Of juist veel te ingewikkeld...
Ik kijk met steeds meer verbazing naar de aangedragen opties. Laten we niet vergeten dat deze man meer dan 24 uur heeft rondgelopen met deze klachten. Zou het niet een optie zijn om hem zittend te vervoeren (met pijnstilling, uiteraard) met eventueel gebruik van dekenrollen?Je kunt namelijk ook een kraag maken van een dekenrol.
De kracht van het eenvoud...
WM
Ik denk dat de krachten met vervoer vele malen groter zijn, en de spierkracht van een wat fragiele oude man, op zich zelf onvoldoende zijn. Een kraag maken van een dekenrol maakt juist de kans op meer een hevelwerking. bij een zittende patiënt heb je ook voorwaartse - achterwaartse en zijwaartse krachten. Het hoofd (=gewicht van een bowlingbal) kan dus alle kanten op.. Ook het verzitten en verliggen van de patiënt tijdens vervoer, kan dus onbeheersbare bewegingen op leveren...
Zitten vervoer is per definitie minder stabiel dan liggend stabiel.. Dat maakt het alleen maar lastiger, (maakt niet uit of je oregon spine splint en of KED gebruikt..). Daarnaast zal de patiënt het gevoel hebben dat deze alle kanten op gaat en zijn evenwichtsgevoel word elke keer tegengehouden door spalk.. Neerleggen wat mij betreft..
Ook al zit de breuk zo hoog, je zal de gehele wervelkolom moeten inpakken.. Het draaien van het bekken heeft nu eenmaal ook invloed waar daarboven gebeurd.. (bewegingsleer).
Verder moet je niet vergeten dat aan de ene kant van breuk trekt 10% van lichaamsgewicht (=Hoofd=gewicht van bowlingbal) en aan de andere kant zeker 70% tot 90% (90% minus wrijving -stoel-brancard) vermenigvuldig dat met de energie tijdens transport..
Er word gesproken over mogelijke complicaties die je moet voorkomen of waar je snel op moet in grijpen als AVP.
Wat nu als de ambu net even het onhandig gebouwde verkeersdrempeltje pakt en de patiënt toch al die krachten moet opvangen, en daarna toch uitval verschijnselen krijgt... Wat de patiënt voorheen in eigen beheer deed, is jouw verantwoording niet. Het team is verantwoordelijk voor verantwoord vervoer..
Waarom extra risico's nemen in plaats, van zitten vervoer, in plaats van even lekker inpakken, comfortabel immobiliseren, lekker veel aandacht geven. Het is niet eens veel meer werk, en levert minder risico's op, en je hebt een zeer tevreden patiënt..
Het moeilijkste van deze casus lijkt me meer iedereen op 1 lijn krijgen. Ik heb trouwens nog niet veel gelezen in de casus over de pijnbeleving van de patiënt.