "Bij ernstige onderkoeling kunnen hartritmestoornissen ontstaan waarop de AED wel een schok adviseert of geeft.(dat is duidelijk) Het hart zal echter meestal niet op de schok reageren.  Waarom niet?

Vraag 3:
Ik heb altijd begrepen dat het absoluut niet slim is een uitgeslagen tand in water te bewaren omdat het tandvlies daardoor kapot gaat.
Nu staat dat advies wel in het boekje. Onder het mom van , beter iets dan niets? Is uitdroging schadelijker?

De cohesive zwachtel vind ik erg handig in gebruik. Iemand veel ervaring met dit rolletje?




peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2011, 20:59:17
Hoi Jacqueline,

ik ben bij het lezen van het boekje van de ene verbazing in de andere gevallen.. aan de ene kant zeggen ze "simpele middelen" aan de andere kant wordt er een arsenaal aan extra's (verband) toegevoegd.. een normaal dekverband voor bijvoorbeeld hand vind ik niet meer terug.
velen hebben nu traumazwachtels (niet goedkoop) en alle andere kul aangeschaft, omdat men denkt dat dit examenonderdelen zouden kunnen zijn...

om je vragen te beantwoorden
1. die logica ontgaat mij ook... juist dan gaat iemand "hoog" ademhalen, lijkt mij...
2. het probleem zit niet in het hart, maar in de kou... (weet ik niet hoor, maar zegt mijn GBV ..Gezond Boeren Verstand)
3.ja, uitdroging is schadelijker.

en die cohesive zwachtel heb ik geen ervaring mee, en ga ik ook geen ervaring mee opdoen, althans..niet bij mijn vereniging..

Groet,

Peter


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2011, 14:24:13
Vraag 2:
Op pagina 52 staat het gebruik beschreven van een AED bij een onderkoeld slachtoffer. "Bij ernstige onderkoeling kunnen hartritmestoornissen ontstaan waarop de AED wel een schok adviseert of geeft.(dat is duidelijk) Het hart zal echter meestal niet op de schok reageren.  Waarom niet?

Tijdens open hartoperaties kan men er voor kiezen om het hart stil te leggen. De techniek om het hart stil te leggen, is heel simpel Het hart wordt onderkoeld tot 25? graden.

Een ernstig onderkoeld so kan nog een kloppend hart hebben, maar door het starten van de reanimatie gaat het hart fibrilleren. Als de AED een klap geeft, zal het hart daarop vaak niet spontaan kunnen reageren.

Daar staat tegenover dat het hart veel langer zonder zuurstof uithouden 0mdat alle processen veel trager verlopen. Dat is ook de reden waarom vlees in de koeling moet liggen, om het bederf tegen te gaan


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2011, 19:40:19
Jaaaa, die kennis had ik ook al...... Maar waarom reageert het hart niet op defibrilleren als het te koud is.....?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:22:27
Jaaaa, die kennis had ik ook al...... Maar waarom reageert het hart niet op defibrilleren als het te koud is.....?

De chemische processen in de cellen vertragen door de afkoeling en kunnen uiteindelijk stoppen.
Pluspuntje; een so dat verdrinkt in koud water kan meer dan een uur later nog gereanimeerd worden en volledig herstellen.

voor de rest vraag het aan een biochemicus


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2011, 21:35:39
Eigenlijk weet men dat niet, sterker nog het is meer de vraag of temperatuur nu wel of niet altijd een probleem is. Zo zijn er momenteel onderzoeken gestart waarbij het koelen reeds tijdens de reanimatie zelf gestart wordt (dus nog voordat er weer een eigen ritme ontstaat) hierbij wordt er dus ook gedefibrilleerd terwijl er reeds gestart is met koelen en de eerste resultaten laten juist zien dat er vaker succesvolle defibrillatie is bij lagere temperaturen. Nu is het wel zo dat de doeltemperatuur met 32-33 graden hoger ligt dan waar hier over wordt gesproken, nl 30 graden en lager.

