Cultureel bepaald beeld van politieagent sluit allochtone agent uit

Auteur Topic: Cultureel bepaald beeld van politieagent sluit allochtone agent uit  (gelezen 2808 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Cultureel bepaald beeld van politieagent sluit allochtone agent uit

http://uvtapp.uvt.nl/fsw/spits.npc.ShowPressReleaseCM?v_id=1389450695482419

Persbericht 17 oktober 2011

Het beleid van de politie is er sinds de jaren tachtig op gericht om meer agenten uit etnische minderheidsgroepen aan te trekken en te behouden. Maar veel allochtone agenten verlaten juist de organisatie omdat zij te maken hebben met subtiele mechanismen van uitsluiting. Allochtone agenten komen in een spagaat: zij moeten zich bewijzen als ‘Nederlandse’ agent, maar tegelijkertijd wordt er van hen verlangd dat zij problemen van ‘hun’ eigen groep te lijf gaan. Dat concludeert promovendus Sinan Çankaya, die zelf bij de politie Amsterdam-Amstelland werkte.

Çankaya liep gedurende drie jaren mee met politieagenten, hij woonde vergaderingen bij en hield diepte-interviews. Hij concludeert dat van agenten verlangd wordt dat zij voldoen aan een ideaalbeeld van de ‘goede’ agent, dat bestaat uit normen over neutraliteit, loyaliteit en solidariteit. Die worden verondersteld vanzelfsprekend aanwezig te zijn bij autochtone agenten. Maar voor allochtone agenten pakt het beeld anders uit, vooral in specifieke situaties, waardoor wantrouwen wordt geactiveerd.

Situaties
Dat gebeurt bijvoorbeeld als een allochtone politiemedewerker nieuw is binnen de organisatie of naar een andere afdeling wordt overgeplaatst: hij moet bewijzen dat hij te vertrouwen is. Het loyaliteitsvraagstuk komt sterk naar voren bij ontmoetingen van allochtone politieagenten met collega’s en burgers van ‘hun’ eigen etnische groep.
Wat ook tot spanningen kan leiden, is als allochtone agenten bijvoorbeeld een niet-Nederlandse taal gebruiken tijdens het politiewerk. Zij verrichten daarmee goed politiewerk, het specifieke taalgebruik wordt ook van hen verwacht, maar dit wekt tegelijkertijd wantrouwen bij sommigen.
Allochtone medewerkers verklaren verder dat zij, als zij aan het werk zijn in burger, vaak niet worden behandeld als onderdeel van de politieorganisatie en een negatieve status toebedeeld krijgen. Tenslotte wordt wantrouwen ook vergroot als er zich incidenten in de samenleving voordoen en deze in de media aandacht krijgen, waardoor autochtone politiemedewerkers hun allochtone collega’s ter verantwoording roepen.

Uitsluiting leidt tot uitstroom
Het gevoel van uitsluiting onder allochtone agenten als gevolg van de negatieve betekenissen die aan de handelingen van etnische minderheden worden gegeven, is aanzienlijk. Çankaya verwacht voorlopig niet dat de negatieve werkbeleving van allochtone agenten zal veranderen. De interne en externe omgeving van de politieorganisatie produceren volgens hem deels de negatieve betekenissen die aan deze groepen worden toegekend.

Sinan Çankaya (Nijmegen, 1982) studeerde culturele antropologie aan de Universiteit van Utrecht. Verder studeerde hij cum laude af aan de Universiteit van Bradford in conflict resolution. De laatste vier jaar werkte hij als onderzoeker en adviseur voor de politie Amsterdam-Amstelland.


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2011, 16:14:00
'Allochtone agent kampt met wantrouwen collega's'

http://www.nu.nl/binnenland/2643544/allochtone-agent-kampt-met-wantrouwen-collegas-.html
Laatste update:  17 oktober 2011 13:40 info

AMSTERDAM - Veel allochtone agenten verlaten de politie omdat zij voortdurend moeten bewijzen dat ze te vertrouwen zijn.
 Dat concludeert antropoloog Sinan Çankaya, die zelf bij de Amsterdamse politie werkte, in een promotieonderzoek aan de Universiteit Tilburg.

Voor het onderzoek liep Çankaya drie jaar mee met agenten, woonde hij vergaderingen bij en hield hij interviews.

