Dag oude CWK fractuur en nu?

Auteur Topic: Dag oude CWK fractuur en nu?  (gelezen 27196 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #20 Gepost op: 22 oktober 2011, 17:22:27
Of de patient onder jouw bezielende begeleiding mag rekenen op veilige en effectieve medische zorg.

Lees de opmerking van WM nog maar eens heel goed door.

Expert

Natuurlijk wil ik als uitgangspunt dat de patient met goede instructie en begeleiding stil op een brancard gaat liggen en zo vervoerd kan worden.

Maar stel nu dat deze dementerende meneer met een angststoornis niet stil wil liggen, bang en onrustig is omdat hij opeens naar het ziekenhuis moet worden gebracht wat een paar uur rijden is met allemaal vreemde mensen om zich heen? Zou een beetje dormicum dan alleen  voor wilde beesten zijn zoals azijnzeikerd het verwoord, of onmenselijk?

Ik weet wel dat in het ziekenhuis er soms mensen gesedeerd worden als ze een CT-scan krijgen of ze overgebed worden met een heupfractuur.

Ik heb het beste met patienten voor, maar als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2011, 18:44:00
Misschien is het tijd om je iets over veiligheid te vertellen. Patiëntveiligheid wel te verstaan. Daarbij is een goed begrip noodzakelijk waarom zaken soms zo dramatisch fout lopen met een patiënt. We noemen het dan een complicatie, want dokters maken natuurlijk nooit fouten. Die ontstaan vaak door een aanschakeling van missers die elkaar opvolgen.

En dat is nu net het punt wat ik wilde maken. Daarin heeft Azijnzijkerd namelijk volledig gelijk. Want als je kijkt naar deze ogenschijnlijk eenvoudige casus dan kun je een bijzondere observatie doen, namelijk een aaneenschakeling van medische fouten. Fouten van inhoudelijke aard en fouten in het beleid.

• Een CWK fractuur wordt gemist
  • Patient gaat terug naar huis
  • Er wordt opnieuw diagnostiek verricht
  • De uitslag wordt niet afgewacht
  • De patient gaat opnieuw naar huis
  • Er blijkt sprake van een instabiele CWK fractuur
  • De ambulance wordt besteld voor overplaatsing

Houd dit nu eens even tegen het licht waarbij ieder minimaal Hoog Energetisch Trauma op een plank wordt gepresenteerd. "Want je weet maar nooit". En dat terwijl we hier te maken hebben met een evident bewezen instabiele CWK fractuur. Daarmee is deze patiënt vitaal bedreigd. En daarmee wil men zo op pad gaan. Fout op fout.

Daarom ben ik het nogmaals hartgrondig met Azijnzeikerd eens. Deze rit moet je nimmer zomaar accepteren als ambulanceverpleegkundige.

Je vraagt de huisarts ter plaatse en je verwacht van deze een helder medisch beleid, dat is opgemaakt in overleg met de neurochirurg. "Dokter, graag wil van u weten wat uw beleid is voor deze patiënt". "Gaan we opereren of blijven we conservatief?"

Daarin betrek je speciaal vervoersgerelateerde zaken als acceleratie, deceleratie en rotatiekrachten. Zaken als adequate pijnbestrijding en misselijkheidsprofylaxe mogen hierin niet ontbreken. Daarin past ook een vorm van moreel beraad. Wat zijn we hier aan het doen met deze man en wat doen we als het mis gaat onderweg. Is de familie hiervan op de hoogte?

Nou..ik kan je vertellen dat je dan nog wel even bezig bent. Voor het einde van je dienst ben je nog niet op pad.

Even voor eigen parochie sprekend. Sedatie in combinatie met pijnstilling is voor deze patiënt echt levensgevaarlijk! Als deze patiënt gewoon volledig beleid heeft, dan zullen we daar ook naar moeten handelen. Dan moet je soms ook gewoon durven doorpakken. En als je het als ambulanceverpleegkundige te link vindt om een patiënt in deze conditie over een afstand van 100 km te vervoeren en je krijgt van de huisarts "nul op rekwest", dan vraag je toch gewoon om back up. Desnoods pak je de telefoon en je vraagt overleg met de dienstdoende H-MMT arts. Gebeurt wel vaker. Samen kunnen we een afweging maken en desnoods doe je een secundaire oproep om de situatie samen ter plekke te beoordelen.

Ga alsjeblieft niet zelf lopen rommelen met sedatie in combinatie pijnstilling, want dat zijn de ingrediënten voor de volgende misser. Als die patiënt snel, veilig en pijnvrij naar Zwolle moet, dan stoppen we er desnoods een tube in.

Expert.

