Motoragent aangereden door auto Kruisweg - Hoofddorp 14-10-2011

Auteur Topic: Motoragent aangereden door auto Kruisweg - Hoofddorp 14-10-2011  (gelezen 6745 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2011, 15:49:56
Alleen gelden de regels van het RVV niet als een voertuig OGS voert. O0

Artikel 91
Bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van de voorschriften van dit besluit voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.


Hou je over, de voltallige wegenverkeerswet dus ook artikel 5 (gevaar of hinder), 6 (ongeval veroorzaken met dood/letsel) etcetera.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2011, 15:53:31
Alleen gelden de regels van het RVV niet als een voertuig OGS voert. O0

Artikel 91
Bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van de voorschriften van dit besluit voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.


Hou je over, de voltallige wegenverkeerswet dus ook artikel 5 (gevaar of hinder), 6 (ongeval veroorzaken met dood/letsel) etcetera.
Het RVV geld weldegelijk, en zeker dit regeltje

Ja, en daar bestaat ook een artikel voor in de RVV, art. 19.


Artikel 19
''De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.''

En anders gaat een bestuurder van een hulpverleningsvoertuig met OGS gewoon voor artikel5


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2011, 15:56:45
Tsja, het is natuurlijk de vraag of iemand, die zich met OGS door het verkeer beweegt en een aanrijding krijgt door iemand die hem geen voorrang verleend (voorrangsweg én haaietanden) strafbaar gesteld wordt ....
Het zou iets anders zijn als er een (veel) te hoge snelheid is gereden of zwaar lichamelijk letsel bij een der partijen ontstaat.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #13 Gepost op: 16 oktober 2011, 16:25:59
Het RVV geld weldegelijk, en zeker dit regeltje

Nee, het geld niet. Dat staat namelijk in artikel 91 van het RVV.

Artikel 91
Bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van de voorschriften van dit besluit voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.


En dat betekend dus ook dat bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van artikel 19. En de rest dat heb ik al gezegd.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 16 oktober 2011, 16:45:18
Nee, het geld niet. Dat staat namelijk in artikel 91 van het RVV.

Artikel 91
Bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van de voorschriften van dit besluit voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.


En dat betekend dus ook dat bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van artikel 19. En de rest dat heb ik al gezegd.
Je maakt het erg spannend, dat zou dus inhouden dat als een agent,brandweerchauffeur of een chauffeur van de ambu maar hard genoeg door rijdt, waardoor hij zijn voertuig niet snel genoeg meer tot stilstand kan krijgen waardoor er een ongeval ontstaat, dat de tegenpartij erg veel pech heeft. En de betreffende chauffeur vrijuit gaat. ::)

Jammer, maar tijdens mijn rijopleiding voor brandweerchauffeur kwam juist artikel19 apart ter sprake. Aangezien dit artikel ook voor een chauffeur op een hulpverleningsvoertuig van toepassing is, dit artikel bepaald namelijk ook hoe snel een voertuig kan rijden, om binnen de gewenste afstand tot stilstand te komen. Dat is dus verkeersaanbod, en weersinvloeden afhankelijk. Houdt dus in dat als chauffeur een ongeval veroorzaakt, doordat hij niet tijdig heeft kunnen stoppen direct artikel19 om de hoek komt kijken. En wellicht ook art5.

En er mag afgeweken worden van het RVV, maar dan zal ik het erg letterlijk citeren uit mijn boek.

Citaat
Bij het voeren van optische EN geluidssignalen mag een chauffeur bij HOGE uitzondering afwijken van alle geboden en verboden van het RVV1990. (Maar artikel5 WVW 1994 blijft wel van kracht!) Er is wel een duidelijke voorwaarde aan verbonden: 'voor zover de uitoefening van de taak dit vereist' (Zie artikel 91 RVV1990.)
Met andere woorden: het afwijken van de regel moet wel in verhouding staan tot de taak die de bestuurder op dat moment moet vervullen In principe moet er altijd zo veilig mogelijk worden gereden en mogen er zo min mogelijk risico,s worden genomen

Er duidelijk lijkt me ^-^


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #15 Gepost op: 16 oktober 2011, 16:58:04
Je maakt het erg spannend, dat zou dus inhouden dat als een agent,brandweerchauffeur of een chauffeur van de ambu maar hard genoeg door rijdt, waardoor hij zijn voertuig niet snel genoeg meer tot stilstand kan krijgen waardoor er een ongeval ontstaat, dat de tegenpartij erg veel pech heeft. En de betreffende chauffeur vrijuit gaat. ::)