Bij autochtone agenten wordt volgens de onderzoeker als vanzelfsprekend verondersteld dat zij voldoen aan het ideaalbeeld van de 'goede' agent. Hun collega's nemen aan dat het met hun neutraliteit, loyaliteit en solidariteit wel goed zit.

Vertrouwen
Het vertrouwen in hun allochtone collega's moet volgens de onderzoeker steeds opnieuw worden gewonnen. "Dat gebeurt bijvoorbeeld als een allochtone politiemedewerker nieuw is binnen de organisatie of naar een andere afdeling wordt overgeplaatst."

Ook bij ontmoetingen met burgers van 'hun' eigen etnische groep lopen deze agenten het risico het vertrouwen van hun autochtone collega's te verliezen.

Wat vooral wantrouwen kan wekken, is als zij in een buitenlandse taal met burgers in gesprek gaan. Dat terwijl zij daarmee volgens Çankaya goed werk verrichten. "Het specifieke taalgebruik wordt ook van hen verwacht."

Ter verantwoording
Allochtone agenten worden volgens hem ook door hun collega's 'ter verantwoording' geroepen als incidenten in de samenleving veel media-aandacht krijgen.

Daar zou bijkomen dat agenten meestal niet met de braafste mensen uit de samenleving te maken hebben, waardoor ze vanzelf een negatief beeld van bepaalde groepen krijgen.

Sinds de jaren tachtig probeert de politie meer allochtone agenten aan te trekken. De onderzoeker verwacht dat er voor allochtone agenten voorlopig weinig verandert.
Samen sterk in de hulpverlening!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2011, 17:11:50
Overal waar je komt zul je jezelf moeten bewijzen. Ook als Nederlander.

En ja, als je bij de politie zit en je krijgt te maken met een casus waarbij specifiek een cultuur en de daarbij behorende gewoontes meespelen, kun je op je vingers natellen dat jij daar als Turk, Marokkaan, Chinees of weet ik wat, een grotere rol in kunt spelen. Meer als een kaaskop. Gewoon logica, toch?

En als je buitenlandse collega in zijn eigen taal in conclaaf gaat met betrokkenen, 100 punten toch? Zolang je achteraf of ten tijde van elkaar maar deelgenoot maakt van het besprokene, is er niets aan de hand.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2011, 20:43:55
Overal waar je komt zul je jezelf moeten bewijzen. Ook als Nederlander.

En ja, als je bij de politie zit en je krijgt te maken met een casus waarbij specifiek een cultuur en de daarbij behorende gewoontes meespelen, kun je op je vingers natellen dat jij daar als Turk, Marokkaan, Chinees of weet ik wat, een grotere rol in kunt spelen. Meer als een kaaskop. Gewoon logica, toch?

En als je buitenlandse collega in zijn eigen taal in conclaaf gaat met betrokkenen, 100 punten toch? Zolang je achteraf of ten tijde van elkaar maar deelgenoot maakt van het besprokene, is er niets aan de hand.

Niks aan toe te voegen.

Ohja 1 dinges( >:D) het is geen MARROKAAN maar een MAROKKAAN.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2011, 21:20:07
Overal waar je komt zul je jezelf moeten bewijzen. Ook als Nederlander.


Juist, maar laatst was ik met een collega in burger in een politiebureau om een verdachte op te halen, welke zat ingesloten. De collega's daar dachten dat mijn collega mij binnen kwamen brengen (had ik ook wel verwacht van te voren). Ben zelf een halfbloed  0098

Ik maak regelmatig mee dat ik mijzelf meer moet bewijzen als anderen. Zo heb ik dit jaar zo'n beetje de meeste dossiers gemaakt binnen mijn team, maar toch hebben ze het gevoel dat ik papierwerk probeer te vermijden.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2011, 06:57:50
Iedereen heeft vooroordelen (en dit is al een vooroordeel op zich)

Iedereen heeft te maken met vooroordelen.    Een blonde vrouw is dom, een dikkert een lui wezen  om er maar 2 te noemen.

Er is dus  nu al een nieuwe vooroordeel is geboren.......of had de alloctonen  (halfbloedje) politieman zelf ook al vooroordelen ?

De collega's daar dachten dat mijn collega mij binnen kwamen brengen (had ik ook wel verwacht van te voren). .
= vooroordeel  


Ik maak regelmatig mee dat ik mijzelf meer moet bewijzen als anderen.
 