Ambu ALS

• Forum gebruiker
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2011, 21:38:31
Hulde aan Expert.
Duidelijk en helder.

Graag mag ik echter de boel ook een beetje opruien: in de casus staat onder meer "ziek en oud".
Waarom moeten we de kosten in de gezondheidszorg altijd op maximaal niveau proberen te houden ?
Waarom moet iedere ziel toch maar steeds weer gered worden door ons ?
Dus naast de medisch en vervoerstechnische argumenten vind ik het ook heel goed om die HA ter plaatse te vragen en vriendelijk, transparant en vooral duidelijk het debat in te gaan over de zin en de onzin van beleid en toekomstperspectief.
En wellicht komt daar uit dat er wel degelijk actief beleid wordt geformuleerd, maar dan is er tenminste grondig over nagedacht.
Dat scherpt dan ook de geest voor een volgende casus.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 22 oktober 2011, 21:59:26
Beste mensen,

Als ik even zo vrij mag zijn om alles kort te resumeren:

Er wordt een aantal fouten gemaakt waardoor vervoer van een risico patiënt noodzakelijk is.
Wij, als ambulancebemanning, worden bekwaam geacht dit vervoer uit te voeren.
Er zitten risico's aan het uitvoeren van het vervoer.
Daarom dekken we ons in om een ter zake zijnde deskundige te raadplegen.

Wij blijven ten aller tijden verantwoordelijkvoor het eigen handelen. Daarom is het sederen van een kwetsbare patient niet gewenst. Het zou inderdaad makkelijk kunnen leiden tot nog meer complicaties. Maar om een pt dusdanig te sederen dat hij/zij geintubeerd moet worden is , in deze casus, wel heel erg discutabel. Ik ben het met mijn voorgangers eens dat er best kritisch naar de leeftijd en co-morbiditeit van de patiënt gekeken mag worden. Het is mij toch een doorn in het oog waar we soms voor geroepen worden. Mensen die, bijvoorbeeld, in de laatste dagen van hun leven toch nog uit huis worden gehaald omdat er geen goede afspraken zijn gemaakt rondom de palliatieve thuiszorg. Maar goed, nou dwalen we wat af...

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2011, 22:40:46
Beste mensen,

Als ik even zo vrij mag zijn om alles kort te resumeren:

Er wordt een aantal fouten gemaakt waardoor vervoer van een risico patiënt noodzakelijk is.
Wij, als ambulancebemanning, worden bekwaam geacht dit vervoer uit te voeren.
Er zitten risico's aan het uitvoeren van het vervoer.
Daarom dekken we ons in om een ter zake zijnde deskundige te raadplegen.

Wij blijven ten aller tijden verantwoordelijkvoor het eigen handelen. Daarom is het sederen van een kwetsbare patient niet gewenst. Het zou inderdaad makkelijk kunnen leiden tot nog meer complicaties. Maar om een pt dusdanig te sederen dat hij/zij geintubeerd moet worden is , in deze casus, wel heel erg discutabel. Ik ben het met mijn voorgangers eens dat er best kritisch naar de leeftijd en co-morbiditeit van de patiënt gekeken mag worden. Het is mij toch een doorn in het oog waar we soms voor geroepen worden. Mensen die, bijvoorbeeld, in de laatste dagen van hun leven toch nog uit huis worden gehaald omdat er geen goede afspraken zijn gemaakt rondom de palliatieve thuiszorg. Maar goed, nou dwalen we wat af...

WM

Beste mensen,

Mijn bijdrage is vooral heel duidelijk en onontsloten bedoeld om heel duidelijk voor de ambulanceverpleegkundige te gaan staan. Ook dat mogen jullie van een H-MMT arts verwachten.

Kom maar op.

Expert.

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 23 oktober 2011, 12:06:53
Als de patient niet naar het neurochirurgisch centrum kan worden vervoerd, waarom dan niet een team van het neurochirurgisch centrum naar de patient laten komen?
Ik ben niet bekend met de ins en outs met de richtlijnen, maar ik zou hier als ambuteam niet zonder begeleiding van een arts gaan vervoeren. Als ik zou gaan vervoeren, dan onder begeleiding van de nodige politie voertuigen, welke er voor zorgen dat ik de patiënt op een rustige wijze kan vervoeren. zal dan wel een heeeeeeel lang ritje worden denk ik...
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 23 oktober 2011, 13:37:42
Er zijn toch meer methodes om deze patient geimmobiliseerd te vervoeren.. Zoals je hebt geen directe haast.. Heb je nog tijd en duizend en een manieren om deze patient comfortabel geimmobiliseerd te vervoeren en een zeer gerust te stellen om paniek aanvallen te voorkomen..

