Reddingsbrigades Flevoland niet meer ingezet op randmeren?

Auteur Topic: Reddingsbrigades Flevoland niet meer ingezet op randmeren?  (gelezen 16826 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #70 Gepost op: 6 januari 2012, 23:33:38
Ik heb het gevonden, de link zou moeten zijn: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=38478.msg754237#msg754237

en in het tweede (en laatste) bericht ( http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=38478.msg754237#msg754237 ) van De heer Brinkman staat ook nog


Geen overname
In de gemeentelijk ingedeelde gebieden zijn veel reddingsbrigades en hulpdiensten uit particuliere initiatieven actief. Soms onder operationele leiding van de Brandweer, soms geheel op eigen doft. Het is niet de bedoeling dat Reddingsbrigades door de KNRM overbodig gemaakt worden. Integendeel, het werk dat reddingsbrigades uitvoeren wil de KNRM er niet eens bij hebben. Preventieve strandwachttaken, patrouilles en hulpverleningen in drukke zomermaanden, zijn bij uitstek het terrein van de bestaande reddingsbrigades.


Hier zie je omschreven ziet wat de KNRM als het werk van de reddingsbrigade ziet, heel correct om dan te stellen dat ze dat er niet bij willen hebben: "Preventieve strandwachttaken, patrouilles en hulpverleningen in drukke zomermaanden"


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #71 Gepost op: 7 januari 2012, 09:22:15
Leuk stuk Danny, maar het is misschien handig als je aan bronvermelding doet en aangeeft waar, door wie, wat gezegd wordt, waar de quote stopt zeg maar. En waar je dit vandaan hebt dus.
Zei Kees Brinkman dat over het Hulpverleningsforum, of zeg jij dat.

Inhoudelijk: het is maar wat je " het werk van de reddingsbrigade" vindt. Als je vindt dat dat het bewaken van strand door onbetaalde vrijwilligers is, dan is het waar dat er geen reddingsbrigade werk afgepakt wordt.

Als je kijkt naar de poging om de rampentaak naar zich toe te trekken en naar de al decennia door reddingsbrigade uitgevoerde werkaamheden, hulp aan schepen in nood (ja, en met pech) aan de zuidelijke Randmeren, dat is andere koek. Daar is wel degelijk sprake van verdringing door de KNRM van de reddingsbrigades. Daar kun je als KNRM goed omheen door te beweren dat wat ze daar doen geen reddingsbrigade werk is, maar het werk van de KNRM: ze pakken geen werk af, maar nemen terug wat eigenlijk hen behoort. Kees manoeuvreert aardig om de hete brei heen, daar heeft ie ook voor door geleerd.
Henk,
het blijkt maar weer dat er harder geschreeuwt wordt dan nodig blijkt te zijn. En dat de beschuldigingen aan de KNRM dus ook totaal overbodig zijn. Het zou goed zijn om eens je achterdocht te laten voor wat het is. Zeker nu blijkt dat de KNRM heel anders in deze materie staat.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #72 Gepost op: 7 januari 2012, 10:04:21
Peter71, dit stuk is uit 2010 en inmiddels achterhaald door de feiten...


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #73 Gepost op: 7 januari 2012, 11:49:09
@Tosa en Peter71,

Ik ga u verzoeken uw persoonlijke vetes even via de PM verder uit te "vechten" zodat wij weer verder kunnen met het officiele topic.

Overige niet topic gerelateerde berichten zullen (direct) worden verwijderd.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #74 Gepost op: 7 januari 2012, 15:10:37
Henk,
het blijkt maar weer dat er harder geschreeuwt wordt dan nodig blijkt te zijn. En dat de beschuldigingen aan de KNRM dus ook totaal overbodig zijn. Het zou goed zijn om eens je achterdocht te laten voor wat het is. Zeker nu blijkt dat de KNRM heel anders in deze materie staat.
zo als Vesalius aan aanbracht, je zou iemand op zijn woorden moeten kunnen geloven, helaas is dat niet zo. Ook hier geldt:"It is mei sizzen net te dwaan". Oftwel geen woorden maar daden. Deze woorden waren bedoeld om de ontstane angst weg te nemen dat de KNRM de taken van sommige reddingsbrigades over zou gaan nemen, onder andere naar aanleiding van mijn rondje.

