Vesalius,
Je hebt helemaal gelijk. Net als vele andere collegae, zit ook ik vastgeroest in gevestigde ideeën. Net als dat voor dokters geldt, geldt dit natuurlijk ook voor ambulanceverpleegkundigen. Welke cursus je ook volgt, altijd wordt de aandacht gevestigd op zogenaamd vermeend cervicaal letsel. Wanneer je de ATLS cursus volgt, moet je op een goed moment examen doen. Wanneer je niet met je ellebogen 900 gebogen binnen kwam lopen (de zogenaamde "ATLS walk"), om als een getergde kat het hoofd vast te pakken ter immobilisatie van de CWK, betekende dat op voorhand een herexamen. Voor dat je het weet, kwalificeer je dat dan als de waarheid, zonder je af te vragen wat hiervan de wetenschappelijke onderbouwing is.
Inmiddels wordt onze kennis groter. Daarmee neemt de nuance toe. Nog onlangs meende ik op grond van de Nexus criteria en de Canadiun C-Spine Rule dat een nekspalk bij een patiënt echt niet nodig was. Direct drie SEH artsen maximaal in de vlekken. Hoofdschuddend en met grote minachting werd er geroepen; "Afleidend letsel" en er werd alsnog een Stiffneck aangelegd. Het blijft gewoon erg lastig onder druk van medico-legale argumenten. Gaan jij en ik nu vanaf morgen ineens helemaal anders doen?
Hoe vaak hebben jij en ik niet mensen op de plank gebonden met een Stiffneck? Hoe vaak hebben jij en ik in geval van een hypovolemische shock er niet standaard twee liter NaCl 0,9% ingeknikkerd? Simpelweg omdat het "drillmatig" en overtuigend aan ons werd aangeleerd.
Als het voor jou anders was, dan hoor ik het graag.
Expert