Dag oude CWK fractuur en nu?

Auteur Topic: Dag oude CWK fractuur en nu?  (gelezen 27178 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 23 oktober 2011, 16:34:17
Waar las ik nou van de week dat Academische Ziekenhuizen een behoorlijk beddenoverschot hebben? Zou het kunnen dat deze patiënt financieel gezien niet interessant is?

S.v.p. blijven richten op de casus zelf. De randvoorwaarden heb ik er ook maar bij verzonnen om hem een beetje uitdagend te maken  e050

Houd dit nu eens even tegen het licht waarbij ieder minimaal Hoog Energetisch Trauma op een plank wordt gepresenteerd. "Want je weet maar nooit". En dat terwijl we hier te maken hebben met een evident bewezen instabiele CWK fractuur. Daarmee is deze patiënt vitaal bedreigd. En daarmee wil men zo op pad gaan. Fout op fout.

Maar hoe instabiel is instabiel in deze? En wat is er eigenlijk fout aan "zo" op pad gaan?

Dan iets anders, de meesten zien het woord dementie en gaan er gelijk vanuit dat er met deze patiënt niet te communiceren valt. Ik schrijf nadrukkelijk "mogelijk beginnende dementie".

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 23 oktober 2011, 16:45:24
En nu gaan we ook nog eens agenten aan extra gevaar blootstellen?

Welk gevaar?, dat men zorgt dat de kruisingen welke gepasseerd gaan worden vrij gehouden worden van verkeer? Gevaar dat er een oude dametje met een rollator bij een zebrapad een motoragent omver rijdt?
Ik heb het over het begeleiden van een ambulance welke met gepaste snelheid rijdt. Niet een welke met 160 per uur over de vluchtstrook dendert. (beetje overdreven gezegd, maar even de uitersten benoemd) O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 23 oktober 2011, 17:02:50
Ha die Rescue,

Ik dacht al, wanneer komt ie nou. Mijn hele zondag is weer goed. Maar goed.., even inhoudelijk.
Ben ik blij dat ik aan jouw zondag vreugde een bijdrage heb mogen leveren... ;D ;D

In jouw bijdrage richt je jezelf teveel op de technische mogelijkheden die er zijn om iemand comfortabel geïmmobiliseerd te vervoeren. Dat is natuurlijk een belangrijke voorwaarde en niet zozeer het probleem. Echter, gegeven de omstandigheden moet dat wel veilig gebeuren. Daar ga jij naar mijn smaak aan voorbij.

Vooral die veiligheid zul je moeten kunnen garanderen. De afwegingen die hier gemaakt moeten worden behoort in mijn optiek tot de kerncompetentie van de ambulanceverpleegkundige en de ambulancechauffeur. Ieder ambulanceteam zal in een dergelijke situatie hier toch even heel goed over na moeten denken. Dat maakt de casus zo leuk.

Als de patiënt gedurende het transport ineens misselijk wordt en moet braken, dan kan ik je vertellen dat je een uitdaging hebt als ambulanceverpleegkundige bij deze specifieke patiënt met een cervicale wervelfractuur. In geval van een dementie zou het zomaar eens uitermate lastig kunnen zijn, om de onrust van deze patiënt te corrigeren.

En als deze patiënt volledig geïmmobiliseerd daarbij aspireert, kun je moeilijk zeggen; "Ja maar, we hadden er nog wel het leukste en liefste gezichtje naast gezet". Voor dat argument zal de rechter weinig gevoelig zijn.

Expert

Bij elke geimmobiliseerde patient, bestaat dit risico...  Ik neem aan dat er net als altijd suction beschikbaar is.. en dat de fixatie zodanig is, dat in geval van uiterste nood er een snelle rol gedaan kan worden...  Daarin is deze casus niet anders dan elke andere geimmobiliseerde patient..

"het leukste en liefste gezichtje naast gezet" mag echt best wel deskundig zijn, om bij problemen in te grijpen. dus minimaal AVP.   O0 , Wat ik bedoel is dat er juist iemand mee gaat, die juist een zeer geruststellende invloed heeft op de patient. Dat voorkomt dat de patient zich nog ongemakkelijker voelt dan

Zoveel mogelijkheden heb je niet in de gemiddelde ambulance. Misschien wel als je de rit dagen van te voren kan plannen en in de tussentijd de nodige materialen bij elkaar kan vergaren, maar in deze casus wordt er gewoon een parate ambulance gestuurd.

Ja, in de deze casus de eerste beste ambu sturen, is gewoon onhandig.  Dus zet hier een MICU voor in, beste passende ambu-team..  Als de patient ter plekke voorlopig even stabiel is... kan er ook in Bolsward wel binnen een uur een MICU staan..  Dat is wat mij betreft, een beetje maatwerk in de zorgketen. Dit kan gewoon door de Huisarts, in samenwerking met de meldkamer en het geplande ziekenhuis van bestemming gewoon van te voren door gesproken worden..

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 23 oktober 2011, 20:09:15
Ik hoor hier, neem de tijd, verzamel de spullen...

Die man heeft een instabiele CWK fractuur. Hoe lang wil je daarmee wachten?

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 23 oktober 2011, 21:03:33
Ik hoor hier, neem de tijd, verzamel de spullen...

Die man heeft een instabiele CWK fractuur. Hoe lang wil je daarmee wachten?