Dat is een eigen gevoel en daar moet je van af zien te komen.
Ook ik heb dat gevoel gehad, maar ben er achter gekomen dat men de opmerkingen niet zo bedoelt.  

Juist, maar laatst was ik met een collega in burger in een politiebureau om een verdachte op te halen, welke zat ingesloten. De collega's daar dachten dat mijn collega mij binnen kwamen brengen (had ik ook wel verwacht van te voren). Ben zelf een halfbloed  0098

 Zo heb ik dit jaar zo'n beetje de meeste dossiers gemaakt binnen mijn team, maar toch hebben ze het gevoel dat ik papierwerk probeer te vermijden.

Je hebt over een gevoel van derde en jezelf, misschien moet je het eens gaan bespreken / uitspreken.  
Uit eigen ervaring weet ik, dat alleen niet zo is.     En dat het vaak de buitenkant is,   "het meedoen" met de groep.  
Ga ook niet meteen tegen de hele groep "te keer", maar praat met een aantal apart.
En zeg dan wat jij voelt.

Misschien komt wat belerend over maar het komt uit een goed hart.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2011, 17:50:19
Ohja 1 dinges( >:D) het is geen MARROKAAN maar een MAROKKAAN.

 ???

Lezen, lange, lezen! ^-^

Edit: ja, was flauw van me, heb e.e.a. veranderd. Excuus....  >:D


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #7 Gepost op: 18 oktober 2011, 17:56:22
Juist, maar laatst was ik met een collega in burger in een politiebureau om een verdachte op te halen, welke zat ingesloten. De collega's daar dachten dat mijn collega mij binnen kwamen brengen (had ik ook wel verwacht van te voren). Ben zelf een halfbloed  0098

Tja, lullig. Maar ik zou er wel om kunnen lachen. (ben zelf ook niet 100% kaas.. ;D)

Ik maak regelmatig mee dat ik mijzelf meer moet bewijzen als anderen. Zo heb ik dit jaar zo'n beetje de meeste dossiers gemaakt binnen mijn team, maar toch hebben ze het gevoel dat ik papierwerk probeer te vermijden.

Die kun je dan toch om de oren slaan met de feiten?


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2011, 19:02:35
Tja, lullig. Maar ik zou er wel om kunnen lachen. (ben zelf ook niet 100% kaas.. ;D)

Ik kan er ook wel om lachen, ben ook trots op waar ik vandaan kom :)

En over die andere dingen, kijk ik kan er prima mee leven allemaal hoor, heb er ook weinig last van verder. Ik geef alleen aan dat ik me wel kan vinden een beetje in dat verhaal. Ik heb het gevoel dat je soms jezelf meer moet bewijzen als een ander, en dat doe ik ook graag hoor. En kan wel iedereen om de oren gaan slaan met feiten, maar het zou niet nodig hoeven zijn toch?  :D


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2011, 19:58:02
Tenslotte wordt wantrouwen ook vergroot als er zich incidenten in de samenleving voordoen en deze in de media aandacht krijgen, waardoor autochtone politiemedewerkers hun allochtone collega’s ter verantwoording roepen.

Tenslotte wordt wantrouwen ook vergroot als er zich incidenten in de samenleving voordoen en deze in de media aandacht krijgen, waardoor niet rokende politiemedewerkers hun rokende collega’s ter verantwoording roepen.

Tenslotte wordt wantrouwen ook vergroot als er zich incidenten in de samenleving voordoen en deze in de media aandacht krijgen, waardoor dunne politiemedewerkers hun dikke collega’s ter verantwoording roepen.

Tenslotte wordt wantrouwen ook vergroot als er zich incidenten in de samenleving voordoen en deze in de media aandacht krijgen, waardoor sportieve politiemedewerkers hun niet sportieve collega’s ter verantwoording roepen.

Tenslotte wordt wantrouwen ook vergroot als er zich incidenten in de samenleving voordoen en deze in de media aandacht krijgen, waardoor ongepiercte politiemedewerkers hun gepiercte collega’s ter verantwoording roepen.

Tenslotte wordt wantrouwen ook vergroot als er zich incidenten in de samenleving voordoen en deze in de media aandacht krijgen, waardoor gezonde politiemedewerkers hun langdurig zieke collega’s ter verantwoording roepen.


Zo kan ik wel even doorgaan, verder wil ik er dit nog over kwijt:
"Niets menselijks is ons vreemd"
Freude am Fahren