Dag oude CWK fractuur en nu?

Auteur Topic: Dag oude CWK fractuur en nu?  (gelezen 27182 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:46:16

Uiteraard sta ik dat toe, echter mijn vraag is nu welke afwegingen je maakt en dat blijft ontzettend vaag. Ik verwacht geen concreet behandelplan, ik hoop juist dat je een tipje van de sluier zou willen oplichten op welke basis je je afwegingen maakt.

Vesalius,

Je bent dit ontzettend leuke topic zelf gestart. Ik leef daarom in de veronderstelling dat je alle postings met veel belangstelling hebt gelezen.

De basis van mijn reactie is samen te vatten in twee kernwoorden: Patiëntveiligheid en ondersteuning van het ambulancepersoneel.

Je zult begrijpen dat ik als arts, op grond van mijn bevoegdheden, kennis, ervaring en daaruit voortvloeiende verantwoordelijkheden heel andere afwegingen maak dan een ambulanceverpleegkundige in deze situatie. Bovendien acteer ik binnen een heel ander medico-legaal kader.

Lees mijn postings nog eens heel goed na.

Expert

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 24 oktober 2011, 22:34:45
Wat deze discussie zo boeiend maakt is dat er een discrepantie is tussen het (huidige) protocol, het beschikbare wetenschappelijk onderzoek en de juridische overwegingen. Ik kan me wel vinden in de overweging van Expert om niet de vingers te willen branden aan een dergelijke casus door als arts een advies te opperen. Wetenschap of niet, op het moment dat het misgaat omdat je niet immobiliseert is het maar de vraag hoe sterk je staat. Daar tegenover de evidence die niet in het voordeel is van de immobilisatie. Ik weet het zo niet hoor.

Nogmaals, leuke topic!

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 24 oktober 2011, 23:45:55
Ik kan me er ook iets bij voorstellen, ik heb dit vanavond al een keer aangegeven. Toch zoekt men naar een oplossing dus durf ik wel mijn vingers te branden (voor deze fictieve casus alleen!) aan een uitspraak:

Ik zou de pt een halskraag geven en rechtop laten zitten met twee opgerolde dekens als 'headblocks'. Daarnaast vind ik pijnstilling belangrijk om onrust te voorkomen.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 25 oktober 2011, 00:05:02
En toch frustreert dit mij ontzettend en wel om het volgende:

primum non nocere

En laat dat nou naar mijn mening geschonden worden met de huidige immobilisatie-protocollen...  :'(

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 25 oktober 2011, 01:21:48
Even een paar vraagjes in deze interessante discussie:
1. Heeft een paramedic de patient in kwestie vervoerd? goh wist niet dat er al weer een hulpverlenertype erbij is gekomen in dezorg in Nederland....

2. Hoe gaat het inmiddels met de patient in kwestie ( en dan bedoel ik niet letterlijk hoe het er nu met d ebeste man aan toe gaat maar figuurlijk) terwijlwij fijn zitten te discussieren zit / loopt / ligt die man in zijn woning.....misschien is ie in al zijn verwardheid wel een fijn ritje gaan doen op de fiets...

Ik zou als AVP de huisarts ter plaatse vragen mbt een op te stellen wensenplan/codicil voor de gevallen dat het ineens niet zo goed gaat met de heer.
Verder zou een telefonisch consult met de neurochirurg mbt te volgen beleid wel erg handig zijn en kan de patient met een grote dosis TLC en zonodig pijnmedicatie in een vacuummatras worden getransporteerd naar het verwijzende ziekenhuis.100 km rijden voor een probleem dat het verwijzende ziekenhuis zelf heeft laten ontstaan is mij te gortig en te risicovol, dat risico laat ik graag bij het falende en verwijzende ''ziekenhuis''. Voor een definitieve behandeling van de patient kan in veel gevallen ook de neurochirurg zich verplaatsen naar het verwijzende ziekenhuis, dat scheelt weer onnodig risico nemen met vervoer. Er wordt overigens mijns inziens al veel te veel gesold met patienten interklinisch transporteren, zeker met ouderen, dat is toch een beetje onwijs in een zorglandschap dat patientgericht wil werken...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 25 oktober 2011, 01:23:42
En toch frustreert dit mij ontzettend en wel om het volgende:

primum non nocere

En laat dat nou naar mijn mening geschonden worden met de huidige immobilisatie-protocollen...  :'(

De huidige LPA 7-2 protocollen  zijn al iets aangepast mbt immobilisatie maar de recente onderzoeken laten inderdaad zien dat het nog wel een onsje minder mag qua onzin immobilisatie.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #86 Gepost op: 25 oktober 2011, 08:42:54

Daar tegenover de evidence die niet in het voordeel is van de immobilisatie.

Nogmaals, leuke topic!

Beste mensen,

We moeten twee zaken niet met elkaar verwarren. Lunatum en anderen hebben gelijk als ze zeggen dat er geen evidence is voor CWK immobilisatie bij het vermoeden op een CWK fractuur. Bovendien is het correct dat er wel bewezen nadelen aan zitten.

Echter..., in dit geval is sprake van een evidente fractuur. Dan zul je toch een vorm van immobilisatie na moeten streven. Het myleum ter hoogte van de CWK heeft niet veel ruimte in het wervelkanaal en toename van oedeem of een fractuurhematoom in dat gebied kan echt desastreuze gevolgen hebben voor de patient. En dan is de opmerking primum non nocere zeker op zijn plaats.

De afstand waarover de patient getranspoteerd moet worden is relatief groot. Dus de kans dat er tijdens het transport ongewenste krachten optreden is groter dan klein.

Expert.

Expert.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 25 oktober 2011, 11:06:03
Wat is er dan mis met een immobilisatietechniek die niet de nadelen heeft van de reguliere immobilisatie, (behalve dat het een kwartiertje langer duurt om aan te brengen...  Die vele malen comfortabeler en niet de nadelen heeft, dan de reguliere technieken is.

Met heel veel opgerolde handdoekens, laken en dekens kan het heel veel comfortabeler maken, zonder dat je de patient een zeer opgesloten gevoel geeft..  Ik zal eens kijken of ik er foto's van de techniek heb..

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #88 Gepost op: 27 oktober 2011, 11:30:04
De discussie over de CWK fractuur droogt een beetje op. Toch is het een zeer inetressante casus.

Ik ben een uitgesproken critisiast van allerlei magische handelingen. Ik stel mij kritisch op als het gaat om CWK immobilisatie omdat er meer aanwijzingen lijken te zijn die duiden nadelen dan dat het voordelen heeft. Daarover werd nog onlangs zeer uitgebreid discussie gevoerd op dit forum. Echter.., het niet bewezen nuttig effect van een nekspalk bij een evidente hoge CWK fractuur is weer nieuw voor mij.

Daar moet ik mij goed in verdiepen en ik ben altijd bereid om op basis van voortschreidend inzicht en goede argumenten mijn mening bij te stellen.

Misschien moeten we daar de discussie eens op richten en ik nodig iedereen uit om hierover nog meer literatuur aan te dragen in dit topic.

Wel blijf je zitten met een vastgeroest idee en het het veranderen daarvan zal per definitie stuiten op weerstand.

Expert

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #89 Gepost op: 27 oktober 2011, 15:40:57
Expert,

Bedankt voor je bijdrage in deze. Ik vind het ook een boeiende discussie. Ik sluit me dus hierbij aan en roep iedereen op om met zo veel mogelijk onderbouwde argumenten te komen.

Ik bijt de spits af met een meta-analyse. Er is blijkbaar veel werk aan de winkel:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11406043

Maar waar er een wil is...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19291551

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon