Ik hoor hier, neem de tijd, verzamel de spullen...
Die man heeft een instabiele CWK fractuur. Hoe lang wil je daarmee wachten?
WM
Het is kiezen of wel immobliseren of in z'n geheel niet.. (dat lijkt me geen optie..) En omdat je geen haast hebt, kan je het nog comfortabeler maken, dan een reguliere vervoer op de wervelplank..
We wachten niet langer dan nodig, maar net zo lang als nodig is, om de patient zo comfortabel en geimmobiliseerd te vervoeren.. En als dit vanuit de huisarts goed van te voren is overlegd met MKA, Ziekenhuis, hoeft dit niet lang te duren... Zolang deze heer zelf voldoende spierspanning heeft en rustige blijft zitten/liggen eventueel met een kraag om en handmatige immobilisatie en veel LTC, is er nog niets aan de hand.. Dus er is geen bloedspoed.. De man loopt al een dag rond, als we het niet met z'n allen verkloten, komt tie stabiel aan op de SEH.. Uurtje rijden van Bolsward naar Zwolle.. Het is zeker niet het comfortabelste ritje.. Maar in een MICU kunnen we het goed en correct doen en met een beetje rust, en goed en comfortabel geimmobliseerd kan het best..
Je weet waar de breuk zit, en je weet dat de rest goed is.. Dat betekend dat je voor veel meer comfort kan zorgen, dan bij een "reguliere" verdenking op wervelletsel.
Als een MICU een wat comfortabele therapeutische kraag meenemen en een goede vacuummatras of wat extra foam meeneemt kunnen we dit simpel doen.. Het kan ook op een wervelplank met veel foam en padding.. alleen dat krijgt je niet zo comfortabel als een goede vacuummatras..
In de normale gevallen is comfort ondergeschikt.. maar waarom niet doen als het vrij simpel kan als je meer tijd hebt.. vergt wat meer improvisatie.. Ik heb dit ook als gezien met een wervelplank en een dun foam matrasje uit de buitensport, en veel andere padding (opgerolde handdoeken) en opgerolde dekens.. Degene die de persoon inpakt... Pak hem ook dan ook weer in ziekenhuis uit... Met een losse riemen sets en foam en ducktape kan je veel doen om het een stuk comfortabeler te maken..
Denk ik nu te simpel.. zie ik nu een en ander over het hoofd. ?