Reddingsbrigades Flevoland niet meer ingezet op randmeren?

Auteur Topic: Reddingsbrigades Flevoland niet meer ingezet op randmeren?  (gelezen 17488 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 23 december 2011, 02:39:02
De SAR is overgedragen aan de KNRM, helaas.
Er zal eerst wel weer iets moeten gebeuren voordat ze inzien dat Reddingsbrigades niet te missen zijn.

Ik zelf denk niet dat de KNRM het niet aan kan. Ook heb ik uitgezocht hoe het zit met de P2000 alarmeringen van de Almeerse.
De Almeerse rukt meestal zomers uit, dan krijgen ze de berichten veelal via de meldkamer te horen. Dit gaat dan via C2000. Verder krijgen ze ook meldingen binnen via de marifoon. P2000 werd dus niet veel gebruikt binnen de Almeerse Reddingsbrigade.

Tuurlijk kan de KNRM het niet alleen. Dat te denken is niet alleen een beetje dom, maar kan bovendien gevaarlijk zijn en grote gevolgen hebben bij bv een groter incident of plotseling omslaand weer. Gaat vast wel een keertje mis.

HOGE en de waterhulpdienst varen vaak/bijna altijd mee, maar bieden geen enkele garantie dat altijd uitgevaren kan worden. Dat wordt ook niet gevraagd. Het zou zo maar kunnen gebeuren dat er tijdens een ernstige calamiteit slechts één boot inzetbaar blijkt te zijn.
Die van Blaricum...

dannyknaap

• Strandwacht Almeerse Reddings Brigade
  • Forum gebruiker
  • Zin in bewakingsseizoen 2014!
Reactie #11 Gepost op: 23 december 2011, 08:37:16
Tuurlijk kan de KNRM het niet alleen. Dat te denken is niet alleen een beetje dom, maar kan bovendien gevaarlijk zijn en grote gevolgen hebben bij bv een groter incident of plotseling omslaand weer. Gaat vast wel een keertje mis.

HOGE en de waterhulpdienst varen vaak/bijna altijd mee, maar bieden geen enkele garantie dat altijd uitgevaren kan worden. Dat wordt ook niet gevraagd. Het zou zo maar kunnen gebeuren dat er tijdens een ernstige calamiteit slechts één boot inzetbaar blijkt te zijn.
Die van Blaricum...
Klopt Henk,
Uiteindelijk zullen ze weer terug vallen op de Reddingsbrigades, er zal eerst wel weer wat moeten gebeuren.
De KNRM denkt dat ze alles kunnen dekken, maar dan wel te bedenken dat ze een heel groot gebied moeten dekken.
Al mijn uitspraken zijn strikt persoonlijk en dus NIET functiegebonden!

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 24 december 2011, 15:32:17
Je moet daarbij ook bedenken dat ze rustig met die ene SAReenheid een schuit op sleep nemen van Block van Kuffeler naar Huizen, of de binnenstad van Amsterdam in en af en toe bijna drie uur lang niet inzetbaar zijn daardoor. Als je één voor één alle reddingsbrigades uitschakelt, heb je op den duur ook helemaal geen vangnet meer, geen collega reddingsboot die iemand even uit het water kan halen.

Ik weet inmiddels dat er flink veel gezeik is gekomen door het losgooien van die sleep de dag na Koninginnedag voor het zoeken naar een paar drenkelingen. We zullen dat veel vaker gaan zien nu ben ik bang.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 24 december 2011, 15:54:14
Klopt Henk,
Uiteindelijk zullen ze weer terug vallen op de Reddingsbrigades, er zal eerst wel weer wat moeten gebeuren.
De KNRM denkt dat ze alles kunnen dekken, maar dan wel te bedenken dat ze een heel groot gebied moeten dekken.

Je doet net of de randmeren zo verschrikkelijk groot zijn, en er dagelijks inzetten zijn voor de reddingsbrigades. Ik weet dat dit reuze meevalt.
Kijk je naar de kustwateren red de KNRM het daar prima, dus wat maakt de randmeren nu zo speciaal dat de KNRM het hier niet zonder jullie af zouden kunnen?

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 24 december 2011, 16:06:03
kijk hier maar eens naar bijvoorbeeld.