WM

Het is kiezen of wel immobliseren of in z'n geheel niet.. (dat lijkt me geen optie..) En omdat je geen haast hebt, kan je het nog comfortabeler maken, dan een reguliere vervoer op de wervelplank..

We wachten niet langer dan nodig, maar net zo lang als nodig is, om de patient zo comfortabel en geimmobiliseerd te vervoeren..  En als dit vanuit de huisarts goed van te voren is overlegd met MKA, Ziekenhuis, hoeft dit niet lang te duren...  Zolang deze heer zelf voldoende spierspanning heeft en rustige blijft zitten/liggen eventueel met een kraag om en handmatige immobilisatie en veel LTC, is er nog niets aan de hand.. Dus er is geen bloedspoed..  De man loopt al een dag rond, als we het niet met z'n allen verkloten, komt tie stabiel aan op de SEH..  Uurtje rijden van Bolsward naar Zwolle.. Het is zeker niet het comfortabelste ritje.. Maar in een MICU kunnen we het goed en correct doen en met een beetje rust, en goed en comfortabel geimmobliseerd kan het best..  

Je weet waar de breuk zit, en je weet dat de rest goed is.. Dat betekend dat je voor veel meer comfort kan zorgen, dan bij een "reguliere" verdenking op wervelletsel.

Als een MICU een wat comfortabele therapeutische kraag meenemen en een goede vacuummatras of wat extra foam meeneemt kunnen we dit simpel doen.. Het kan ook op een wervelplank met veel foam en padding.. alleen dat krijgt je niet zo comfortabel als een goede vacuummatras..

In de normale gevallen is comfort ondergeschikt.. maar waarom niet doen als het vrij simpel kan als je meer tijd hebt..  vergt wat meer improvisatie..  Ik heb dit ook als gezien met een wervelplank en een dun foam matrasje uit de buitensport, en veel andere padding (opgerolde handdoeken) en opgerolde dekens..   Degene die de persoon inpakt... Pak hem ook dan ook weer in ziekenhuis uit...  Met een losse riemen sets en foam en ducktape kan je veel doen om het een stuk comfortabeler te maken..

Denk ik nu te simpel.. zie ik nu een en ander over het hoofd. ?

CM

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 23 oktober 2011, 21:28:09
Of juist veel te ingewikkeld...

Ik kijk met steeds meer verbazing naar de aangedragen opties. Laten we niet vergeten dat deze man meer dan 24 uur heeft rondgelopen met deze klachten. Zou het niet een optie zijn om hem zittend te vervoeren (met pijnstilling, uiteraard) met eventueel gebruik van dekenrollen?Je kunt namelijk ook een kraag maken van een dekenrol.
De kracht van het eenvoud...

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

ambukampen

• Forum gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 23 oktober 2011, 21:55:25
Niemand gedacht aan zittend vervoer in de Kedspalk? ;)
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 23 oktober 2011, 21:59:58
Het is kiezen of wel immobliseren of in z'n geheel niet.. (dat lijkt me geen optie..) En omdat je geen haast hebt, kan je het nog comfortabeler maken, dan een reguliere vervoer op de wervelplank..

En waarom is dat geen optie?

Of juist veel te ingewikkeld...

Ik kijk met steeds meer verbazing naar de aangedragen opties. Laten we niet vergeten dat deze man meer dan 24 uur heeft rondgelopen met deze klachten. Zou het niet een optie zijn om hem zittend te vervoeren (met pijnstilling, uiteraard) met eventueel gebruik van dekenrollen?Je kunt namelijk ook een kraag maken van een dekenrol.
De kracht van het eenvoud...

WM

Ik zou denk ik juist in een dergelijke situatie niet voor teveel pijnstilling gaan daar dat nu juist het uitstekende beschermingsmechanisme is wat het lichaam zelf heeft. En als jij kiest voor comfortabel, glijdend, vervoer in een zittende houding zou dat ook niet echt nodig moeten zijn.

Niemand gedacht aan zittend vervoer in de Kedspalk? ;)

Maar de fractuur zit dusdanig hoog, daar gaat je KED-spalk niet veel aan doen.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 24 oktober 2011, 09:22:07

Maar hoe instabiel is instabiel in deze? En wat is er eigenlijk fout aan "zo" op pad gaan?

Jij mag het zeggen.

Ik zou denk ik juist in een dergelijke situatie niet voor teveel pijnstilling gaan daar dat nu juist het uitstekende beschermingsmechanisme is wat het lichaam zelf heeft.

Pijnbestrijding is een humanitair recht!

CM

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 24 oktober 2011, 10:46:42
Jij mag het zeggen.

Pijnbestrijding is een humanitair recht!

Dank je, Expert. Ik ben wat laat met mijn reactie en daarom ben je voor me geweest, maar nu even mijn standpunt:

Vesalius, ik begrijp je standpunt, je wilt de lichaamseigen bescherm mechanisme (spierspanning) niet opheffen met analgetica. Toch is het risico van motorisch onrust van een pijnlijk pt. een grotere risico dan het toedienen van een verantwoorde dosering pijnstilling. Kijk, ik ga deze man niet "wegspuiten" met esketamine. Je zou kunnen denken aan een intiële toediening van paracetamol IV (wordt ook behoorlijk onderschat, hoor!) eventueel aangevuld met kleine stappen fentanyl totdat je de pijnscore op een acceptabele niveau hebt (m.i. > 4).

WM