Dag oude CWK fractuur en nu?

Auteur Topic: Dag oude CWK fractuur en nu?  (gelezen 27221 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 24 oktober 2011, 19:48:46

Maar deze rit, zou je die met of zonder immobilisatie uitvoeren? En zo ja, welke immobiliserende maatregelen?

Uitgaande van de gegevens die mij in deze casus zijn aangereikt, zijnde een oudere man, met een pijnlijke instabiele cervicale wervelfractuur, gecompliceerd door een mogelijk niet corrigeerbare onrust in het kader van een beginnende dementie, waarbij een neurochirurgische behandeling noodzakelijk is in een ziekenhuis 100 km verderop zou ik deze patiënt absoluut volledig gecontroleerd vervoeren.

In mijn argumentatie betrek dan ook dat er voor deze man geen beleidsbeperkening is en dat hij tot twee maal toe met zijn fractuur huiswaarts is gezonden. Dat laatste is echt te scharrig voor woorden.

Expert.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 24 oktober 2011, 19:52:41
Ik denk dat Expert bedoelt dat hij het beleid van de ambulanceverpleegkundige zou ondersteunen. Althans, dat haal ik uit zijn verhaal.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 24 oktober 2011, 19:55:53

Ik denk dat Expert bedoelt dat hij het beleid van de ambulanceverpleegkundige zou ondersteunen. Althans, dat haal ik uit zijn verhaal.

CM

Absoluut!

Expert.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 24 oktober 2011, 19:59:35

CM

Knap, ik haal dat er niet helemaal uit namelijk  ;)

Wat bedoel je met "volledig gecontroleerd vervoeren", klinkt erg subjectief.  8)
Is dat met of zonder halskraag? met of zonder wervelplank? liggen of zittend?

Als je de uitkomst van deze casus leest dan is daarin te vinden dat deze man ondanks zijn lichte desoriëntatie x3 wel coöperatief is en in staat is opdrachten uit te voeren. Verder heeft de paramedic deze man in een zittende houding vervoerd met alleen een (te kleine) halskraag, niet zozeer ter immobilisatie als wel als geheugensteun dat hij zijn hoofd rustig houdt. Zou jij hierachter kunnen staan als MMT-arts?

CM

• Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 24 oktober 2011, 20:17:34
Als dat het besluit is van de ambulanceverpleegkundige, dan wel! ;)

Vesalius,

Ik neem het nu voor Expert op. Hij zal waarschijnlijk nooit een definitieve uitspraak doen over een fictieve casus. Er zijn in die zin te veel variabelen en hij zal er geen zin in hebben om met zijn eigen uitspraken geconfronteerd te worden.

Dat is mijn mening, althans. Hij is anders groot en lelijk genoeg om zelf antwoord te geven.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 24 oktober 2011, 20:38:03
Als dat het besluit is van de ambulanceverpleegkundige, dan wel! ;)

Vesalius,

Ik neem het nu voor Expert op. Hij zal waarschijnlijk nooit een definitieve uitspraak doen over een fictieve casus. Er zijn in die zin te veel variabelen en hij zal er geen zin in hebben om met zijn eigen uitspraken geconfronteerd te worden.

Dat is mijn mening, althans. Hij is anders groot en lelijk genoeg om zelf antwoord te geven.

CM

Nee, dat snap ik ook wel. Ik verwacht ook geen volledig behandelplan, maar het blijft nu wel erg op de vlakte met "gecontroleerd vervoeren" dat kan namelijk echt vanalles betekenen.

Het illustreert tegelijkertijd wel het dilemma in deze. Ondanks dat steeds meer informatie bekend wordt over de nadelige gevolgen van immobilisatie en tot op heden nauwelijk/geen aangetoond voordeel. Immobilisatie is dusdanig diep geworteld in de traumazorg dat maar zeer weinig personen hun vingers er aan durven te branden om het niet te doen.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 24 oktober 2011, 20:49:16
Daar ben ik het ook met je eens. Helaas werkt onze wereld nou eenmaal zo... ivoren torens...