Jammer, maar tijdens mijn rijopleiding voor brandweerchauffeur kwam juist artikel19 apart ter sprake. Aangezien dit artikel ook voor een chauffeur op een hulpverleningsvoertuig van toepassing is, dit artikel bepaald namelijk ook hoe snel een voertuig kan rijden, om binnen de gewenste afstand tot stilstand te komen. Dat is dus verkeersaanbod, en weersinvloeden afhankelijk. Houdt dus in dat als chauffeur een ongeval veroorzaakt, doordat hij niet tijdig heeft kunnen stoppen direct artikel19 om de hoek komt kijken. En wellicht ook art5.

En er mag afgeweken worden van het RVV, maar dan zal ik het erg letterlijk citeren uit mijn boek.

Er duidelijk lijkt me ^-^

Zo spannend is het niet hoor. Als je met OGS rijdt gelden de regels van het RVV niet meer, dus ook artikel 19 niet.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #16 Gepost op: 16 oktober 2011, 17:20:31
Je maakt het erg spannend, dat zou dus inhouden dat als een agent,brandweerchauffeur of een chauffeur van de ambu maar hard genoeg door rijdt, waardoor hij zijn voertuig niet snel genoeg meer tot stilstand kan krijgen waardoor er een ongeval ontstaat, dat de tegenpartij erg veel pech heeft. En de betreffende chauffeur vrijuit gaat. ::)

Jammer, maar tijdens mijn rijopleiding voor brandweerchauffeur kwam juist artikel19 apart ter sprake. Aangezien dit artikel ook voor een chauffeur op een hulpverleningsvoertuig van toepassing is, dit artikel bepaald namelijk ook hoe snel een voertuig kan rijden, om binnen de gewenste afstand tot stilstand te komen. Dat is dus verkeersaanbod, en weersinvloeden afhankelijk. Houdt dus in dat als chauffeur een ongeval veroorzaakt, doordat hij niet tijdig heeft kunnen stoppen direct artikel19 om de hoek komt kijken. En wellicht ook art5.

En er mag afgeweken worden van het RVV, maar dan zal ik het erg letterlijk citeren uit mijn boek.

Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat je niet gepakt kan worden op artikel 19 RVV. Ik kan jou geen tobiasbonnetje uitdelen voor te kort afstand houden. De WVW blijft onverkort van toepassing en zal je dus automatisch gepakt moeten worden op artikel 5 of 6 (wat anders sowieso wel gebeurd bij een verwijtbare aanrijding).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #17 Gepost op: 16 oktober 2011, 18:38:54
Zo spannend is het niet hoor. Als je met OGS rijdt gelden de regels van het RVV niet meer, dus ook artikel 19 niet.

Dat is pertinent onjuist! Artikel 5 en 6 blijven voor ALLE weggebruikers van toepassing, OOK (misschien zelfs wel "JUIST voor") voor voertuigen die met toestemming en OGS rijden.
Er is vast wel iemand die het juiste artikel in de wet kan vinden ;-)  Ik kon het zo even niet opduiken.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 16 oktober 2011, 18:42:41
Dat is pertinent onjuist! Artikel 5 en 6 blijven voor ALLE weggebruikers van toepassing, OOK (misschien zelfs wel "JUIST voor") voor voertuigen die met toestemming en OGS rijden.
Er is vast wel iemand die het juiste artikel in de wet kan vinden ;-)  Ik kon het zo even niet opduiken.
Tja, er zijn nog steeds chauffeurs die zich ten onrechte verschuilen achter die passage in de rijopleidingen over het afwijken van het RVV. Ik vrees dat als ze zo blijven denken, zij op een dag toch een keer van een koude kermis thuis gaan komen. :-\


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #19 Gepost op: 16 oktober 2011, 18:52:25
Dat is pertinent onjuist! Artikel 5 en 6 blijven voor ALLE weggebruikers van toepassing, OOK (misschien zelfs wel "JUIST voor") voor voertuigen die met toestemming en OGS rijden.
Er is vast wel iemand die het juiste artikel in de wet kan vinden ;-)  Ik kon het zo even niet opduiken.

Kijk nog eens even in de boeken alstublieft. Artikel 5 en 6 zijn van de WVW1994 en niet van het RVV1990.