Dag oude CWK fractuur en nu?

Auteur Topic: Dag oude CWK fractuur en nu?  (gelezen 27259 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2011, 23:16:54
Ik weet niet of je een dementerende patient met angststoornis geimmobiliseerd krijgt en ruim een uur kunt laten liggen op de plank. Zelf denk ik dat je het best deze patient gewoon zonder immobilisatie moet vervoeren maar als de behandelend arts anders beslist of er toch uitvalsverschijnselen optreden waardoor er geplankt moet worden, kun je hierbij ook aanvullend sedatie en analgetica gebruiken zodat de patient stil blijft liggen en toch zo min mogelijk hinder ondervind.

Andere zaken die hierbij komen kijken zijn ook wat voor extra letsel je toebrengt door langdurige immobilisatie en de wils(on)bekwaamheid van deze patient.

Jim,

Als de behandelde arts erop staat dat iemand tegen zijn wil in (wat ik mij toch niet kan voorstellen, maar dat ter zijde) wordt geimmobiliseerd dan gaat hij/zij mee. Dat is mijn standaard oplossing, overigens. De uitspraak:

"Prima collega, maar hier sta ik niet achter dus je gaat mee"

doet wonderen. Je moet eens weten hoe snel ze van mening veranderen.

Dat klinkt wel stoer, ik heb het misschien 2 keer in 14 jaar gebruikt maar m.i. is het de juiste aanpak omdat ik niet voor situaties wil komen te staan waar ik niet achter sta.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2011, 08:18:59

Flink sederen, immobiliseren en op transport zou nog een (wat drastische) optie zijn.

Ik weet niet of je een dementerende patient met angststoornis geimmobiliseerd krijgt en ruim een uur kunt laten liggen op de plank. Zelf denk ik dat je het best deze patient gewoon zonder immobilisatie moet vervoeren maar als de behandelend arts anders beslist of er toch uitvalsverschijnselen optreden waardoor er geplankt moet worden, kun je hierbij ook aanvullend sedatie en analgetica gebruiken zodat de patient stil blijft liggen en toch zo min mogelijk hinder ondervind.

Wat stel je voor.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2011, 12:51:33
Wat stel je voor.

Je kunt fentanyl en dormicum geven, dbp, haldol, of een pompje met propofol.

Maar als ik de casus zo nog eens lees denk ik dat niet immobiliseren toch de betere keus zal zijn.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2011, 13:01:11

Je kunt fentanyl en dormicum geven, dbp, haldol, of een pompje met propofol.

Fentanyl en Dormicum, of een 'pompje' met Propofol?

complex

• Forum gebruiker
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2011, 13:21:26
Ik zou net als CM de patiënt niet immobiliseren, de kans lijkt mij groter dat de patiënt onrustig wordt en er dan meer schade kan optreden door de immobilisatie van de patiënt. Ook heeft de patiënt "rondgelopen" met de fractuur dus lijkt mij de kans klein dat er uitval gaat optreden als je de patiënt rustig instrueert.

Misschien is een andere optie om overleg te plegen met het neurochirurgisch centrum aangaande het vervoer van de patiënt. (om alvast een zachte halskraag te geven oid). Maar ik weet niet of dit wel mogelijk is.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 22 oktober 2011, 13:50:09

Ook heeft de patiënt "rondgelopen" met de fractuur dus lijkt mij de kans klein dat er uitval gaat optreden als je de patiënt rustig instrueert.

Misschien is een andere optie om overleg te plegen met het neurochirurgisch centrum aangaande het vervoer van de patiënt. (om alvast een zachte halskraag te geven oid). Maar ik weet niet of dit wel mogelijk is.

Hoe groot is dan die kans volgens jou en durf jij het risico te nemen dat er tijdens het vervoer onder jouw verantwoordelijkheid problemen optreden. Jij besluit immers om tot vervoer over te gaan. 'Rondlopen' is toch iets anders als vervoer per ambulance waarbij er zich allerlei mogelijke krachten manifesteren zoals acceleratie, deceleratie en rotatie.

De tweede opmerking 'qua overleg' snijdt meer hout.

Expert

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #16 Gepost op: 22 oktober 2011, 13:51:05

Fentanyl en Dormicum, of een 'pompje' met Propofol?

Blijkbaar geef ik geen goede antwoorden, wat wil je precies weten expert?
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 22 oktober 2011, 13:56:21

Blijkbaar geef ik geen goede antwoorden, wat wil je precies weten Expert?

Of de patient onder jouw bezielende begeleiding mag rekenen op veilige en effectieve medische zorg.

Lees de opmerking van WM nog maar eens heel goed door.

Expert

nOne

• Forum gebruiker
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Reactie #18 Gepost op: 22 oktober 2011, 15:07:23
'Rondlopen' is toch iets anders als vervoer per ambulance waarbij er zich allerlei mogelijke krachten manifesteren zoals acceleratie, deceleratie en rotatie.
Als er niet voor immobilisatie wordt gekozen, maakt het dan nog verschil om liggend of zittend te vervoeren? Ik ben niet zo goed in natuurkunde, maar het lijkt me dat de krachten zich bij zittend vervoer net wat anders door het lichaam gaan dan liggend. Zo ja, biedt één van de twee opties (liggend/zittend zonder immobilisatie) dan dus voordelen t.o.v. de andere optie?

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 22 oktober 2011, 17:01:16
Allereerst: is de situatie zo accuut dat deze patient DIRECT vervoerd moet worden? Zo niet dan zou ik de/een huisarts maar eens naar Groningen laten bellen dat ze gezien de toestand van de patiënt maar linksom of rechtsom gaan regelen dat er (de volgende dag?) een plekkie voor meneer gecreëerd wordt en het verzorgingshuis (laten) instrueren dat ze toch iets van immobilisatie verzinnen. Het ziekenhuis in Groningen heeft de patient ook al weggestuurd zonder de CT te beoordelen, laat ze de nu ontstane ellende maar lekker zelf opknappen, zou ik zeggen  ;D. Hmmm, het gaat om het ziekenhuis in Sneek. Laat zij het maar opknappen, want het lijkt er ook op dat iedereen z'n handen van de patient aftrekt, over de rug van de patient........

Heeft qua vervoer nog niemand gedacht aan een voertuig waarin een bed vervoerd kan worden? Ze hebben in het Noorden toch van die grote bussen, kan daar geen bed in? Anders een MICU of zoiets. De overige opties zijn hoe dan ook schadelijk en belastend voor de patiënt, dus ik zou 'm lekker laten liggen in zijn eigen bed.

Ergens las ik iets over sederen enzovoort. Dat gaat mij erg ver. We hebben wel met een mens te maken, niet met een wild beest wat van de ene naar de andere dierentuin overgeplaats moet worden. Dan kan je elke dronken lor die je aantreft voortaan ook wel gesedeerd gaan vervoeren.

En nog iets anders. Zal wel erg gevoelig liggen en de grenzen der ethiek raken, maar laten we niet vergeten dat het in dit speciefieke geval om een oude man gaat, die ziek is en die aan het einde van z'n leven is. Hoe ver moet je gaan met allerlei technieken, handelingen enzovoort? Ik ga in dit geval mee met WM, gewoon zo makkelijk mogelijk vervoeren en veel TLC.