Marifoon, noodzakelijk of leuk speeltje?

Auteur Topic: Marifoon, noodzakelijk of leuk speeltje?  (gelezen 2032 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 2 januari 2012, 10:09:30
Marifoon, noodzakelijk of leuk speeltje? AMSTERDAM -  
De marifoon is in de beroepsvaart verplicht en vrijwel alle binnenvaartschepen zijn uitgerust met twee marifoons zodat je op twee kanalen tegelijk kunt uitluisteren.
In de watersport varen heel wat jachten en jachtjes rond zonder marifoon omdat de marifoon vaak als een hebbedingetje wordt gezien. ‘Ik heb geen marifoon nodig want als er iets gebeurt, bel ik mobiel 112’, is een veelgehoord argument. Maar de marifoon is niet bedoeld om te bellen, maar om uit te luisteren. Wie komt er de bocht door, waar bevinden zich de grote binnenvaartschepen en hoe lang is de wachtrij bij de sluis?
Stremdam opvaren
“Dit voorjaar kwam ik na de Small Ship Race IJmuiden – Lowestof met mijn bootje van 7,5 meter bij Hoek van Holland naar binnen. Ik voer keurig stuurboordwal tussen de tonnen en de wal. Net voor de Verkeersbegeleidingstoren wordt ik opgeroepen; of wist dat er een strekdam onder water lag. Zonder marifoon (en een oplettende verkeerstoren) was ik zo op de strekdam gevaren. Natuurlijk had ik dan met mijn mobiel hulp kunnen vragen maar dat was nu dankzij de marifoon niet nodig”, aldus watersporter en voormalig examinator Marifonie Ben Ros.
Binnenvaartschippers
De drukbevaren Nederlandse vaarwegen zijn mede dankzij de marifoon erg veilig. In moeilijke situaties kunnen schepen elkaar waarschuwen. Het is voor een binnenschipper nogal frustrerend als een jacht zonder marifoon, geen waarschuwingen hoort en doorvaart alsof er niets aan de hand is. In België kan dat niet meer, daar geldt een marifoonplicht voor alle schepen boven de 7 meter. Dat roept de vraag op of zo'n plicht niet ook in Nederland zou moeten gelden?
Wat vinden de Vaarkrant lezers?
Moet iedereen die het kanaal of de rivier opgaat en tussen de grote schepen gaat varen, voor de eigen veiligheid over een marifoon beschikken? Moet marifonie verplicht worden op grotere jachten en wordt de veiligheid daarmee vergroot? Of is een opgeladen mobiele telefoon op het water genoeg? Is een marifoon niet te duur voor watersporters? En wordt het marifoonverkeer niet te veel belast met deelname van alle watersporters?
www.telegraaf.nl




Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2012, 14:57:23
Reacties op Marifonie
Amsterdam -  De Vaarkrant mailbox puilde afgelopen week uit, want de twee onderwerpen waarover de Vaarkrantlezers konden meepraten maakten veel gepeperde reacties los.
Het meest werd gereageerd op de vraag of de marifoon voor watersporters zou moeten worden verplicht. En tot onze verbazing reageerde het overgrote deel met een volmondig ja. Wel wordt een voorbehoud gemaakt voor het gebruik op meertjes en riviertjes.
Verplichten?Ja!
In grote lijnen vinden de lezers dat een marifoon, die al voor een bedrag rond de 100 euro verkrijgbaar is, aanwezig zou moeten zijn aan boord van alle boten die het vaarwater met de beroepsvaart delen. Niet zozeer om mee te communiceren, maar vooral om uit te luisteren en zo te vernemen wat voor bijzonderheden over het weer en gevaarlijke omstandigheden worden gemeld. “Een GSM is een hulpmiddel, maar aan boord nooit voldoende. Door uit te luisteren word je zonder dat je er iets voor hoeft te doen op de hoogte gehouden.” Het examen zou volgens onze lezers moeten worden afgeschaft of goedkoper en gemakkelijker moeten worden gemaakt. “Of laat het deel uitmaken van het examen voor het vaarbewijs. Twee vliegen in één klap.” Kortom: “Een marifoon kan levensreddend zijn en is goed voor de veiligheid. Verplichten dus.

www.telegraaf.nl


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2012, 19:05:03
Sluit ik mij gedeeltelijk bij aan. Onderdeel van het vaarbewijs? Zou maar zo kunnen, maar geen vrijstelling voor het examen voor boten die niet vaarbewijsplichtig zijn, je hoort al zo veel knoeiende mensen die niet op de hoogte zijn. Zelf de profi's weten amper hoe radioverkeer hoort gevoerd te worden, weten niet wat mag en wat niet mag (laatst nog een discussie over aanroepen op 16)  en sommigen hebben zelfs moeite met het NATO spelalfabet.

Als je een (eenvoudige) opleiding in dienst gevolgd hebt weet je al beter hoe het werkt dan sommige professionele operators. Veel misverstanden ontstaan door het niet benoemen aan wie de boodschap gericht is, ("zegt u het maar", waarop alle aanroepende reddingsboten van Nederland door elkaar hun verhaal gaan doen) en het niet (of verkeerd) gebruiken van herhalingen en sleutelwoorden als "over" "uit" en "sluiten"...

Nee, ik ben zelfs voor een opleiding waar meer aandacht besteed wordt aan het voeren van juist radioverkeer en het volgen van procedures.

Als het ergens fout gaat ligt het in 90% van alle gevallen aan de slechte communicatie.