Even een paar vraagjes in deze interessante discussie:
1. Heeft een paramedic de patient in kwestie vervoerd? goh wist niet dat er al weer een hulpverlenertype erbij is gekomen in dezorg in Nederland....
2. Hoe gaat het inmiddels met de patient in kwestie ( en dan bedoel ik niet letterlijk hoe het er nu met d ebeste man aan toe gaat maar figuurlijk) terwijlwij fijn zitten te discussieren zit / loopt / ligt die man in zijn woning.....misschien is ie in al zijn verwardheid wel een fijn ritje gaan doen op de fiets...
Ik zou als AVP de huisarts ter plaatse vragen mbt een op te stellen wensenplan/codicil voor de gevallen dat het ineens niet zo goed gaat met de heer.
Verder zou een telefonisch consult met de neurochirurg mbt te volgen beleid wel erg handig zijn en kan de patient met een grote dosis TLC en zonodig pijnmedicatie in een vacuummatras worden getransporteerd naar het verwijzende ziekenhuis.100 km rijden voor een probleem dat het verwijzende ziekenhuis zelf heeft laten ontstaan is mij te gortig en te risicovol, dat risico laat ik graag bij het falende en verwijzende ''ziekenhuis''. Voor een definitieve behandeling van de patient kan in veel gevallen ook de neurochirurg zich verplaatsen naar het verwijzende ziekenhuis, dat scheelt weer onnodig risico nemen met vervoer. Er wordt overigens mijns inziens al veel te veel gesold met patienten interklinisch transporteren, zeker met ouderen, dat is toch een beetje onwijs in een zorglandschap dat patientgericht wil werken...