Nee, het geld niet. Dat staat namelijk in artikel 91 van het RVV.
Artikel 91
Bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van de voorschriften van dit besluit voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.
En dat betekend dus ook dat bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van artikel 19. En de rest dat heb ik al gezegd.
Je maakt het erg spannend, dat zou dus inhouden dat als een agent,brandweerchauffeur of een chauffeur van de ambu maar hard genoeg door rijdt, waardoor hij zijn voertuig niet snel genoeg meer tot stilstand kan krijgen waardoor er een ongeval ontstaat, dat de tegenpartij erg veel pech heeft. En de betreffende chauffeur vrijuit gaat.
Jammer, maar tijdens mijn rijopleiding voor brandweerchauffeur kwam juist artikel19 apart ter sprake. Aangezien dit artikel ook voor een chauffeur op een hulpverleningsvoertuig van toepassing is, dit artikel bepaald namelijk ook hoe snel een voertuig kan rijden, om binnen de gewenste afstand tot stilstand te komen. Dat is dus verkeersaanbod, en weersinvloeden afhankelijk. Houdt dus in dat als chauffeur een ongeval veroorzaakt, doordat hij niet tijdig heeft kunnen stoppen direct artikel19 om de hoek komt kijken. En wellicht ook art5.
En er mag afgeweken worden van het RVV, maar dan zal ik het erg letterlijk citeren uit mijn boek.
Bij het voeren van optische EN geluidssignalen mag een chauffeur bij HOGE uitzondering afwijken van alle geboden en verboden van het RVV1990. (Maar artikel5 WVW 1994 blijft wel van kracht!) Er is wel een duidelijke voorwaarde aan verbonden: 'voor zover de uitoefening van de taak dit vereist' (Zie artikel 91 RVV1990.)
Met andere woorden: het afwijken van de regel moet wel in verhouding staan tot de taak die de bestuurder op dat moment moet vervullen In principe moet er altijd zo veilig mogelijk worden gereden en mogen er zo min mogelijk risico,s worden genomen
Er duidelijk lijkt me