Ter illustratie: 11 jaar geleden ben ik in de VS geweest voor een ambulance stage. Daar heb ik voor het eerst kennis gemaakt met de voordelen van CPAP in de ambulancezorg. Bij terugkomst bleef ik mijn MMA bestoken met berichten. Hij werd gek van me. Begin dit jaar zijn wij er ook mee begonnen, maar nog lang niet alle diensten hebben het. De volgende stap is het verbannen van furosemide en parenterale nitro introduceren. Dan hebben we een EBM oplossing voor een astma cardiale (niet de minste ziektebeeld, niet waar?). Maar goed, ik dwaal weer af..

Het bewijs groeit en de belanghebbende instituten kunnen dit bewijs niet negeren. Onze protocollen bieden bijvoorbeeld ook veel meer ruimte dan 5 jr geleden. Het is een zaak van de lange adem, maar de aanhouder wint.

CM

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 24 oktober 2011, 20:56:10
@ rescue,

Ik lees in enkele posting over je voorkeur van vervoer in de MICU. Wat is daarvan, volgens jou, de meerwaarde? De MICU is nl niet bestemd voor dergelijk vervoer. Deze vervoerd mensen vanaf de ene ic naar de andere ic en de patiënt is altijd geintubeerd en hangt aan allerlei toeters en bellen. Nu zul je zeggen dat die van Zwolle ook regulier vervoer doet en dat is ook zo. Echter mag deze voor dat vervoer niet ver weg omdat hij binnen het uur beschikbaar moet zijn voor echt MICU transport. In dit specifieke geval wordt de patient dus vervoerd met een reguliere ambulance al of niet geimobiliseerd. En als we het dan over bewegingen van de patient hebben, in de MICU zal dat allen maar verergeren omdat de brancard veel hoger staat dan in een normale ambulance. Geloof me, ik rijdt regelmatig met die wagen en dat kan behoorlijk schommelen al rijd ik nog zo voorzichtig. Met een beetje pech zit de bewuste huisarts ook nog eens in een woonwijk met alle snelheidsbeperkingen dus tel uit je winst..

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:14:28

Als je de uitkomst van deze casus leest dan is daarin te vinden dat deze man ondanks zijn lichte desoriëntatie wel coöperatief is en in staat is opdrachten uit te voeren. Verder heeft de paramedic deze man in een zittende houding vervoerd met alleen een (te kleine) halskraag, niet zozeer ter immobilisatie als wel als geheugensteun dat hij zijn hoofd rustig houdt.

Zou jij hierachter kunnen staan als MMT-arts?

Vesalius,

Het is niet zo belangrijk of ik daar nu wel of niet achter sta. Het is namelijk de inschatting van die Paramedic, zijn keuze om dat op deze manier te doen en dus zijn verantwoordelijkheid om tot vervoer over te gaan. Ga je Goddelijke gang zou ik zeggen.

Als je mijn advies vraagt, dan krijg je dat. Sta mij toe dat ik hierin mijn eigen afwegingen maak. Wanneer je dat advies je naast wilt leggen omdat het misschien niet is wat je wilt horen, dan vind ik dat prima. Maar waarom vraag je dan advies?

Expert.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:24:55
Vesalius,

Het is niet zo belangrijk of ik daar nu wel of niet achter sta. Het is namelijk de inschatting van die Paramedic, zijn keuze om dat op deze manier te doen en dus zijn verantwoordelijkheid om tot vervoer over te gaan. Ga je Goddelijke gang zou ik zeggen.

Als je mijn advies vraagt, dan krijg je dat. Sta mij toe dat ik hierin mijn eigen afwegingen maak. Wanneer je dat advies je naast wilt leggen omdat het misschien niet is wat je wilt horen, dan vind ik dat prima. Maar waarom vraag je dan advies?

Expert.

Uiteraard sta ik dat toe, echter mijn vraag is nu welke afwegingen je maakt en dat blijft ontzettend vaag. Ik verwacht geen concreet behandelplan, ik hoop juist dat je een tipje van de sluier zou willen oplichten op welke basis je je afwegingen maakt.