GRIP 2 VOS 3 (Fokker70 KL1252 problemen aan wielen) - Schiphol 16-10-2011

Auteur Topic: GRIP 2 VOS 3 (Fokker70 KL1252 problemen aan wielen) - Schiphol 16-10-2011  (gelezen 8045 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Nee, dat is geen kwaliteitsaanduiding, meer een uitspraak gebaseerd op het feit dat er practisch elke dag een Fokker terugkeert naar Schiphol ivm technische problemen.
Deze technische problemen zijn niet anders dan technische problemen van andere types en merken toestellen, alleen voor de Fokker's heeft KLM geen technisch onderhoud meer op de buitenstations  (vliegvelden in het vlootschema van de Fokkers) aanwezig. Voor haar andere toestellen in de vloot wél.
Dat betekent dat zodra een Fokker70 of Fokker100 een technisch probleem krijgt, hoe klein en insignificant dan ook, zij dit niet op het buitenstation kunnen laten repareren en dan moeten techneuten vanaf Schiphol ingevlogen worden om het te repareren.
De meest logische oplossing is dan om terug te keren naar Schiphol waar het euvel wél verholpen kan worden.
Hierdoor keren de Fokkers veel vaker terug naar Schiphol dan andere toestellen. En dááruit is de kreet "de Fokker van de Dag" ontstaan.

En ja, voor andere type toestellen zijn er ook nicknames ;) de BA146 of RJ1H Avrojet, ook bekend als Whisperjet, is bij ons de vliegende baksteen  ;D gebaseerd op het slechte klimprofiel en niet vooruit te branden die dingen.


mvb

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,349


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Het toestel taxied nu richting centrum begeleid door zeker 3 voertuigen.
Vanwege het donker niet te zien of het brandweer of Authority is

Beide :)
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK




Foto's: Jeffrey Koper ©
www.brandweerhoofddorp.wordpress.com

(tevens getuige van de hele landing....:))
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


Gast

  • Gast
VOS3, Mayday call nabij Schiphol. Betreft een Fokker 70 die in de problemen zit. (via @reinvl) #grip2

Bron: Twitter @ABRadio

Nog even hierop teruggrijpend, er is dus GEEN Mayday-call geweest van de crew.
De luchthaven, in de vorm van AOM, kan op eigen initïatief ook ZONDER mayday call besluiten naar VOS 3 op te schalen, blijkt hieruit.
Vanuit ATC kant wordt alle informatie doorgegeven die de vlieger doorgeeft, inclusief uiteraard het wel of geen MAYDAY-call.
Geluidsopname ©ATCBOX hier KLIKKLIK

Onder andere de conversatie: "would you like to declare an emergency" , "nee negative"


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Nog even hierop teruggrijpend, er is dus GEEN Mayday-call geweest van de crew.
De luchthaven, in de vorm van AOM, kan op eigen initïatief ook ZONDER mayday call besluiten naar VOS 3 op te schalen, blijkt hieruit.
Vanuit ATC kant wordt alle informatie doorgegeven die de vlieger doorgeeft, inclusief uiteraard het wel of geen MAYDAY-call.
Geluidsopname ©ATCBOX hier KLIKKLIK

Onder andere de conversatie: "would you like to declare an emergency" , "nee negative"

Wel bijzonder, als ik het goed hoor vraagt hij wel om standby van emergency vehicles maar verklaart geen emergency....  998765
Tja, het is het een of het ander zou ik zeggen en dan snap ik dat men gewoon inzet alsof het een emergency is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Gast

  • Gast
In de luchtvaart is het heel strict, verklaar je wel een MAYDAY MAYDAY, dan gaan ook bij ons alle toeters en bellen aan en wordt alles in het werk gesteld om dat toestel vrije doorgang te verlenen.
In dit geval weigert de crew om een MAYDAY te "declaren" en is het dus ook niets méér dan een voorzorgslanding voor ons. Hij wil zelfs niet eens op de speciale Discrete Emergency Frequentie gezet worden, hij bevindt zich op dat moment NIET in een mayday-situatie, het is "op het moment van het neerzetten van het voorwiel" dat er een paar voertuigen standy kunnen staan vanwege waarschijnlijk lege banden. Niets wat de vluchtuitvoering op dat moment bedreigt en dus geen MAYDAY-situatie is.
Dat de piloot aangeeft, wegens die lege banden-indicatie, graag wat voertuigen standby te hebben op de grond is op zich geen rare vraag, dat gebeurt wel vaker.

Het declaren van een MAYDAY start normaliter diverse zaken op die nu zónder die MAYDAY tóch opgestart zijn. Voor een crew die een mayday declared betekent dat een hele hoop formulieren invullen, verklaringen opstellen en dat heb je niet als je géén MAYDAY declared maar dan kun je natuurlijk wél vragen om een "autootje bij de baan" bij een voorzorgslanding, in het Nederlands geeft hij zelfs al aan dat ze bij een lekke band stil komen staan op de baan en bij géén lekke band gewoon door kunnen taxiën na een controle.


Gast

  • Gast
Ik kreeg nog een hele goede vraag  O0 , of ze dan geen PANPANPAN hadden moeten/kunnen declaren in dit geval:

Ook een PAN PAN PAN call geeft de nodige papieren rompslomp na de landing, en als je die nou declared terwijl er TOCH niks aan de hand is, tja, dan zit je nog uren formulieren in te vullen..... om een beetje aan te geven hoe er ook in de cockpit gedacht (kan) word(en).
Op het moment dat ze nog vlogen was er niks aan de hand, bij een PANPANPAN call geeft een crew juist aan dat ze wel zo snel mogelijk willen landen (vanwege verwachte of bestaande technische problemen of zieke passagier), en geen van beide was het geval, er hoefde absoluut niet versneld geland te worden, juist niet eigenlijk.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Nog even hierop teruggrijpend, er is dus GEEN Mayday-call geweest van de crew.
De luchthaven, in de vorm van AOM, kan op eigen initïatief ook ZONDER mayday call besluiten naar VOS 3 op te schalen, blijkt hieruit.
Vanuit ATC kant wordt alle informatie doorgegeven die de vlieger doorgeeft, inclusief uiteraard het wel of geen MAYDAY-call.
Geluidsopname ©ATCBOX hier KLIKKLIK

Onder andere de conversatie: "would you like to declare an emergency" , "nee negative"

In mijn ogen een goede beslissing van de AOMer.    O0

Vind het landen met mogelijk 1 of twee lekke banden aan het neuswiel toch wel iets meer dan een "normale landing". Wel brandweer langs de baan willen, maar geen status... Raar.


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
En natuurlijk het feit dat het wéér een Fokker70 was  ;)