De taken van de reddingsbrigade hier (en bij jou) waren weldegelijk vastgelegd in convenanten met de gemeentes rond de Randmeren en hielden in dat de zorg voor de veiligheid op het ruime water -ook voor de scheepvaart, vervoer hulpdiensten en rampenbestrijding- waar de gemeentes verantwoordelijk voor waren bij de reddingsbrigades neergelegd werd. Dat is toen ook allemaal vastgelegd in convenanten.

Toen ontstond het plan om die angst weg te nemen door te roepen dat de KNRM alleen als vangnet zou gaan fungeren en de reddingsbrigades geen taken afgenomen zouden worden.
De reddingsbrigades lazen dat ze ongemoeid zouden worden gelaten, maar dat is niet wat de KNRM beloofde. Zij zou zich alleen de taken waarvan ze vond dat ze door de Reddingsbrigades uitgevoerd moesten worden niet toe-eigenen. Dit gold (vindt de KNRM) niet voor de hulp aan de scheepvaart, dat is geen reddingsbrigade taak maar een KNRM taak. De KNRM ziet geen enkel bezwaar deze taken bij de reddingsbrigades weg te halen en zich daar samen met de kustwacht mee te belasten. Op de laatste RADAC vergadering ontstond zelf tussen de mensen van de KNRM onderling onenigheid over het zich toe eigenen van het laatste stukje verzorgingsgebied wat op papier nog aan de Reddingsbrigade Naarden was toebedeeld. Maar de KNRM Huizen hield voet bij stuk, wat eigenlijk het doodvonnis van de reddingsbrigade Naarden ondertekende. Geen verzorgingsgebied ontgon het pad naar het intrekken van de subsidie door de gemeente Naarden aan haar reddingsbrigade Naarden. Ik hoop dat de reddingsbrigade Naarden, welke een niet geringe bijdrage levert op het Gooi- en IJmeer, voorlopig door kan blijven draaien op de reserve en dat de bodem van hun schatkist nog een tijdje uit het zicht blijft. Met de Reddingsbrigade Almere was het al een tijd tobben, die zullen we wel moeten missen vrees ik.

De gelieerde reddingsbrigade Blaricum is er nog. Maar het ligt toch echt niet in de bedoeling dat de taken van de door de bezuiniging weggesaneerde reddingsbrigade Naarden over gaan worden genomen door de reddingsbrigade Blaricum met subsidie van de gemeente Blaricum. Inwoners van Blaricum kunnen wel wat missen, maar op te draaien voor de bezuinigingen van een buurgemeente gaat zelfs hen wat te ver.
Het is ook niet zo dat de KNRM nu de benzine betaalt van de Blaricum 1, die betalen de inwoners van Blaricum.


dannyknaap

  • Strandwacht Almeerse Reddings Brigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
  • Zin in bewakingsseizoen 2014!
Reactie #75 Gepost op: 7 januari 2012, 17:37:01
Gister op de nieuwjaarsreceptie van de Almeerse is gebleken dat we een goed jaar achter de rug hebben, zowel financieel als in leden aantal. De brigade is het afgelopen jaar 25% gegroeid. De onderhandelingen met de gemeente zijn afgerond, en nu is het wachten op de gemeenteraad. De Almeerse Reddingsbrigade is dus niet zoals jij beweert Henk, bij de bodem van de schatkist.
Al mijn uitspraken zijn strikt persoonlijk en dus NIET functiegebonden!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #76 Gepost op: 7 januari 2012, 18:41:59
Gister op de nieuwjaarsreceptie van de Almeerse is gebleken dat we een goed jaar achter de rug hebben, zowel financieel als in leden aantal. De brigade is het afgelopen jaar 25% gegroeid. De onderhandelingen met de gemeente zijn afgerond, en nu is het wachten op de gemeenteraad. De Almeerse Reddingsbrigade is dus niet zoals jij beweert Henk, bij de bodem van de schatkist.