Tegelijkertijd was er op het Gooimeer, IJmeer en Gouwzee ook van alles aan de hand, de Reddingsbrigade Naarden en Almere waren daar hartstikke druk mee. Wij waren ook samen met de Waterhulpdienst.nl aan het zoeken naar drenkelingen, schepen aan lager wal in veiligheid aan het brengen en omgeslagen catamarans aan het rechtzetten op het IJmeer Je praat dan over tientallen schepen in nood, verspreid over 80 strekkende kilometer. Dat kan nooit met één boot.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 24 december 2011, 16:19:29
Goh, een artikel van een incident van ongeveer anderhalf jaar geleden. Is zo,n situatie dit jaar geweest, hoe vaak komen dit soort incidenten uberhaupt voor per jaar?
Moet je daarvoor diverse reddingsbrigades in stand houden? Voor iets wat hooguit 1x per jaar voor komt. Klinkt vreemd, maar dit is wel de huidige insteek van gemeentes en veiligheidsregio,s. Dit gebeurt bij de brandweer, dus waarom zou dit niet moeten gebeuren bij reddingsbrigades.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 24 december 2011, 17:52:56
Niet alles haalt de krant. We hebben het over enkele tientallen keren per jaar, het ene jaar meer als het andere. Je hoeft de site van Blaricum en search-and-rescue.nl er maar op na te slaan en je kunt ze zelf vinden. Bovendien vinden er 10 tallen zoekakties plaats. Je moet maar eens met ons mee het IJmeer op 's nachts om een in nood verkerend schip te vinden, dat wil je niet in je eentje. Ook wel een veilig gevoel dat als je zelf omslaat er nog een reddingsboot is die jouw kan komen helpen. Al zou het maar een enkele keer raak zijn, zie ik nog geen aanleiding om de helft van je reddingsboten weg te bezuinigen. Een enkele keer geen hulp kunnen bieden lijdt al gauw tot verdrinking, en iedere niet geredde drenkeling is er één teveel. Ook al zijn het er maar een paar per jaar.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 24 december 2011, 19:00:41
Het lijkt erop dat je nu pas begint te beseffen dat het in de hulpverlening tegenwoordig ook om geld draait. En dat we nu in een tijd zijn aanbeland dat de hand op de knip gaat, en veiligheidsregio,s en gemeentes dus reddingstaken bij de KNRM neer gaan leggen omdat ze dan met maar 1 partij te maken hebben en dus geld kunnen besparen.
Want je hoeft nu maar 1 partij te betalen voor hun werk, en waar je afspraken mee kunt maken aangaande betalingen.
Geloof me, dit speelt al veel langer bij de brandweer, ik hoef je denk ik niet de huidige ontwikkelingen te vertellen die nu gaande zijn in jouw eigen regio Gooi & Vechtstreek. Dit zijn allemaal geldzaken ordinaire bezuinigingsmaatregelen. Mensenlevens gelden op dit moment allang niet meer, laat staan materiele schade.

Uitgerust!

• Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • Pluk de dag!
Reactie #18 Gepost op: 24 december 2011, 19:29:27
Het lijkt erop dat je nu pas begint te beseffen dat het in de hulpverlening tegenwoordig ook om geld draait. En dat we nu in een tijd zijn aanbeland dat de hand op de knip gaat, en veiligheidsregio,s en gemeentes dus reddingstaken bij de KNRM neer gaan leggen omdat ze dan met maar 1 partij te maken hebben en dus geld kunnen besparen.
Want je hoeft nu maar 1 partij te betalen voor hun werk, en waar je afspraken mee kunt maken aangaande betalingen.
Geloof me, dit speelt al veel langer bij de brandweer, ik hoef je denk ik niet de huidige ontwikkelingen te vertellen die nu gaande zijn in jouw eigen regio Gooi & Vechtstreek. Dit zijn allemaal geldzaken ordinaire bezuinigingsmaatregelen. Mensenlevens gelden op dit moment allang niet meer, laat staan materiele schade.

Ik denk dat je Henk zijn postings van de afgelopen paar jaar even moet terug lezen, Henk waarschuwd hier al heel lang voor.
Mbt de bezuinigingen werkt het juist averechts, door vriendjespolitiek is deze constructie ontstaan en daar gaan uiteindelijk nog bakken geld achteraan. Maar veel erger; de klant is de 'sjaak'.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 24 december 2011, 22:57:24
Ik denk dat je Henk zijn postings van de afgelopen paar jaar even moet terug lezen, Henk waarschuwd hier al heel lang voor.
Mbt de bezuinigingen werkt het juist averechts, door vriendjespolitiek is deze constructie ontstaan en daar gaan uiteindelijk nog bakken geld achteraan. Maar veel erger; de klant is de 'sjaak'.
En waaruit gaat blijken dat de klant 'de sjaak' gaat worden? Is dit te onderbouwen in gegevens? Hoe vaak komt het voor dat er echt een levensbedreigende situatie afspeelt op de randmeren? 1x in de week, 1x in de maand?
Waaruit blijkt dat er sprake is van vriendjespolitiek? Je uit nogal wat beschuldigingen, kun je die ook onderbouwen?