Ik ken een aatal casussen : Waaromder een Casus uit 1993: Ben zelf ooggetuige geweest..., Eenzijdig Verkeersongeval auto versus boom. Omgeving Heiloo, Noord-Holland. P. had in het voertuig nog alle motoriek aanwezig.. toen hij uiteindelijk op de brancard lag, was deze vanaf middenrif verlamt.. Dit is niet meer hersteld.. Oranje nekkraag, en zandzakjes..
Tweede casus van 1 jaar terug..
Groningen, Motorcrosser, valt bij sprong, word door (lekenhulpverlener) op de benen gezet.. colabeert, achteraf blijkt C2/C3 gebroken.. is door MMT en ambulancedienst nog gereanimeerd, heeft niet meer mogen baten.. Insiders weten precies welke casus bedoeld wordt.. Omdat er nog deel word onderzocht, of niet uitgebreid over gerapporteerd is...
Maar goed jullie voorstel is dus om precies het tegenovergestelde te doen...
Dus niet inpakken, dus niet nekkraag, Ik ben benieuwd wat de reactie op de SEH in Zwolle zal zijn, als je deze patient op die wijze aanbied..
Wat betreft je eerste casus, wie zegt dat dit niet dankzij de immobilisatie is gebeurd. Als we dan toch gaan kijken op jouw manier is dit nog wel een interessant onderzoek:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2691505/?tool=pubmedWaarbij er gekeken wordt waarbij er nu mee manipulaties van de wervelkolom nodig zijn:
Zelf uitstappen vs. zelf uitstappen met een nekkraag om vs. "standaard" extricatie met nekkraag en plank vs. "standaard" extricatie met nekkraag, plank en KED-spalk. Het blijkt dat de 2e optie het minst belastend is voor de wervelkolom.
Wat betreft je 2e casus, hier was het letsel toch echt al opgetreden tijdens het ongeval en is het vele malen waarschijnlijker dat ten gevolge van zwelling/bloeding e.d. deze verslechtering opgetreden is dan door het niet direct immobiliseren.
Verder heeft WM al aangegeven, jij komt met anecdotal evidence. Misschien leuk je eens te verdiepen in classificaties van bewijs in medisch-wetenschappelijk onderzoek:
Level | Interventie | Accuratesse onderzoek |
A1 | Systematische review van tenminste twee onafhankelijk van elkaar uitgevoerde onderzoeken van A2-niveau |
A2 | Gerandomiseerd dubbelblind ver-gelijkend klinisch onderzoek van goede kwaliteit van voldoende omvang | Onderzoek ten opzichte van een referentietest (een „gouden standaard‟) met tevoren gedefinieerde afkapwaarden en onafhankelijke beoordeling van de resultaten van test en gouden standaard, betreffende een voldoende grote serie van opeenvolgende patiënten die allen de index- en referentietest hebben gehad |
B | Vergelijkend onderzoek, maar niet met alle kenmerken als genoemd onder A2 (hieronder valt ook patiënt-controle onderzoek, cohort-onderzoek) | Onderzoek ten opzichte van een referentietest, maar niet met alle kenmerken die onder A2 zijn genoemd |
C | Niet-vergelijkend onderzoek |
D | Mening van deskundigen |
Het valt me op dat jij erg veel waarde hecht aan niveau D, zoals je kan zien de laagste klasse van evidence.
Het is zeker niet mijn bedoeling je te marginaliseren, maar helaas kan ik niet meegaan in je redenering. Dat is exact de basis van mijn reactie. "Niet teveel pijnstilling" is erg subjectief. De pijnstlling is voldoende of onvoldoende. Voor die score is de Numeric Rating Scale (NRS) een bruikbaar instrument. Daarbij wordt een arbitrair afkappunt gebruikt van < 4 op een schaal van 0 tot 10. Alleen de patient zelf kan dit weergeven. Hoe bepaal jij nu voor deze patient wat "niet teveel" is.
Als deze meneer tijdens het vervoer, wellicht als gevolg daarvan, meer pijn ervaart, hoe ga je daar dan mee om? De redenatie dat zijn pijn een beschermingsmechanisme in stand houdt, zou ik graag geobjectiveerd zien vanuit de literatuur.
Expert, qua subjectiviteit geef ik je gelijk en zou dan gaan voor een NRS-score rond de 4, bewijs vanuit de literatuur heb ik zo niet paraat, ik heb dat wel eens ergens gelezen en ga nog even zoeken. Dit hou je nog tegoed.
Wel ben ik nog erg geïnteresseerd wat jij in deze zou adviseren als een ambu-vpk je om advies vraagt in deze casus en ook of je toestemming zou geven voor de manier van transporteren zoals in de uitslag van deze casus is voorgesteld?