Noodlanding Lifeliner (reserve traumaheli) na birdstrike - Hilversum 13-10-2011

Auteur Topic: Noodlanding Lifeliner (reserve traumaheli) na birdstrike - Hilversum 13-10-2011  (gelezen 10931 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Naar mijn bescheiden mening (speelt een beetje beroepservaring mee), definitief plexiglas. Dit soort dubbelgekromde oppervlakken zijn niet te doen in echt glas en met garantie voor een vrij licht gewicht onder behoud van de vereiste eigenschappen (sterkte, elasticiteit, gedrag bij breuk). Overigens zijn plexiglas koepels zo ongeveer sinds de Bell 47 (of al daarvoor?) gebruikelijk.

Mooi duidelijk antwoord, FD.  O0
Zal dan ook wel een flinke knal geweest zijn om dat plexiglas kapot te krijgen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Zal dan ook wel een flinke knal geweest zijn om dat plexiglas kapot te krijgen.
Dat zeker. Vogel van een kilo of twee-drie, helikopter met een kilometertje of 160 en een vogel met een kilometertje of 30... Vogel moet er echt recht tegenaan gevlogen zijn, schampschoten zijn doorgaans niet genoeg om zo'n koepel te kraken.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Dat zeker. Vogel van een kilo of twee-drie, helikopter met een kilometertje of 160 en een vogel met een kilometertje of 30... Vogel moet er echt recht tegenaan gevlogen zijn, schampschoten zijn doorgaans niet genoeg om zo'n koepel te kraken.

Kijk, dat er een blinde vink tegen zo'n reuzenbromvlieg aanvliegt kan ik nog begrijpen, maar een meeuw die weet normaal toch zo'n ding wel te ontwijken. Of het moet een blinde meeuw geweest zijn.  ::)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Is ook vrij ongewoon. Bekender zijn gevallen van vogels die op voorruiten of in motoren van passagier- of vrachtvliegtuigen terecht komen - zoals een jaar of wat geleden het extreme geval boven de East River bij New York, die Airbus 320 onder gezagvoerder Sullenberger die in het water noodgeland is na in beide motoren een zwerm ganzen opgeslokt te hebben.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Is ook vrij ongewoon. Bekender zijn gevallen van vogels die op voorruiten of in motoren van passagier- of vrachtvliegtuigen terecht komen - zoals een jaar of wat geleden het extreme geval boven de East River bij New York, die Airbus 320 onder gezagvoerder Sullenberger die in het water noodgeland is na in beide motoren een zwerm ganzen opgeslokt te hebben.

Ja, dat was ook een knap staaltje werk wat die piloot geflikt heeft. Eeuwige roem heeft hij zeker verdiend.
Gelukkig komt zoiets ook niet vaak voor.
Trouwens, wat doet zo'n helicopter bij zo'n aanvaring? Gaat flink schudden zeker?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Is op zich niks tegen, mits het niet regent. Is geen drukcabine of zoiets en het afplakken is redelijk goed gedaan, zo gek veel winddruk ontstaat niet. Wel slechts een tijdelijke oplossing, natuurlijk, dat plakband laat na verloop van tijd onder UV-straling snel los. Naar een uurtje vliegen zal geen kwaad kunnen.

Ik wilde aan het antwoord op mijn vraag die jij geeft dan ook geen waardeoordeel aan geven. Daar heb ik te weinig kennis van zaken voor ;)


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Ik wilde aan het antwoord op mijn vraag die jij geeft dan ook geen waardeoordeel aan geven. Daar heb ik te weinig kennis van zaken voor ;)
998765  98uiye

Trouwens, wat doet zo'n helicopter bij zo'n aanvaring? Gaat flink schudden zeker?
Valt mee. De klap is wel duidelijk hoorbaar, maar je zal er niet veel van voelen, daarvoor is de massa en traagheid van de helikopter te groot. Als het gat groot genoeg is wordt de luchtweerstand plaatselijk (links dus in dit geval) wat groter, moet met sturen gecompenseerd worden. Verder rammelen de half loshangende scherven waarschijnlijk nogal en kunnen het vliegen een beetje onstabieler maken. En er ontstaat bij genoeg voorwaartse snelheid een kleine orkaan in de cabine. Gelukkig zit de piloot in een helikopter (in tegenstelling tot een vaste-vleugels-vliegtuig) doorgaans rechts, anders was hij misschien zelf door het beest geraakt, wat eventueel voor wat meer afleiding gezorgd had  ;).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Ok, wederom een duidelijk antwoord, dank daarvoor.

Gelukkig dat ze dan allebei spookvlogen!  ;D
(doordenkertje) ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Marena

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Piloot plakt heli dicht met duct tape

HILVERSUM -  De piloot van een traumahelikopter heeft na een botsing met een meeuw de schade aan zijn heli verholpen met duct tape, zodat hij verder kon vliegen.
 
De man was in een reserve traumahelikopter onderweg van Hilversum naar Lelystad toen de meeuw tegen zijn cockpit aanvloog. Daardoor ontstond een groot gat. Hij landde in een weiland bij Hilversum en vroeg twee jongens om een rolletje duct tape te gaan halen bij een boer.

Nadat de piloot de ruit plakte, is hij doorgevlogen naar Lelystad.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10723088/__Piloot_plakt_heli_met_duct_tape__.html

Het gaat vast om dit bericht  998765
Verpleegkundige cardiologie. Passie voor Ambulance


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Het kan nog beter:

Duct Tape op vliegtuig
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")