Inderdaad, het hoofd en torso en bekken en benen moeten gefixeerd worden.. Echter met zeer comfortable padding kan je al heel veel doen... in dit geval zou een vacuummatras, met zachte omhulsel al heel veel kunnen doen...

Direct op een wervelplank, zonder aanvullende padding lijkt me niet raadzaam en in dit geval ook onnodig..  Helemaal niet immobiliseren lijkt me geen optie...   En alleen het hoofd fixeren is altijd volkomen ongepast..  

Zet er naast de de liefste en leukste gezichtje die super kalmeert en de meeste love tender and care kan die je kan krijgen..
Stopt het geheel in de grootste (IC-)ambulance die je kan vinden.. en neem de tijd.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 23 oktober 2011, 15:16:44
Er zijn toch meer methodes om deze patient geimmobiliseerd te vervoeren.. Zoals je hebt geen directe haast.. Heb je nog tijd en duizend en een manieren om deze patient comfortabel geimmobiliseerd te vervoeren en een zeer gerust te stellen om paniek aanvallen te voorkomen..

Inderdaad, het hoofd en torso en bekken en benen moeten gefixeerd worden.. Echter met zeer comfortable padding kan je al heel veel doen... in dit geval zou een vacuummatras, met zachte omhulsel al heel veel kunnen doen...

Direct op een wervelplank, zonder aanvullende padding lijkt me niet raadzaam en in dit geval ook onnodig..  Helemaal niet immobiliseren lijkt me geen optie...   En alleen het hoofd fixeren is altijd volkomen ongepast..  

Zet er naast de de liefste en leukste gezichtje die super kalmeert en de meeste love tender and care kan die je kan krijgen..
Stopt het geheel in de grootste (IC-)ambulance die je kan vinden.. en neem de tijd.

Ha die Rescue,

Ik dacht al, wanneer komt ie nou. Mijn hele zondag is weer goed. Maar goed.., even inhoudelijk.

In jouw bijdrage richt je jezelf teveel op de technische mogelijkheden die er zijn om iemand comfortabel geïmmobiliseerd te vervoeren. Dat is natuurlijk een belangrijke voorwaarde en niet zozeer het probleem. Echter, gegeven de omstandigheden moet dat wel veilig gebeuren. Daar ga jij naar mijn smaak aan voorbij.

Vooral die veiligheid zul je moeten kunnen garanderen. De afwegingen die hier gemaakt moeten worden behoort in mijn optiek tot de kerncompetentie van de ambulanceverpleegkundige en de ambulancechauffeur. Ieder ambulanceteam zal in een dergelijke situatie hier toch even heel goed over na moeten denken. Dat maakt de casus zo leuk.

Als de patiënt gedurende het transport ineens misselijk wordt en moet braken, dan kan ik je vertellen dat je een uitdaging hebt als ambulanceverpleegkundige bij deze specifieke patiënt met een cervicale wervelfractuur. In geval van een dementie zou het zomaar eens uitermate lastig kunnen zijn, om de onrust van deze patiënt te corrigeren.

En als deze patiënt volledig geïmmobiliseerd daarbij aspireert, kun je moeilijk zeggen; "Ja maar, we hadden er nog wel het leukste en liefste gezichtje naast gezet". Voor dat argument zal de rechter weinig gevoelig zijn.

Expert

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 23 oktober 2011, 15:27:07

Zoveel mogelijkheden heb je niet in de gemiddelde ambulance. Misschien wel als je de rit dagen van te voren kan plannen en in de tussentijd de nodige materialen bij elkaar kan vergaren, maar in deze casus wordt er gewoon een parate ambulance gestuurd.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 23 oktober 2011, 15:31:38
Ik ben niet bekend met de ins en outs met de richtlijnen, maar ik zou hier als ambuteam niet zonder begeleiding van een arts gaan vervoeren. Als ik zou gaan vervoeren, dan onder begeleiding van de nodige politie voertuigen, welke er voor zorgen dat ik de patiënt op een rustige wijze kan vervoeren. zal dan wel een heeeeeeel lang ritje worden denk ik...

En denk je dat die patiënt daar blij mee is, met een heeeeeeeeel lang ritje? (Vergeet niet dat het ene ziekenhuis niet bereid is een logistiek probleempje op te lossen en een oude, zieke man daardoor extreem veel zwaarder belast wordt.... ). En nu gaan we ook nog eens agenten aan extra gevaar blootstellen?

Waar las ik nou van de week dat Academische Ziekenhuizen een behoorlijk beddenoverschot hebben? Zou het kunnen dat deze patiënt financieel gezien niet interessant is?