Nee, dat is geen kwaliteitsaanduiding, meer een uitspraak gebaseerd op het feit dat er practisch elke dag een Fokker terugkeert naar Schiphol ivm technische problemen.
Deze technische problemen zijn niet anders dan technische problemen van andere types en merken toestellen, alleen voor de Fokker's heeft KLM geen technisch onderhoud meer op de buitenstations (vliegvelden in het vlootschema van de Fokkers) aanwezig. Voor haar andere toestellen in de vloot wél.
Dat betekent dat zodra een Fokker70 of Fokker100 een technisch probleem krijgt, hoe klein en insignificant dan ook, zij dit niet op het buitenstation kunnen laten repareren en dan moeten techneuten vanaf Schiphol ingevlogen worden om het te repareren.
De meest logische oplossing is dan om terug te keren naar Schiphol waar het euvel wél verholpen kan worden.
Hierdoor keren de Fokkers veel vaker terug naar Schiphol dan andere toestellen. En dááruit is de kreet "de Fokker van de Dag" ontstaan.
En ja, voor andere type toestellen zijn er ook nicknames
de BA146 of RJ1H Avrojet, ook bekend als Whisperjet, is bij ons de vliegende baksteen
gebaseerd op het slechte klimprofiel en niet vooruit te branden die dingen.