Henk,
ik heb nooit beweert dat er nooit iets te redden valt op onze Randmeren, dat is een bewering die jij nu zelf doet. Ik heb gevraagt hoevaak er daadwerkelijk levensreddend opgetreden moet worden, op dat antwoordt wacht ik nog steeds.
Als de KNRM beweert dat zij de klus zelf wel aan kan op de Randmeren dan is dat voor hun rekening, gaat het mis is het aan de veiligheidsregio,s en gemeentes om de KNRM te herrinneren aan hun eigen beloftes die zij op dat moment niet waar kunnen maken.
Het is dan aan diezelfde veiligheidsregio,s en gemeentes om dan een oplossing daarvoor te zoeken, dat is hun pakkie aan niet het jouwe. In feitte hoef je enkel maar met je armen over elkaar en achterover te gaan ziten. Is niet jouw stijl van werken, maar je moet de verantwoordelijkheden laten liggen waar die horen. En dat is dus bij de partijen die ik al eerder hier benoemde, en zeker geen Henk van HOGE.
Goh, een artikel van een incident van ongeveer anderhalf jaar geleden. Is zo,n situatie dit jaar geweest, hoe vaak komen dit soort incidenten uberhaupt voor per jaar?
Moet je daarvoor diverse reddingsbrigades in stand houden? Voor iets wat hooguit 1x per jaar voor komt. Klinkt vreemd, maar dit is wel de huidige insteek van gemeentes en veiligheidsregio,s. Dit gebeurt bij de brandweer, dus waarom zou dit niet moeten gebeuren bij reddingsbrigades.
"Wat redden" kan de KNRM alleen ook wel, dat gaat wel lukken (mits voldoende mensen opkomen). Het gaat om zoekakties, meerdere incidenten tegelijk en periodes waar de KNRM over langere afstanden aan het slepen is en daardoor niet inzetbaar.
De kosten van een uitrukpunt van de reddingsbrigade Naarden16.000 euro per jaar. Wat een bezuiniging om die subsidie in te trekken! Bovendien is het geen bezuiniging van 16000 euo, want wordt niet immers een gedeelte van dat bedrag weer uitgegeven (uit schuld gevoel?) aan een "donatie" (is dat geen subsidie) aan de KNRM?. Wat kost een post van de brandweer, om alles is even in verhouding te zien?
Bedenk dat de vrijwilligers van de reddingsbrigade pas echte vrijwilligers zijn, zij werken helemaal gratis en kosten bestaan uitsluitend uit hun uitrusing.
Als je echt het beste wil voor de watersporter ga je nooit een collega als overbodig bestempelen en het werken onmogelijk maken door gemeentes te adviseren de subsidie naar jou over te hevelen, zoals de KNRM nu (alweer) doet.
Ik vind dat niet alleen "not done", je laadt een enorme verantwwordelijkheid op je schouders. Ik zie de krantenkoppen al voor me als er iemend op de Dode Hond komt te overlijden omdat de enige overgebleven twee reddingsboten bezig zijn met een sleepje bij Amsterdam en er geen vervoer was voor de ambuplegen.