Wat betreft die lagere temperaturen van minder dan 30 graden wordt er met kennis uit de cardiothoracale chirurgie wel gesuggereerd dat het te maken kan hebben met de frequentie van het fibrilleren welke afneemt naarmate het hart kouder wordt. Er zullen dan relatief meer en meer cellen in een refractaire fase zitten waarin ze niet gevoelig zijn voor de shock.


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2011, 19:56:22
Thanks!


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2011, 21:04:10
Eigenlijk weet men dat niet, sterker nog het is meer de vraag of temperatuur nu wel of niet altijd een probleem is. Zo zijn er momenteel onderzoeken gestart waarbij het koelen reeds tijdens de reanimatie zelf gestart wordt (dus nog voordat er weer een eigen ritme ontstaat) hierbij wordt er dus ook gedefibrilleerd terwijl er reeds gestart is met koelen en de eerste resultaten laten juist zien dat er vaker succesvolle defibrillatie is bij lagere temperaturen. Nu is het wel zo dat de doeltemperatuur met 32-33 graden hoger ligt dan waar hier over wordt gesproken, nl 30 graden en lager.

Wat betreft die lagere temperaturen van minder dan 30 graden wordt er met kennis uit de cardiothoracale chirurgie wel gesuggereerd dat het te maken kan hebben met de frequentie van het fibrilleren welke afneemt naarmate het hart kouder wordt. Er zullen dan relatief meer en meer cellen in een refractaire fase zitten waarin ze niet gevoelig zijn voor de shock.
Ik vraag me af of het gegeven en alle praktijk en theorieen rondom het "AED gebruik bij sterke onderkoeling" voor de EHBO-er of AED-bediener die traditioneel zijn opgeleid om "iets" van EHBO te weten wel relevant is.
Wat is de waarde van deze meerkennis voor dit niveau eerstehulp?
Werpt het bijvoorbeeld een drempel op als iemand sterk onderkoeld is om geen AED te gebruiken, dit topic lezende?
"Want ik heb begrepen op de cursus, ik heb gelezen en gehoord dat bij onderkoeling het hart ..... en dat de AED ...... !"
Een eerstehulpverlener die "iets" van EHBO wil/moet weten moet je niet belasten met medische onderbouwingen. Dat gaat fout.
In eerstehulp opleidingen op een hoger niveau kan dat wel relevant zijn mbt de lesstof en handelingen.

Het noemen en benoemen van eerstehulp onderwerpen, theorie of zaken welke (maatschappelijk) discutabel zijn, meervoudig kunnen worden opgevat, en/of in de praktijk tot ongewenst niet-starten en/of tot stoppen resulteren en/of de eerstehulp bemoeilijken is een slechte zaak, zeker als men het niveau van "iets van eerstehulp" of "passanten EHBO" heeft en men belast is met "teveel en onnodige bagage".

Eerstehulpverlening door leken en professionals moet gewoon ondubbelzinnig zijn, absoluut gestructureerd en aangepast worden aan de situatie en aanwezige (hulp)middelen waarbij ieder op zijn/haar EHBO opleidingsniveau een steentje bijdraagt.
En dat mis ik dus.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #8 Gepost op: 27 oktober 2011, 21:14:46
@hierboven

Maar daar heb ik dit stuk ook niet voor geschreven. Ik heb het geschreven naar aanleiding van een rechtstreekse vraag naar de achtergrond hiervan door iemand die . En dan kan je dit antwoord krijgen.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #9 Gepost op: 27 oktober 2011, 21:54:38
@ Vesalius: dank voor het stukje achtergrondinfo!

Wat is de waarde van deze meerkennis voor dit niveau eerstehulp?
Dit forum is juist bedoeld om vragen te beantwoorden :). Er staat nergens dat de discussies hier binnen het niveau van de eerste hulp moeten blijven. Er wordt hier ook duidelijk doorgevraagd door de topic starter. In andere van je posts lees ik hier en daar dat je vind dat EHBO'ers worden 'dom gehouden'... ;)