Waar beweer ik dat de reddingsbrigade Almere de bodem van de schatkist ziet? Kun je mij daarin even quoten?

Of bedoel je dat stukje waar ik het over de reddingsbrigade Naarden heb...
Ik hoop dat de reddingsbrigade Naarden, welke een niet geringe bijdrage levert op het Gooi- en IJmeer, voorlopig door kan blijven draaien op de reserve en dat de bodem van hun schatkist nog een tijdje uit het zicht blijft. Met de Reddingsbrigade Almere was het al een tijd tobben, die zullen we wel moeten missen vrees ik.

Het tobben van de Almeerse reddingsbrigade sloeg niet op haar schatkist, die wordt in de quote boven ook niet genoemd, maar op het slechte SAR functioneren van met name de laatste tijd: boten stuk, niet of te laat (na afloop) opkomen bij incidenten, sleutel container kwijt, slechte communicatie, niet opgeroepen worden door het RAC (niet inzetbaar gemeld) en (daardoor?) het gering aantal inzetten in verhouding tot de andere reddingsbrigades. Op de verdeling van de inkomsten tussen de zwemmende brigade en de SARtaak heb ik geen enkel zicht en daarover kan ik dus niet oordelen. Dat er weinig geld voor SAR, de boten en hun uitrusting uitgetrokken wordt is mij echter wel duidelijk. Dat zegt echter niets over de schatkist, die kan wel tot de rand gevuld zijn maar inhoudelijk niet voor het uitoefenen van de SARdiensten aangewend worden.


dannyknaap

  • Strandwacht Almeerse Reddings Brigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
  • Zin in bewakingsseizoen 2014!
Reactie #77 Gepost op: 7 januari 2012, 19:29:03
Nee oke, blijkbaar heb ik dat anders geïnterpreteerd dan dat de bedoeling was. Zelf weet ik niet precies hoe het met de ''schatkist'' staat, wat gister wel gezegd werd, was dat het een goed jaar was, ook financieel.
Al mijn uitspraken zijn strikt persoonlijk en dus NIET functiegebonden!


fishermensfriend

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #78 Gepost op: 8 januari 2012, 10:37:11
Ik gun iedereen een goede boot professionele uitrusting waarmee de sar taken naar behoren kunnen worden uitgevoerd . Maar is het niet een ietwat merkwaardig dat zodra er een subside wegvalt er direct grote paniek is, er word dus nagenoeg alleen maar op gemeente subside gedraaid ? Volgens mij is dat dan juist het kwetsbare van die club en kan ik me voor een deel een veligheidsregio wel begreipen dat ze de sar taken niet bij Zo,n club onderbrengen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #79 Gepost op: 8 januari 2012, 13:08:49
Juist. Eens. Met je zaakjes voorelkaar kun je een vuist maken. Geen geld meer? Dan gaan we zelfstandig door, leveren C2000 in en pakken wat we pakke 8) ;Dn kunnen.
Nu is het nog zo dat de KNRM zorgt dat alles wat de reddinsbrigades doen bij haar op het lijstje bijgeschrevren wordt. Dat is zo jammer, ik heb al aan het begin van het vorig seizoen de RB Naarden op het hart gedrukt alle uitrukken goed bij te houden en elke keer een persbericht uit te laten gaan. Regelmatig een taart voor Harry omdat ie zijn jubilium redding deed (100, 200, 250) en zorgen dat de opbrengst van een sponsorloop waar je een lezing hield niet naar de verkeerde gaat.
En samenwerking met Menno zoeken, dan heb je die Huizers pas hoog in de boom ;D!