Allereerst: is de situatie zo accuut dat deze patient DIRECT vervoerd moet worden? Zo niet dan zou ik de/een huisarts maar eens naar Groningen laten bellen dat ze gezien de toestand van de patiënt maar linksom of rechtsom gaan regelen dat er (de volgende dag?) een plekkie voor meneer gecreëerd wordt en het verzorgingshuis (laten) instrueren dat ze toch iets van immobilisatie verzinnen.
Het ziekenhuis in Groningen heeft de patient ook al weggestuurd zonder de CT te beoordelen, laat ze de nu ontstane ellende maar lekker zelf opknappen, zou ik zeggen . Hmmm, het gaat om het ziekenhuis in Sneek. Laat zij het maar opknappen, want het lijkt er ook op dat iedereen z'n handen van de patient aftrekt, over de rug van de patient........
Heeft qua vervoer nog niemand gedacht aan een voertuig waarin een bed vervoerd kan worden? Ze hebben in het Noorden toch van die grote bussen, kan daar geen bed in? Anders een MICU of zoiets. De overige opties zijn hoe dan ook schadelijk en belastend voor de patiënt, dus ik zou 'm lekker laten liggen in zijn eigen bed.
Ergens las ik iets over sederen enzovoort. Dat gaat mij erg ver. We hebben wel met een mens te maken, niet met een wild beest wat van de ene naar de andere dierentuin overgeplaats moet worden. Dan kan je elke dronken lor die je aantreft voortaan ook wel gesedeerd gaan vervoeren.
En nog iets anders. Zal wel erg gevoelig liggen en de grenzen der ethiek raken, maar laten we niet vergeten dat het in dit speciefieke geval om een oude man gaat, die ziek is en die aan het einde van z'n leven is. Hoe ver moet je gaan met allerlei technieken, handelingen enzovoort? Ik ga in dit geval mee met WM, gewoon zo makkelijk mogelijk vervoeren en veel TLC.